Dagens aktivitet?

18 km

1 h 50 min lugnt och skönt A1/A2 pass i blandad småkuperad terräng och parkvägar. Härligt väder och skönt fruset underlag. Dax att börja använda dubbade skor :). I kväll blir det fram med symaskinen och lite pyssel. I morgon ny skogstur och eld/fotogenköksmys :).

//J
 
1 h 50 min lugnt och skönt A1/A2 pass i blandad småkuperad terräng och parkvägar. Härligt väder och skönt fruset underlag. Dax att börja använda dubbade skor :). I kväll blir det fram med symaskinen och lite pyssel. I morgon ny skogstur och eld/fotogenköksmys :).

//J

Låter mao som en perfekt helg!

... jobbat idag... men kopierar nog din morgondag... ;-)

//T
 
20km skate,kollat tjejernas vc-lopp i längd,åkt slalom opistat (jättekul) i Kåbdalis,sparkat runt byn med hunden idag.
Tidigare i veckan omväxlande längdskidor skate och klassiskt 15-20km åt gången ,ett gästspel på gymmet en dag med mycket snöfall,samt några "hundrundor med spark och skidor.
 
Beslutsångest...

... idag igen... Skogstur med fika, mtb tur eller en löptur... skogsturen (förstavalet) föll bort eftersom jag märkte att mina kängor börjat släppa sulan lite... rengöra och fram med liquisole... en stol med ett gäng tyngre böcker på fick duga som fixeringstyngd...

Mtb tur... hm... punka på bakhjulet efter förra turen... latmasken i mig bestämde att det fick bli löpning då... egentligen det minst lämpliga valet med tanke på de höft, ljumske och benhinnekänningar jag haft på sistone... om bara snön kunde komma någongång så man får vila kroppen med lite skidåkning...

Ok... löpning skulle det bli, men vart? 1-1,5 mil ville jag iaf kunna springa, så valen stog mellan milspåret vid Vissätra IP inkl 3,5km transportlöpning, Fornborgsslingan (runt 15km) vid Drottningholm eller några varv i Lidaskogen...

Det blev det sistnämnda mest pg a att möjligheterna att avbryta vid skadekänningar fanns... samt att stavarna fick följa med... eftersom suget efter skidåkning inte minskade efter förmiddagens skid sändningar.

Kändes inledningsvis tungt och jag höll igen lite och eftersom jag siktade på 3 varv så var det ingen idé att köra för hårt. In mot varvningen fick jag för mig att testa att förlänga rundan lite, vek av upp mot Fjällfinaleden förbi Fjällfinakåtan på toppen och sen ner igen via Sörmlandsleden och vindskydden där. Den extra knixen innebar att slingan förlängdes med nästan en km till 5,3km. En rätt så jobbig kilometer, men fin utsikt över Getaren.

Det blev två vändor på den nya slingan... pallade ingen backlöpning idag...

Data:

Distans: 10,52km
Tid: 1,04,49
Tempo: 6,09 min/km
Puls: snitt 92,5% (Högt... och det kändes!) max 98,9%
Upp/ner: 464m
Karta: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4503369

Mycket folk vid Lida idag... många familjer som grillade korv vid eldstäderna... så ut att ha det ganska trevligt...

Thomas
 
Senast ändrad:
Dagens:20 km klassisk skidåkning på riktigt kuperat spår+6km hundrastning.
Håller igång med yogan,bästa strechingen.
Ändå krampkänning i lårets baksida när jag riktigt åkt på,att en löjlig muskebristning från försommaren ännu ska ge sej till känna.
Till Thomalin,som längtar efter skidor;dina ljumskar kanske inte alls blir nå gladare än av löpning...
 
Skymningen...

...började sänka sig vid 1300-tiden denna härligt regniga dag :). En liten promenad ut i skogen runt Hellasgården fick det bli...fotogenköket var med liksom lite lunch och bara eldstålet, inget förvärmningsbränsle. Övningen gick ut på att samla regnvåt näver, torka den i fickan, tända eld med stålet, med hjälp av elden sätta fyr på fotogenköket och sedan laga lunch :). Hade ju kunnat hoppa över fotogenköket och elda istället men: where is the fun in that!?

Härlig promenix också, hamnade på en utsiktspunkt där man får intryck av att vara långt borta i någon kuperad landsdel...om det inte vore för susandet av bilar på Ältavägen en km bort...

Allt gick bra förutom att det tog en stund att få eld på den lite fuktiga nävern. Snart susade ändå köket och maten var snart klar. Skön promenad tillbaka till Sickla och tvärbanan, den sista delen av promenaden i kolmörker och lite duggregn..igår fruset och klart väder, idag regn...Hmmm, längar oxå efter snö...

//J
 
Å snart helg igen...

...mycket på jobbet nu...det känns som att det bara är måndagar och fredagar i veckorna :).

I måndags körde jag lite i Ursvik som ligger nära jobbet :). Blir bra när snön har lagt sig, bara att dra ut och åka i 5-kilometersspåret (elljus) direkt efter jobbet :).

Efter två dagars konferens var det skönt att köra lite igen...9 km med 70/20 intervall inlagda...tog nog i lite för hårt för jag orkade inte hålla upp pulsen tillräckligt på slutet (stumnade lite). Men sköööönt.

I helgen utflykt med övernattning i skogen...nånstans...

//J
 
Tvådagars tur utmed Sörmlandsleden

Den planerade tredagarsturen mellan Nynäs och Huddinge blev avkortad till två dagar och hemfärd med pendeltåg från Hemfosa... detta pg a betydligt mer svårforcerad terräng mellan Segersäng och Hemfosa än väntat, kunde inte ta mig den distansen som krävdes för att hinna hem innan mörkret på fredag eftermiddag.

Dag 1.

Tog pendeln till Nynäsgårds station och startade min lilla vandring kl 10,20. Strålande väder, kallt och torrt. Transportsträcka på c:a 1,8km till leden, som startar vid Kvarnängens IP.

Fin lättgången terräng med packad is och snö med hård skare, som höll t o m för min megapackning ;-). Strax innan sjön Fjättersjön stötte jag på en man som stog och sågade itu en nerfallen björk, det visade sig vara han som är etappansvarig för sträckan Nynäs- Paradiset. pratade lite med honom, han berättade lite om vad som väntade... trevlig herre.

e184d30036d95384ecb91f236e7ddb1f.jpg


Vidare förbi åkerlandskap och kuperade skogsavsnitt... Förbi Ösmo och igenom samhället planen var att ta mig till vindskyddet nordöst om sjön Muskan. Tråkig sträckning utmed sjön och nu började mörkret falla och jag känd mig alltmer angelägen om en bra tältplats för natten.
Vid vindskyddet såg jag ingen bra plats, så jag gick vidare en bit och fann till slut en mjuk ris/moss matta uppe på en liten höjd.

a743b3513e6be7498c3cf85da01a0446.jpg


Eftermiddagen och tidiga kvällen bjöd på snö som allteftersom ersattes av först snöblask, sen underkylt regn, och sen hällregn... så höll det på till kl 9,00 dagen efter...

Dag 2.

Nu var all fasthet i marken borta den fina skaren var utbytt mot snöslask, isen var under vatten och glashal... och dessutom så skulle dagens etapp bjuda på ovanligt svårforcerad och kuperad terräng. Sjön Tärnan är omgiven av ett träsk... och där går leden, säkert helt ok när det är lite torrare... men idag... puh!... det var blött, trångt och jävligt halt... problemlösning på högsta nivå när jag skulle ta mig förbi några passager. Tog inte med mig några stavar så jag fick tillverka en stötta på plats och ta mig över, 40 minuter tog det över denna passage.

96004284323d779d7294c019bd863b2d.jpg


Efter Tärnan så fortsatte det blöta och träskliknande landskapet... många tidsödande omvägar förbi stora vattenansamlingar och mycket träd som låg kvar efter höststormarna de senaste åren.

Det var först som jag kom i höjd med Borgberget som det blev lite torrare och roligare terräng. Kuperad och mossbeklädd bergterräng, öppet och fint. Hittad en bra lunchplats under en större gran eftersom regnet kommit tillbaka. Insåg mer och mer att sträckan jag planerat att avverka idag inte skulle gå att genomföra, det gick betydligt saktare idag än igår... så jag beslöt mig för att nöja mig med att avsluta i Hemfosa. Fördelen med den här etappen är just flexibiliteten. Det får bli Hemfosa- Huddinge nästa gång.

Totalt så fick jag 31,3km i benen...

Karta och info: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4524003

... eller www.sormlandsleden.se

//Thomas
 
lätt :)

...löpning i ca 45 minuter, rent underhållande pass :). Laddar för morgondagens lilla tur som nog går norrut mot Upplandsleden...skön årstid fast det är så mörkt, mysigt med gatlyktorna som speglar sig i regnet. Ska bli ännu mysigare i skogen :)...

//J
 
Fotopromenix!

Invigde vår nya kamera.... en Canon Eos 400D... tog en promenad i höstrusket förbi Flemingsbergsviken´s våtmarksanläggning, brukar vara gott om fåglar där, och amatörfotade lite... skall nog bli kul det här, med lite träning och en fotokurs så...

Det bästa är att jag får ytterligare en anledning att komma ut...

Imorgon blir det Konstfacks årliga julmarknad (Malin har fina saker till salu där), dokumentation och nöje. Så har ni inte något för er i morgon... Besök Konstfack vid Telefonplan!
//T
 
Efter "förvisning " 4 arbetsdagar i Luleå är det så skönt att komma hem och leva "normalt".
Visst,jogga på cykelvägar,gå på ett superfint gym+ simma i varmbassäng är inte helt fel, bra föreläsningar och kurs etc behövs,skaffa vanliga snygga gångkläder,njuta av hotellfrukostar och gödas av mat-och fika-glada kurshållare är en trevlig och behövlig omväxling,men så skönt det är att åka skidor när man äntligen kommer hem.15km skate så känns det som om kroppen åter fungerar som den ska.
 
Efter helgen...

...som tillbringades i en liten stuga i norra uppland åter hemma...ca 20 km vandring blev det i alla fall, även om det inte blev renodlat friluftsliv. Väldigt mörkt trots att det ligger snö där :). Fast nu har den väl regnat bort...

Regn och jag körde i kväll 8 km A1/A2 naturligt intervall. Bra tryck men ibland fick jag sakta ner pga mörker, hade ingen pannlampa på mig...lite stökiga veckor nu, mycket på jobbet och många möten, temadagar, konferenser och...ett julbord :). Får försöka slänga in träning där det går...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.