Dags för nya skidor

Hej!

Nu kommer äntligen hösten och därmed är det inte så långt kvar till vintern. Och i och med vintern behöver jag nya telisar. Följdfrågan är ju då vilka skidor jag skall köpa. Jag ska köra dem mestadels liftburet, utanför och i pisten på stora och mindre berg. Förra säsongen åkte jag på ett par Salomon X-scream 8 en vecka i alperna och jag gillade dessa. Jag har dock en kompis som åker på dem alpint och han har kört slut dem på en säsong (5 veckor) och så dålig kvalitet vill jag inte ha. Har kikat lite på Dynastar 4*4 ATV men kvaliteten lär inte vara den bästa där heller (kanterna lossnar). I och med att jag mest åker liftburet och har höga plastpjux är jag inte så bekänt av en skida som är lätt uppför. I vintras gjorde jag faktiskt tupptur i Chamonix på X-screamen och det fungerade utmärkt (speciellt utför). Är det någon som har några förslag på skidor som kan tänkas uppfylla något av det jag vill ha?

M.V.H. Gunnar Hagqvist

skidval

Salomon X-scream är bra, faktiskt en av de bästa skidor som gjorts. Fantastiska utanför pisten (med svenska förhållanden) och ruggigt bra i pisten. Ett annat tips är Rossignol Bandit XX eller för extrema lössnöturer XXX.

Skida Väl//

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nya skidor

Hej !
Lite beroende på din storlek och typ av åkning kan jag gladeligen rekomendera Rossignol Attaque ! Jag åker nu på mitt andra par och är storligen förtjust (första paret köptes nästan med våld av en kompis) ! Jag är ganska stor 184 lång 93 kg och åker aktivt och aggressivt mest i pist, men en hel del också utanför med mina Attaque, som sagt för en lite större åkare och denna typ av åkning rekomenderar jag dig denna skida !

Bra val

Jag har sett vad de andra har svarat och det bara att hålla med. Åker själv på Rossignol Attaque och den rekommenderar jag varmt. Kanonskön i pist och lämpar sig väl offpist. Väger runt 70 kg och är 178 cm lång. Är nu inne på att komplettera med ett par Bandit XX. Min rekommendation är att köp skidorna i Frankrike då priserna ligger 1500-2000 kr under Svergies priser

Tack för svaren. Jag glömde visst att skriva lite om min åkstil och så men man kan väl säga att jag åker aggressivt. Har tillbringat mycket tid med alpinåkare och har hastighet efter det. Jag gillar att bränna på både i och utanför pisten. Det blir inte så mycket trix utan filosofin är snarare, "ju färre svängar desto mindre trött blir du" :). Jag väger 82 och är 186cm.

/Gunnar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips