Dags för ny cykel

Hallå,

Jag funderar på att köpa en MTB. Eftersom jag inte vågar ställa den i stan kommer den mest att användas för att träna i terräng. Jag tänkte köpa en halvdämpad. Vore tacksam om någon hade tips för följande frågor:

-Hur mycket behöver man betala för att få en cykel som håller för en nybörjare i skogen?
-Vad får man bäst/mest cykel för om man lägger lika mycket pengar på antingen en bagagnad eller ny cykel?
-Finns det nackdelar med att ha en låsbar framdämp?
-Måste man ha dubb på vintern eller räcker det med kraftigt mönstrade däck (i stockholm)?

/Daniel

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
dangermouse; sa:
Hallå,

Jag funderar på att köpa en MTB. Eftersom jag inte vågar ställa den i stan kommer den mest att användas för att träna i terräng. Jag tänkte köpa en halvdämpad. Vore tacksam om någon hade tips för följande frågor:

-Hur mycket behöver man betala för att få en cykel som håller för en nybörjare i skogen?
-Vad får man bäst/mest cykel för om man lägger lika mycket pengar på antingen en bagagnad eller ny cykel?
-Måste man ha dubb på vintern eller räcker det med kraftigt mönstrade däck (i stockholm)?

/Daniel

Daniel, har du läst det jag och några andra skrivit om cykelval tidigare i forumet?

Jag har skrivit långt om det tidigare, så därför får du svaren lite kortare här:
Från 6000 och uppåt beroende på ram, komponenter och utrustning.

Har du kunskap kan begagnat vara rätt. Annars är det smidigt med att köpa nytt då du har garanti.

Lätt att glömma att låsa upp den innan den behövs kanske? Kan ju vara värt att fundera på varför man behöver låsning?

/Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips