Cykling Upplandsleden

Tänkte om någon vecka cykla delar av upplandsleden. Hade från början tänkt starta från Uppsala men efter att ha läst att av leden som går från Uppsala skulle enbart vissa kortare bitar vara cykelbara om man kollar på de närmaste 10 milen av leden. Så har jag därför börjat kolla på att cykla från Siggefora till Härjarö och från Bålsta till Skokloster. Har sett Per Löwdins beskrivning på http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html men den beskrivning tar bara upp första milen. Så jag skulle vilja veta om det finns en anledning till att man bara cyklar första milen eller om det går att cykla resten också. Är inte så viktigt att jag cyklar strikt efter Upplandsleden utan kan också cykla runt efter grusvägar eller stigar om det är parier som ej är cykelbara.

Önskar även få tips på andra lite längre cykelturer i närheten av Uppsala. Om det är någon som är sugen att hänga på är det bara att ni kontaktar mig.
 
Bålsta-skokloster har jag visserligen bara gått, men det är inget problem att cykla, någon mycket kort sträcka tex vid en grusgrop där de grävt bort leden. Men annars är det lättcyklat.
 
Tack för infon.

Har varit och cyklat och sprungit en del på åsen som leden går på när man precis kommit ut från Bålsta och där är terrängen sådan att jag misstänkte att den sträckan inte skulle vara till något större problem.

Fick nyss också veta av en som sprungit i området precis utanför Enköpning att första biten tills en bit efter att man passerat bredsand inte borde vara några större problem att cykla. Längre bort än så kände han inte till. Eftersom det Härjarö är ett populärt friluftsområde borde inte heller det vara några problem. Största frågetecknet är nu sträcka strax efter Bredsjön för om man kollar beskrivningen av Upplandsleden så borde sista biten in mot Enköping inte vara några problem. Skulle dock vara bra att få det bekräftat.

Ser ut att kunna bli en fin tur.
 
Det är mellan Lagga o Norreda stigen är närmast obefintlig

johanv; sa:
Har sett Per Löwdins beskrivning på http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html men den beskrivning tar bara upp första milen. Så jag skulle vilja veta om det finns en anledning till att man bara cyklar första milen eller om det går att cykla resten också. Är inte så viktigt att jag cyklar strikt efter Upplandsleden utan kan också cykla runt efter grusvägar eller stigar om det är parier som ej är cykelbara.

Jag känner inte riktig igen mig. På MTB runt Uppsala finns ledbeskrivningar av Upplandsleden från Pilsbo och genom Lunsen, där den har två grenar, den ena börjar vid Brantshammar och utgör en fortsättning på leden från Pilsbo, den andra börjar vid Flottsundsbron. Det finns också en beskrivning av en del av leden söder ut fr Siggefora.

Åker man genom Lunsen är den utmärkt till Moralund. Härlig knixig stig! Däremot finns en bit mellan Lagga o Norreda där den är hopplös, ingen stig bitvis, bara sten o ris. Från Norreda är den fin o fullt cykelbar hela vägen till Almunge och även längre, har jag hört, själv har jag bara varit till Almunge.

Den bökiga biten mellan Lagga o Norreda kan lätt rundas. Åk till Edasjön och fortsätt på fin stig tills du kommer på leden igen vid Korsbacken.

Per
 
Ursäkta om jag var otydlig den sträcka som jag menade att du bara tog upp första milen på var mellan Siggefora och Härjarö. Där har du lagt ut en beskrivning av sträckan mellan Siggefora och Bredsjön. Det var hur cyklingen efter Bredsjön såg ut som jag var interesserad av att veta hur den såg ut.

Ska förhoppningsvis hinna ut lite senare i sommar och testa de övriga lederna som du lagt ut på hemsidan.
 
Ok, då förstår jag, vi har aldrig åkt leden längre än till Bredsjön, tror dock att den ska vara cykelbar. Fast man vet aldrig, vissa bitar har så lite traffik att de växer igen. Det är alldeles för få som går eller cyklar leden.

Mellan Siggefora o Bredsjön är det bitvis mycket fin stig. Tänker åka resten ned till Enköping någon gång. Fast det är lite långt från Uppsala.

Per
 
Egentligen borde man väl ha kört turen för någon månad sedan innan det hunnit växa igen så mycket. Tänkte dock göra turen i början av Juli. Lovar att lämna en rapport när jag kört den om nu inte du hinner före.
 
Funderar faktiskt på att göra den imorgon, börja med att cykla till Enköping, o så upp till Siggefora. Vore kul att se lite nytt land. Men vi får se hur vädret är och hur sent det blir ikväll.

Per
 
Är mycket fin

Vi kom iväg i morse. Åkte via Enköping. Det är fullt cykelbart och rolig knixig stig, kortare sträckor på väg här o där. Särskilt vackert runt Skattmansöådalen. Dessvärre knäckte en pinne mitt växelöra strax före Ekholmssjön, så jag var tvungen att leda o sparka hojen ut till Vittinge, där vi fick vänta en timme innan det kom en buss som kunde ta oss tillbaka till Uppsala.

http://www.upplandsstiftelsen.c.se/Etapp15.pdf
http://www.upplandsstiftelsen.c.se/Etapp16.pdf

Vi kommer alla gånger att göra om det. Var faktiskt anmärkningsvärt fint. Kilometer efter kilometer på rolig stig.

Per
 
Kul att höra att det gick bra att cykla leden. Ska testa den så fort jag kan. Tyvär dröjer det 2 veckor :(
 
Tänk bara på att ta den östra leden mellan siggeforasjön och ramsmossen, om du inte gillar att cykla över fallna träd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat 73229 Cykling - Jokkmokk - Riksgränsen via Norge Mountainbike 9
Koralltickan Bra cykling i alperna Mountainbike 11
heleneba cykling i sarek/norrland? Mountainbike 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
magnusma Bortglömd cykling i världsklass? Mountainbike 1
claesw Cykling mm i Italien Mountainbike 3
Hasse_70 Cykling runt Ljungdalen/Helags Mountainbike 3
mtbsmuffe Tält för cykling utan vagn Mountainbike 4
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
agathon cykling på kungsleden Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
leachen Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling. Mountainbike 31
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
oxr Möte om cykling i Ursviksområdet Mountainbike 0
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
bergholm Utslag efter skogs-cykling Mountainbike 16
silfver76 Cykling i Hälsingland Mountainbike 0
hsalberg Klantig cykling i Hellas 16/3! Mountainbike 1
Osvald cykling i Lund/Malmö området?!?! Mountainbike 6
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
vmemam MTB cykling i Åre/Grövelsjön Mountainbike 1
apaajn Kombinera löpning och cykling Mountainbike 1
jonssonmartin Cykling på Utö Mountainbike 0
Kavuboy Cykling Järvafältet Mountainbike 0
fiddeliten cykling på kungsleden Mountainbike 6
Cykling coh andra äventyr på Corsika. Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.