Dagens aktivitet?

Lunch...

...träning :). 70 min varierad löpning i Ursvik. Kallt med vinden och regnet i ansiktet på hemväg.
Skönt med ljus på träningen, nästan allt görs i mörker denna årstid.

Plask, plask...hmm, när kommer snön...? Å andra sidan kan man ju alltid åka norrut...

//J
 
7,24km

Har blivit lite si och så med träningen på sistone... lite skadekänningar har oroat, jobbet tar tid just nu, och allt fix inför jul... nu senast julfest på Greatest Hits, kul underhållning halvtaskigt käk och två dagars bakfylla, dåligt festtränad?

Idag ut på en lättare runda med Malin fick bli asfalt och Huddinge Runt 7,24km... sista 1,5km själv eftersom Malin ville gå sista biten... 44,51min, inget att skryta med, men det var inte det som var målet idag, utan mest att komma ut. Skönt!

Planerar att trappa upp träningen lite nu... fredagkväll: Mtb, Söndag: 10km trailrun och kanske en rullistur... på kvällen dags för julgalaj igen... det är iaf planen, återstår att se om det håller.

//Thomas
 
fredag för en vecka sedan: gym
lördag: löpning i mörka Smålandskogar (min femte på tio år, denna gång utan strechpauser!)
söndag: yoga
måndag: gym i Lund
tisdag: simning i Helsingborg
idag/torsdag: yoga

imorgon/fredag: gym eller simning?
på lördag: första vändan på nya skridskorna?
på söndag: paddling?
 
Dagens ute: Långprommis med hunden längs floden Hvítá. Fina utsikter över diverse fjäll, Hekla tronar i horisonten... Gråväder med liiite snö på backen, och turligt nog var det fruset i dag. Gårdagens promenad var nämligen ingen hit; det hade varit fruset i några dar, men regnade plötsligt ordentligt i går morse så översta marklagret var en enda seg smörja. Två steg fram och ett tillbaka, och en ENORMT skitig hund var resultatet...
Konstigt vad man tänker bra när man är ute och knallar?
 
Skidåkning 15-20km varje dag ,men just torsdagar blir det styrketräning; dvs snöskottning och gym.Av nån anledning kräksnöar det värst just på torsdag.
Ett helsicke att ta sej fram med cykel på småvägarna som snöröjningen nu sparar in på.Vi är bortskämda sen tidigare med mycket bra skottning av vägar,så släpa cykel+ balansträning får väl vara en motion i sej.
Lite belöning i form av färsk pepparkaksdeg + varm glögg på kvällen.Mums!
 
Asfaltslöprunda...

En sväng ut i det strilande regnet...

Två löshundsmöten varav ett av den lite otrevligare sorten, snorungar i en mörk skogsdunge utmed huddingevägen... lös hund av kamphundssort... rakt emot mig... men av någon konstig anledning så stannade den upp när den blev bländad av min pannlampa, borde kanske varit tvärtom?... frågade grabbarna om dom hade koll på den... fick nåt spydigt "vadådå?" till svar och kände kanske inte att det var läge ta en diskussion ... så jag fortsatte att springa.

Nåväl... skön tur i regnet... förlängde huddinge runt slingan med en extra knix ner åt stuvstahållet... dags att komma igång lite med löpningen igen.

Kändes lite stel i vaderna, men annars ok.. Tog inte ut mig fullt ut (förutom sista backen med 99,5% puls) men höll ändå ett ok 4,46 tempo.
Totalt 7,93km, trodde att den extra knixen skulle ge mer längd. men en km är tydligen längre än jag tror... 37,45 blev tiden och snittpulsen landade på 88,8%, återhämtningen något sämre än vanligt, men det är väntat.

I morgon skall jag lägga golv... hela dagen.

//Thomas
 
OK dagens lilla vandringstur blev väl inte riktigt som jag tänkt mig... jag hade snokat reda på en ny vandringsled som jag tänkte testa. Det visade sig att den mycket riktigt var utmärkt med pinnar, men det var nog väldigt länge sen någon gick där! Jag klafsade fram genom ömsom våtmark, ömsom videsnår och letade markeringspinnar. Klev ner i en håla full av rödbrun lersmörja, mina nya gråbeige MBT-vandringskängor tyckte INTE om detta! Men det var trots allt en trevlig tur, hunden hade kul och jag tog en massa bilder på fin rimfrost och floden jag gick längs. Och solen sken! Nästan... ;-)
 
...blev det dag idag..?

...undrar just om solen faktiskt kom upp idag...finns det någon som kan bekräfta..?

I det gråbruna skymningsljuset tog jag i alla fall mig ut...och sprang i ca 2 timmar, runt 18 km i maklig takt (1 h 50 min för att vara exakt). Skogen i hellas var dunklare än vanligt och jag var lite segare än vanligt...men ändå så skööönt att komma ut och röra på sig ordentligt :).

Som vanligt längtar jag till vildmark, var som helst går bra. Får väl kompensera genom att se på Lars Monsens Canada på tvers i kväll :).

Eller kanske ett avsnitt av Professor Drövels hemmelighet :)

"Universe - en uendlighet av stjerner og planeter - ingen hveit hvor gammelt eller hvor stort det er..."

//J (inte så flink på norska)
 
Senast ändrad:
Skogslöpning vid Lida

Blev en låååång sovmorgon idag... kom upp först kl 11,00 helt galet, har nog inte hänt sen tonåren... kanske var det för att jag planerat att hinna med att äntligen rengöra sommar hjulen, som står skitiga och ivägen... nu slapp jag ju det :) för dagens andra 2do var nämligen prio 1...

Solen visade sig t om idag, skönt att slippa lite gråmulenhet... vi åkte till Lida för en trailrunda, idag med en liten extra knix på Novastigen, som är en liten äventyrsstig för de riktigt små barnen.

Först ut i vanliga slingan... och efter dryga kilometern så trampade jag snett, typiskt, men det var inte värre än att jag kunde fortsätta, dock med något dämpad fart, lite ömt och så men ok. vek som nämnt in på Novastigen som är en ur löpsynvinkel mycket teknisk liten stig, ner mot slalom backen genom ett stenigt parti på skrå... vänder efter halva backen och sen upp till toppen... puh!... och sen ner sista knixen till vanliga slingan. 2 varv blev det, totalt 9,38km på tiden 1,01,15.

Geggigt och blött i skogen men som vanligt obeskrivligt skönt, kul att solen tittade fram också!

Innan löpturen så gick jag och Malin Novastigen och rekade lite, hörde ett knackande i en tall... det var en hackspett som satt väl synlig några meter över oss och helt obekymrat hackade... läng sen jag såg en så nära. Ingen kamera med såklart, men annars så hade det nog blivit riktigt fina bilder.

Mycket folk vid Lida som vanligt, men alla får plats, mötte en tjej och en kille på mtb´s i skogen + två andra traillöpare, såg en stavlöpare + två killar med rejäla packningar kanske hade dom gått getaren runt? Det skall jag iaf testa någon dag framöver.

Malin sprang riktigt bra i skogen i dag, kapade sin rekordtid på slingan med hela 3 minuter.
Hon litar mer och mer på bugsen, och vågar springa med lite mer flow...
... lugn uppjogg 800m+4,7km, på tiden 42,12.

I kväll blir det julbord... igen.

Thomas
 
Bäckvandring

Har gått uppströms Kyrkebäcken som rinner förbi nära mitt hem, från dess utlopp i Huskvarnaån till en göl några km uppströms som kanske kan räknas som dess källflöde. Inte den smidigaste söndagspromenaden precis, en del klättrande i raviner, snårskog, jätteblöta våtmarker och en liten plurrning med ena foten...trodde inte bäcken var så djup där! Kaffe, smörgåsar och saffransbulle samt att det lät bli att regna gjorde denna andra adventssöndagspromenad riktigt trevlig.

Hälsn. BM
 
Opassande uteaktivitet att berätta om på Utsidan

Igår tjatade jag på sambon att han skulle ta ut min skoter också,och till priset av en muskelsträckning i skuldran (på honom) kom den ut ur sin lada.
en mysig tur under extremt snötyngda nedhängande träd,där man fick stanna och ruska av snön,en vända till syrran och fika,för mycket blött på sjöarna för att man skulle åka åka ut i nåt elände och fastna.
Åkte drygt 20km skate på kvällen,delvis utan belysning,men det gick bra ändå.
Idag -18C där jag började åka samma dryga 20km skate,och så har jag åkt spark med vovven också.
Hade jag valt det andra hundspåret så hade jag fått se solen en stund,men men..Visste ju inte då att det också var nydraget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.