Cykling i fjällen?

Jag har vart i fjällen två tidigare gånger och vandrat och fiskat. Nu när man har en riktig cykel så funderar jag på att cykla i fjällen under några dagar, till sommarn. När man väl vart där uppe innan så dras man liksom dit:) Hur är det med cykling i svenska fjällen, får man cykla på lederna eller?? Hade hur som helst vart skoj, packa cykeln å ge sig av:)
 
Kom gärna med egna erfarnheter! Leder som är lämpliga att cykla, inte allt för svår terräng så man behöver bära cykeln så mycket.
Kanske, men bara kanske kommer jag åka till Idre igen med min familj också så ge gärna förslag om de finns lämpliga cykelleder där också. Men som sagt gärna längre norrut också.

/Mathias
 
Sommaren 2006 cyklade jag en del på lederna kring Nulltjärn i Våldalen. Jag var inte uppe på Fjället utan höll mig på lederna i skogen. Men det var riktigt riktigt kul. Lagom utmanande för mig som har cyklat en del men inte särskillt mycket. Nulltjärn och Vålådalen är värda ett besök med elelr utan cykel.
 
...Nu när man har en riktig cykel så funderar jag på att cykla i fjällen under några dagar, ... Hade hur som helst vart skoj, packa cykeln å ge sig av:)

Jag har inte provat att cykla i fjällen själv, men jag har mött en och annan cyklist som inte varit alltför nöjda med sitt val. Grejen är väl det att en cykel lastad med normalviktig fjällvandringspackning blir snabbt svår att cykla, även på sånt som anses som lättvandrade leder. En sån grej blir nog roligare om man antingen kan göra dagsturer från ett basläger, cykla mellan stugor eller köra UL för att hålla packningsvikten nere.
 
Sommaren 2006 cyklade jag en del på lederna kring Nulltjärn i Våldalen. Jag var inte uppe på Fjället utan höll mig på lederna i skogen. Men det var riktigt riktigt kul. Lagom utmanande för mig som har cyklat en del men inte särskillt mycket. Nulltjärn och Vålådalen är värda ett besök med elelr utan cykel.

Ok, jo jag har vart i Vålådalsfjällen tidigare...vandrade därifån via helags-Ljungdalen och vad jag kommer ihåg så var det inte så värst svår terräng om man höll sig till lederna. Då kanske det får bli att man åker dit igen.
Känner du till hur det är med regler å så, om man inte får cykla på leder kring vålådalen? Sj såg ja inte en cyklist när jag var där tidigare...
 
En sån grej blir nog roligare om man antingen kan göra dagsturer från ett basläger, cykla mellan stugor eller köra UL för att hålla packningsvikten nere.

Ja det där tål att funderas på...det bli ju trots allt en del packning om man tänkt man ska vara boende i tält, som jag först hade tänkt. Den enda fördelen är ju att det blir billigare om man inte hyr stugor. Men å andra sidan är det för min del den totala upplevelsen som räknas.
 
Jag cyklade mellan Ljungdalen och Helags i somras. Det är rikigt fin cykling! En del korta partier över myrar och vid vissa branta passager får man bära, men uppe på kalfjället är det otroligt fint. Speciellt på hemvägen när det lutar svagt utför hela tiden!

Även stigarna mellan Djupdalsvallen och Ramundberget rekommenderas. Vi började i Bruksvallarna, körde grusvägen upp till Djupdalsvallen (obligatoriskt våffelstopp såkart:)), och följde sen Gruvstigen(?) förbi några gamla gruvhål ner till Ramundberget. Bitvis hysteriskt kul utförscykling! Sen tog vi en stig (troligtvis skidspår) längs älven tillbaks till Bruksvallarna.

Vi körde med mycket lite packning och gjorde bara dagsturer.
 
Tufft att cykla:Jepp, det var det

Den 29-31 augusti var vi 3 st som cyklade i fjällen. Idén att cykla kom efter att en av oss inte kunde springa, så vi cyklade istället. Annars var tanken att vi skulle springa mellan fjällstationerna, precis som förra året. Nu var de som sprang reducerade till 5 st, men det var ändå kul att 8 st kund e fökja med från klubben.

Klubben heter Stockholm Långdistansklubb, www.sldk.se, och vi gör allt som tar tid. Ju längre destå roligare...oftast.

I år var det återigen Kläppen (Ljungdalen) som vi utgick ifrån. Enkel cykling till Helags, men betydligt tuffare till Gåsens fjällstuga. Sista kilometrarna var inte cyklingsbart. Dag 1:30 km

Dag 2 bjöd på lättare cykling. Från Gåsen till Storulvån och vidare till Sylarnas fjällstation. Återigen var det de sista kilometrarna som var inte cyklingsbart. Summa: 35 km.

Dag 3 startade med toppbestigning...nåja en brant promenad till Vaktklumpen 1448 m. Löparna tog sg upp på Lillsylen 1702 m. Det var snabba puckar nu. Vi skulle tillbaka till Kläppen innan dagen var slut, och slut var vi när vi via Helags kom tillbaka till Kläppen: Summa: 30 km. Härlig och enkel cykling från Helags mot Kläppen.

Sammanfattning: Man kan cykla i fjällen, men inte överallt. Räkna med att gå en del, och att det tar betydligt längre tid än man tror. Nästa år tar jag inte cykeln med. Då blir det troligen löpning mellan stugorna igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat 73229 Cykling - Jokkmokk - Riksgränsen via Norge Mountainbike 9
Koralltickan Bra cykling i alperna Mountainbike 11
heleneba cykling i sarek/norrland? Mountainbike 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
magnusma Bortglömd cykling i världsklass? Mountainbike 1
claesw Cykling mm i Italien Mountainbike 3
Hasse_70 Cykling runt Ljungdalen/Helags Mountainbike 3
mtbsmuffe Tält för cykling utan vagn Mountainbike 4
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
agathon cykling på kungsleden Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
leachen Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling. Mountainbike 31
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
oxr Möte om cykling i Ursviksområdet Mountainbike 0
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
bergholm Utslag efter skogs-cykling Mountainbike 16
johanv Cykling Upplandsleden Mountainbike 12
silfver76 Cykling i Hälsingland Mountainbike 0
hsalberg Klantig cykling i Hellas 16/3! Mountainbike 1
Osvald cykling i Lund/Malmö området?!?! Mountainbike 6
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
vmemam MTB cykling i Åre/Grövelsjön Mountainbike 1
apaajn Kombinera löpning och cykling Mountainbike 1
jonssonmartin Cykling på Utö Mountainbike 0
Kavuboy Cykling Järvafältet Mountainbike 0
fiddeliten cykling på kungsleden Mountainbike 6
Cykling coh andra äventyr på Corsika. Mountainbike 1
Tetrix Mountainbike i fjällen? Mountainbike 72
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
dangermouse Mtb i fjällen Mountainbike 8
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
unisoldier MTB-leder i Fjällen Mountainbike 2
Jokkmokkguiderna Cyckelförbud i fjällen... Mountainbike 45
konakula MTB i fjällen 2003! Mountainbike 6
evsson Mtb i svenska fjällen? Mountainbike 6
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.