Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling.

Hallo Bikers,

Det är brådis!

http://www.nvp.se/news.asp?newsId=5892

Den 1 november går tiden för överklagande av
beslutet kring Nackareservatet ut. Kommunen skickar
därefter de inkomna handlingarna till Länsstyrelsen
för bedömning.

När Nackareservatet blir naturreservat får inte
cyklister färdas på skogsstigarna längre.

Skicka mail till ->
registrator@nacka.se;Roger.Gronwall@nacka.se;lars-erik.larsson@nacka.se

RUBRIK -> LÅT SKOGEN VARA TILL ALLA
Med uppmaning om att ha en öppen syn på att motion
på alla sätt är bra för människor och cykling inte
skadar skog eller vandrare i för stor utsträckning.

/bikers united genom Dan Leach
 
Hellas- & Nackaskogarnas Stigcyklister

Med anledning av försöket att förbjuda stigcykling i Hellas för oss MTB-cyklister i och med resarvatsbildningen, vill vi i Hellas- & Nackaskogarnas Stigcyklister uppmana er att bli medlemar hos oss.

Ju fler vi blir ju starkare röst kan vi ha gentemot komun, politiker och tjänstemän, och den rösten kommer att behövas under den här processen. Det är mycket kvar att göra även om det gått emot oss nu inledningsvis, och om vi visar att vi representerar det stora flertalet av de som cyklar därute så har vi en stor fördel inför kommande kontakter med de beslutande i frågan.

Så bli medlem helt enkelt! Det är viktigt för oss och för dig som vill cykla fritt i Hellas i framtiden...

Tobias Jönsson
Vice ordförande
Hellas- & Nackaskogarnas Stigcyklister


Betala in 20:- på plusgirokonto, 1587575-0

Eller lägg 20 kr i ett kuvert, glöm inte att uppge namn och e-mail, och skicka det till vår medlemsansvarige:

Bruse LF Persson
Kärrtorpsvägen 61
121 55 Johanneshov ´
 
Vad är stig respektive väg?

Låter oroväckande. Vill minnas att detta inte stått i de reservatsplaner som gällt den del av Nackareservatet som ägs av Stockholms kommun. Har du någon länk till det dokument som det gäller samt karta över vilka områden det gäller?

Nacka kommun har tidigare utmärkt sig genom att inte tillåta cyklister på gångvägar t ex vid Lilla Sickla vilket jag alltid tyckt varit omotiverat och trångsynt.

Skall jag protestera måste jag veta mera detaljer.

Thure
 
Vad har cyklisterna gjort för ont?

Beslutsunderlag http://infobanken.nacka.se/politik/...turreservat/_Beslutsunderlag_Nacka_050428.doc

Försök få följande två formuleringar att gå ihop(från ovanstående dokument)..

"Naturreservatsbildningen skall inte hindra dagens eller framtida sportaktiviteter eller andra aktiviteter som sker med hänsyn till rekreation, friluftsutnyttjande, biologisk mångfald och kulturvärden."

"Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att..

..C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår,"

Första citatet kanske säkerställer att man fortfarande ska kunna bygga tex. sporthall vid Hellas och att de glada golfarna ska få köra golfbilar och köra bil/parkera inom området och använda bekämpningsmedel?!

Nacka Miljövårsråd gillas! Remisssvar ang reservatet http://www.nackamiljo.se/nackares.html

Frågan är ju vad som menas med "anlagd väg och stig" i beslutsunderlaget?
Jag antar att det betyder att man inte fritt ska få cykla på småstigar i skogen och då tvingas jag överväga att ta upp min brottsliga karriär (som avslutades när jag ca nio år gammal snattade en läsk).

/Ola
 
Att man inte får cykla på elljusspår är ju inget ovanligt. I princip borde alla stigar som någonsin beträtts av en människa kunna kallas "anlagda", man har ju trampat upp dem.
 
Inte förvånad

att det ropas på förbud. Har dagligen under tre års tid vistats i nackareservatet (cyklar,springer,promenerar med hunden). Under denna period har jag mött många cyklister både på motionsspår och skogsstigar. Tyvärr så visar en hel del av dessa inte den hänsyn som krävs när utrymmet skall delas. Grogrund för missnöje alltså.
Någon har även varit flitig med såg och yxa och snickrat ihop lite riktigt snygga spångar av stockar för mtb-åkning. Banan ligger åt Björkhagen till.
Det finns gott om miljövärnare i området som inte gör annat än skriver namnlistor och överklagar byggbeslut. Dessa lär ju knappast imponeras av tilltag som detta.

Själv tycker jag att det vore helt naturligt att också mtb skulle få egna spår i området. Det är faktiskt inte mer än rätt.
 
Som MTB cyklist i nackareservetet kan jag inte ställa mig bakom detta och tycker det är bedrövligt att ni fördröjer processen då många (många fler är några futtiga 800 pers inkl mig själv som skrev på protestlistan, hmm eller gjorde jag det?) länge velat att nackareservatet just skall vara ett reservat.

Är det inte bättre om man strukturerar upp saker och märker upp vissa spår som MTB slingor? Då blir promenisterna inte chockade när man kommer blåsande på stigen och kan dessutom inte gnälla till kommunen.

Varför skall det alltid vara så svårt att kompromissa?

¨

Var ligger banan vid Björkhagen? Kan inte förstå att jag missat den.
[Ändrat av crazy 2005-11-02 kl 18:42]
 
Finns det någon beslutstext?

Jaghar sökt både på Nackas kommuns hemsida och generellt på webben utan att hitta någon närmare information om vad det egentligen gäller för område och hur man skall tolka anlagd väg respektive icke anlagd.

Generellt så är det oerhört mycket flera vandrare på de anlagda stigarna än på de icke anlagda inom reservatet och jag inbillar mig att eventuella konflikter företrädesvis uppstår på de anlagda stigarna t ex 5 km slingan sydväst om Hellasgården öster om Söderbysjön.. Detta beror också på att det går att hålla hög fart med cykel på dessa stigar/vägar jämfört med smala och tekniska stigar. Jag har nästan aldrig mött cyklister utanför dessa stigar/vägar som oftast är ganska jämna och väl farbara även med tex en racercykel. Jag har bott i kanten av reservatet sedan 1990 och är ute i det minst någon gång per vecka.

Det borde finnas plats för alla i större delen av Nackaskogen samtidigt som en eller flera slingor med enkelriktad mtbtrafik borde kunna vara värdefull/a.

Thure
 
Re: Finns det någon beslutstext?

Skulle ni som överklagat bestämmelserna för det föreslagna naturreservatet kunna lämna länk till eller här publicera dels vad ni protesterat mot dels erat överklagande?

Det är förvirrande att diskutera något som man inte kan läsa.

Jag har letat på http://happymtb.org/forum/
utan att ha hittat deltaljerna ovan.

Thure
 
Mera om protesterna

Diskussionen har huvudsakligen skett i den här tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/307879 och där finns lite mera från mtb-åkarna i Nackareservatet som drog igång den här tråden. Någon motivation till det oklara beslutet om cykelförbud på småstigar har jag inte funnit trots att jag lagt ner rätt mycket tid på att söka på Nackas och Stockholms kommuns hemsidor.

En av mina frågor om själva förbudstexten finns besvarad i inlägget från Ola Dexe ovan men jag har inte hittat något klarläggande om vad Nacka-politikerna nu beslutat och vad det innebär.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miriam MTB i Nackareservatet- vad gäller? Mountainbike 2
grodanbolle MTB i Nackareservatet? Mountainbike 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.