Däckslinor på "slät" kajak ?

Vi har två äldre VKV Kåre som helt saknar däckslinor (de heter väl så de oftast elastiska banden ?) för att fästa kartor, drickaflaskor, extrapaddel mm.

Några bra tips hur man kan - enkelt (tänkte egentligen inte på att borra eller så) - få dit t ex elastiska linor, på däcket ?

Eller andra fiffiga lösningar på problemet ? Gärna med enkla material (har ganska långt till specialbutiker).

tack/Per

Snyggast hade väl varit att montera VKV´s egna däcksbeslag! Du behöver ha en 29mm hålsåg! Gjorde så på en Lettmann Streamliner å det blev så himmla bra ;)

/Janne

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det ska nog vara Ø30mm borr, allt enligt VKV's hemsida.
http://www.vitudden.com/deck_fit_se.php

Jag har just monterat fler på min Seagull Offshore.
Jag hittade ingen Ø30mm hålsåg som ser ut som en kopp med tänder runt kanten utan köpte en Ø30mm kvistborr à la VKV. Hittade en billig borr på Biltema.

När man borrar så kan innersta lagret med glasfiber spricka lite men jag tror inte det gör så mycket, däcket är ju ganska tjockt.
Man kan även köpa en stor hylsa för att dra muttern på insidan, kommer dock inte ihåg vilken dimension det var.

kanske borra i ala fall ?

Ja kanske man skulle våga sig på att borra i alla fall (känns väl bättre att göra det första gången i en äldre kajak).
Ska se vad jag kan uppbringa för borrutrustning här (i Uganda).

Och kanske dyker nåt mer, typ 'fulmek', förslag upp också....

/Per

Ja kanske man skulle våga sig på att borra i alla fall (känns väl bättre att göra det första gången i en äldre kajak).

/Per

... om du vill ha "fulmek" så borra ett 5 mm hål, trä igenom gummicorden med knut på in- och utsida. Lite Sikaflex under knutarna så är det fullbordat ;-)

/Per

Det brukar gå bra att få leveranser via DHL eller UPS även i Afrika....

När jag monterade VKV beslag använde jag en konisk plåtborr. Inget fras eller sprickor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips