Däckslinor på "slät" kajak ?

Vi har två äldre VKV Kåre som helt saknar däckslinor (de heter väl så de oftast elastiska banden ?) för att fästa kartor, drickaflaskor, extrapaddel mm.

Några bra tips hur man kan - enkelt (tänkte egentligen inte på att borra eller så) - få dit t ex elastiska linor, på däcket ?

Eller andra fiffiga lösningar på problemet ? Gärna med enkla material (har ganska långt till specialbutiker).

tack/Per

Snyggast hade väl varit att montera VKV´s egna däcksbeslag! Du behöver ha en 29mm hålsåg! Gjorde så på en Lettmann Streamliner å det blev så himmla bra ;)

/Janne

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det ska nog vara Ø30mm borr, allt enligt VKV's hemsida.
http://www.vitudden.com/deck_fit_se.php

Jag har just monterat fler på min Seagull Offshore.
Jag hittade ingen Ø30mm hålsåg som ser ut som en kopp med tänder runt kanten utan köpte en Ø30mm kvistborr à la VKV. Hittade en billig borr på Biltema.

När man borrar så kan innersta lagret med glasfiber spricka lite men jag tror inte det gör så mycket, däcket är ju ganska tjockt.
Man kan även köpa en stor hylsa för att dra muttern på insidan, kommer dock inte ihåg vilken dimension det var.

kanske borra i ala fall ?

Ja kanske man skulle våga sig på att borra i alla fall (känns väl bättre att göra det första gången i en äldre kajak).
Ska se vad jag kan uppbringa för borrutrustning här (i Uganda).

Och kanske dyker nåt mer, typ 'fulmek', förslag upp också....

/Per

Ja kanske man skulle våga sig på att borra i alla fall (känns väl bättre att göra det första gången i en äldre kajak).

/Per

... om du vill ha "fulmek" så borra ett 5 mm hål, trä igenom gummicorden med knut på in- och utsida. Lite Sikaflex under knutarna så är det fullbordat ;-)

/Per

Det brukar gå bra att få leveranser via DHL eller UPS även i Afrika....

När jag monterade VKV beslag använde jag en konisk plåtborr. Inget fras eller sprickor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips