Utslag efter skogs-cykling

Jag har nu sedan våren börjat få en himla masa irriterande utslag efter jag har kört MTB i skogen. Det blir främst på armar och smalben. Jag tror med stor säkerhet att det är någon skit i buskar och träd som på nåt sätt...ja...gör nåt med min hud så att det kliar nåt så förbenat och blir röda märken.
Är det någon som har upplevt nåt liknande som kanske vet vad det beror på?
 
Det är inte ovanligt att man får utslag av vissa kläder (antingen av kontakten mellan tyg (syntet) och hud eller pga av tvättmedel). Annars har jag inte hört talas om utslag vid kontakt med växter (förutom nässlor), i andra länder finns ju växter som ger utslag tex giftek.
 
Håller med föregående talare. Byt tvättmedel eller material i kläderna. Kör du däremot med kortärmat och bara får utslag på armarna så är det lite knepigare.
Visserligen finns några giftiga växter häromkring också. Björnloka t.ex. ser ut som jättelika hundkex och orsakar eksem och utslag hos känsliga personer. Inte sådär jättevanlig dock...

Kan ju också vara vind och vatten (svett) som irriterar huden. Rådfråga läkare, vetja!
 
Kortärmat och kortbenat

Jag har enbart använt korta cykelbyxor och kortärmat när jag har fått dessa utsalg. Jag kan ibland känna när jag kört så att en buske eller kvist slår mot armen eller benet så kan det börja att sticka på huden. Det verkar som det går bort om man duschar tätt inpå utslagen uppstod. Det kan också vara så att det är nånting i leran som irriterar för lera har jag fått väldigt mycket på dessa utsatta ställen.

Hmmm...
 
Mycket otäcka saker i skogen?

Efter min kurs i floristik så har jag fått följande intryck:

Det finns en massa växter som är mer eller mindre giftiga, mycket av de växter man springer på varje dag är faktiskt så där lagom irriterande för huden. Kommer man i lite fart och möljer genom lite markvegetation så är ju chansen ganska stor att man får lite av växtsaften på sig. Du skulle ju kunna testa med att kolla vilka växter du ofta brakar igenom och ta lite saft och kolla om du reagerar, fattigmans pricktest :).

Det finns även en hel massa saker som inte är större än fästingar som ger rejäla bett. Kan ju vara så att favoritspåret har fått sig en populationstopp just i år.

Jag vet med mig att helt vanligt gräs i kontakt med min hud kliar efter ett tag, jag har dock ingen pollenallergi, så jag antar att det har något med själva växten att göra.

Mina fem spänn.

/daniel
 
Samma här...!

Undrade oxå vaffan det va. Har kört MTB lite till och från i 10 år men aldrig råkat ut för detta innan..

Men i sommar. Fick bara utslag på övre delen av underarmarna. Framsidan. Klia som fasen 1-2 veckor, sen klinga det av och blev något av ärr. Ljusrosa i färgen. Men nu (ca 2 veckor senare) syns det knappt nåt. Eftersom det kom samtidigt på samma ställa på båda armarna kan man nog utesluta exem eller sjukdom?!

Nån sa nåt om gift i växter, låter troligt. Men vilken/vilka växter då? Kan iofs va individuellt hur känslig man är.

//Lundell.
 
granbarr brukar irritera huden ordentligt.. vet inte riktigt hur ofta man cyklar in i sånt men men.. river man upp ett litet sår (vilket man gör om man cyklar in i trädgrenar och dylikt...) och får in växtsaft så irriterar nog de flesta saker.. skulle nog rekomendera långarmat..
 
Lösningen är ju som sagts att följa orienterarnas regler, att alltid köra långärmat och långbent.
 
Tall

Hej,
jag får utslag av tall. Det blir just på oskyddad hud. Det visar sig som röda prickar eller rodnader. Det försvinner nog när man kommer hem och dushar, jag har inte stört mig så mycket. Som med mycket annat är det väl individuellt hur mycket man "drabbas".

niklas
 
Jag brukar få röd utslag på armarna efter närkontakt med granbarr. Kliar och svider.

Jag tar en Zyrlex, en antialergitablett som finns att köpa receptfritt på apoteket, och sen försvinner det.

/ErikLj
 
Granbarr irriterar

Jag har fortfarande rodnader efter utslag på min högra underarm. Jag vet att det var gran som var var hungrig. Jag tycker också det är intressant att gran kan orsaka sådana utslag so, kliar och ser fult ut.

Jag haft detta i 2 gånger, en gång med kortärm och den andra med långärm.

/Paul
 
håller med

Barrträd men även andra grenar kan vara riktigt elaka mot huden. Insåg själv att långärmat är bra efter en cykelrunda då det såg ut som om jag haft en brottningsmatch med kvarterets katter.
Thomas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.