cykling på kungsleden

Tja. Om några veckor hade jag eventuellt tänkt cykla hela kungsleden. Jag har då en fråga som är avgörande för om detta skall bli av; Är det tillåtet att färdas hela kungsleden på cykel eller finns det vissa sträckor där cykling inte är tillåtet?

Är det någon som gjort detta och har lite tips eller kanske vill avråda mig helt ifrån detta företag så är detta också välkommet.

//Mikael
 
Kungsleden går ju en liten bit genom Sarek -får man cykla där? Fiska eller kanota är inte tillåtet, men kanske har man inte tänkt på att förbjuda cykling ;o)
Det är ganska jobbigt att cykla i fjällen. Bitvis går det inte alls att cykla pga stenig terräng, det kan bli en hel del bärande av cykel. Frågan är om man ska ha packning på cykeln (tungt att bära) eller på ryggen (jobbigt att cykla). Jag har aldrig cyklat på kungsleden själv, men sett en och annan som försökt... (Ja, jag har mött "cyklister" -gåendes, bärandes cykel....)
 

avslutad210712

Gäst
Eftersom jag inte själv cyklar alltför mycket i den typen av terräng skall jag varken avråda eller tillstyrka. Vet dock att de är flera som försökt och de flesta brukar vända någonstans efter Abiskojaure-stugan. Fram till den stugan är det rena autostradan (bitvis är det en gammal transportväg) men sen blir stigen betydligt smalare och stenigare. Gissar att det skulle handla mer om bärande av cykeln än cykling under långa bitar av Kungsleden även om det finns bitar som borde vara lätta att cykla. Observera dock att jag bara pratar om Kungsleden mellan Abisko och Vakkotavare för resten har jag inte gått.
 
Sök bland gamla inlägg. Har för mej att samma fråga var uppe för nåt år sedan.
Jag tror att alla avrådde från idén...

/M
 
Avråder!

agathon; sa:
Tja. Om några veckor hade jag eventuellt tänkt cykla hela kungsleden. Jag har då en fråga som är avgörande för om detta skall bli av; Är det tillåtet att färdas hela kungsleden på cykel eller finns det vissa sträckor där cykling inte är tillåtet?

Är det någon som gjort detta och har lite tips eller kanske vill avråda mig helt ifrån detta företag så är detta också välkommet.

//Mikael
Jag har vandrat kungsleden Abisko - Kvikkjokk, (och kan utifrån de erfarenheter jag fick då) bara avråda dig att försöka cykla hela kungsleden! Det finns givetvis vissa avsnitt som är cykelbara, men i de flesta fall blir det att bära cykeln, vilket jag antar inte är syftet
Att vandra sträckan kan jag dock varmt rekommendera!

God tur!
Bulingen
 
Ja min första tanke var att vandra hela kungsleden men sen jag fått lite problem med ett knä har jag åtminstone inte kunnat springa så värst långa sträckor. Jag tänkte att det blir väl ungefär samma påfrestning på knät om jag går en lång sträcka med tung packning. Därför började jag utforska möjligheterna att cykla hela kungsleden eftersom cykling inte varit något problem för knät.

Jag har inget emot att gå med cykeln stora delar av leden, bara de inte blir så långa att jag börjar känna av knät =) på så sätt får jag ju både vandring och cykling ;)

//Mikael
 

avslutad210712

Gäst
agathon; sa:
Ja min första tanke var att vandra hela kungsleden men sen jag fått lite problem med ett knä har jag åtminstone inte kunnat springa så värst långa sträckor. Jag tänkte att det blir väl ungefär samma påfrestning på knät om jag går en lång sträcka med tung packning. Därför började jag utforska möjligheterna att cykla hela kungsleden eftersom cykling inte varit något problem för knät.

Jag har inget emot att gå med cykeln stora delar av leden, bara de inte blir så långa att jag börjar känna av knät =) på så sätt får jag ju både vandring och cykling ;)

//Mikael

Nu får du snart lättpackarna på dig även om jag i en tidigare tråd sagt att man inte egentligen kan dela upp oss frilufsare i det lätta respektive tunga gardet *L*.
 
Haha ja, de kanske skulle kunna komma med några bra tips på hur man UL-ar sin cykel:D för det lär jag ju behöva om det nu blir så mycket gående.
 
Klart det går att cykla

går alldeles utmärkt att cykla där åtminstonde abisko -nikkolauta
kan dock rekommendera att inte försöka cykla upp för kebban där det blir mest bära cykeln men som sagt har man inget annat att göra så är det en dags utflykt också :)
hur gick det för dig ? cyklade du eller ?
måste bara fylla på den här tråden så att folk inte tror att det är ej cyklingsbart det är det javisst lite bära blir det men 90% minst är cyklingsbart. och man borde inte lida av spångest för det är det gott om där =)

http://www.utsidan.se/obj/photo/f4/f40a9f20f72ebb36b4f26574104428da.jpg
 
Senast ändrad:
går alldeles utmärkt att cykla där åtminstonde abisko -nikkolauta
kan dock rekommendera att inte försöka cykla upp för kebban där det blir mest bära cykeln men som sagt har man inget annat att göra så är det en dags utflykt också :)
hur gick det för dig ? cyklade du eller ?
måste bara fylla på den här tråden så att folk inte tror att det är ej cyklingsbart det är det javisst lite bära blir det men 90% minst är cyklingsbart. och man borde inte lida av spångest för det är det gott om där =)

http://www.utsidan.se/obj/photo/f4/f40a9f20f72ebb36b4f26574104428da.jpg

Härligt att höra lite positiva vinklar på denna fråga :) Stärker ännu mer mina egna planer på sträckan Abisko-Nikka nu till sommaren...
Jo spångarna har man ju balanserat runt på med MTB, men fetaste däcken på bara så går det fint!

som sagt, berätta gärna om du cyklade :)
Kanske lite sent för tips nu, men angående packning så försök få så mkt som möjligt på cykeln.....Styrväska och pakethållare brukar jag köra på.
Ryggen tar mkt stryk med en fullpackad ryggsäck efter ett tag, då man får en mer framåtlutat ställning på cykel....alltså mindre avlastning av höftbältet!

//MD
 
Bildbevis

går alldeles utmärkt att cykla där åtminstonde abisko -nikkolauta
kan dock rekommendera att inte försöka cykla upp för kebban där det blir mest bära cykeln men som sagt har man inget annat att göra så är det en dags utflykt också :)
hur gick det för dig ? cyklade du eller ?
måste bara fylla på den här tråden så att folk inte tror att det är ej cyklingsbart det är det javisst lite bära blir det men 90% minst är cyklingsbart. och man borde inte lida av spångest för det är det gott om där =)

http://www.utsidan.se/obj/photo/f4/f40a9f20f72ebb36b4f26574104428da.jpg
En bild säger mer än tusen ord...........
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiddeliten cykling på kungsleden Mountainbike 6
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
jonssonmartin Cykling på Utö Mountainbike 0
Cykling coh andra äventyr på Corsika. Mountainbike 1
avslutat 73229 Cykling - Jokkmokk - Riksgränsen via Norge Mountainbike 9
Koralltickan Bra cykling i alperna Mountainbike 11
heleneba cykling i sarek/norrland? Mountainbike 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
magnusma Bortglömd cykling i världsklass? Mountainbike 1
claesw Cykling mm i Italien Mountainbike 3
Hasse_70 Cykling runt Ljungdalen/Helags Mountainbike 3
mtbsmuffe Tält för cykling utan vagn Mountainbike 4
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
leachen Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling. Mountainbike 31
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
oxr Möte om cykling i Ursviksområdet Mountainbike 0
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
bergholm Utslag efter skogs-cykling Mountainbike 16
johanv Cykling Upplandsleden Mountainbike 12
silfver76 Cykling i Hälsingland Mountainbike 0
hsalberg Klantig cykling i Hellas 16/3! Mountainbike 1
Osvald cykling i Lund/Malmö området?!?! Mountainbike 6
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
vmemam MTB cykling i Åre/Grövelsjön Mountainbike 1
apaajn Kombinera löpning och cykling Mountainbike 1
Kavuboy Cykling Järvafältet Mountainbike 0
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.