Dags för ny cykel

Hallå,

Jag funderar på att köpa en MTB. Eftersom jag inte vågar ställa den i stan kommer den mest att användas för att träna i terräng. Jag tänkte köpa en halvdämpad. Vore tacksam om någon hade tips för följande frågor:

-Hur mycket behöver man betala för att få en cykel som håller för en nybörjare i skogen?
-Vad får man bäst/mest cykel för om man lägger lika mycket pengar på antingen en bagagnad eller ny cykel?
-Finns det nackdelar med att ha en låsbar framdämp?
-Måste man ha dubb på vintern eller räcker det med kraftigt mönstrade däck (i stockholm)?

/Daniel

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
dangermouse; sa:
Hallå,

Jag funderar på att köpa en MTB. Eftersom jag inte vågar ställa den i stan kommer den mest att användas för att träna i terräng. Jag tänkte köpa en halvdämpad. Vore tacksam om någon hade tips för följande frågor:

-Hur mycket behöver man betala för att få en cykel som håller för en nybörjare i skogen?
-Vad får man bäst/mest cykel för om man lägger lika mycket pengar på antingen en bagagnad eller ny cykel?
-Måste man ha dubb på vintern eller räcker det med kraftigt mönstrade däck (i stockholm)?

/Daniel

Daniel, har du läst det jag och några andra skrivit om cykelval tidigare i forumet?

Jag har skrivit långt om det tidigare, så därför får du svaren lite kortare här:
Från 6000 och uppåt beroende på ram, komponenter och utrustning.

Har du kunskap kan begagnat vara rätt. Annars är det smidigt med att köpa nytt då du har garanti.

Lätt att glömma att låsa upp den innan den behövs kanske? Kan ju vara värt att fundera på varför man behöver låsning?

/Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips