En skidtipsfråga......igen......

Jag har läst en hel del på forumet men känner inte att jag får någon riktig koll. Har åkt vanlig utförsåkning en hel del om än inte så mycket på sista åren. Har kört telis med turskidorna och läderpjäxor några gånger och köpte i vintras ett par 205 cm Dynastar som jag kört lite telis med, då tillsammans med Scarpa T3 (som jag använder som turpjäxor). Provade sedan kompisens Elan stinger två åk och plötsligt gick allt väldigt lätt. Funderar nu på att skaffa mig några nyare carvingskidor i fall det blir mycket utför i vinter. Annars har jag bara åkt telis för att kunna tekniken när man går på tur typ.

Jag får väl se mig själv som nybörjarevad gäller telis, åker nog mest pist men borde lära mig offpist bättre! Kommer inte köpa nya pjäxor utan kör med T3, funkar det hyggligt med carvinglagg???

Elan Stinger pratar ju alla om. Är det en vettig skida att börja med? Jag tänkte köpa begangnat och stinger bör ju gå att få tag på (finns annonser på utsidan iaf). Andra vettiga alternativ? Får absolut inte kosta över 2000:-

Vilken längd bör jag ha på carvingskidorna? Jag är 185 cm och väger ca 80 kg.

Bör jag helt enkelt köra vidare på de grejer jag har och lära mig åka riktigt bra på dessa innan jag byter till carving?

Tacksam för hjälp...

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norström Nu börjas det igen, Skidval? Telemark 8
eh ny bindning igen Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.