Cyckelförbud i fjällen...

Hej alla cycklister!

Jag har just sett utkastet till förvaltningsplan för Laponia. Man vill där förbjuda all cyckling i Laponia. I detta områda anser jag att delar av Muddus men framför allt norra Padjelantaleden är fina områden för MTB.
Jag sitter själv som aktivitetsarrangör/guideföretag inom detta område med vandring, kanot och hundspann på programmet. Cycklar gör jag gärna på min fritid.

Nu hoppas jag att det finns någon som har tid och ork att kämpa för att cyklingen inte ska försvinna från våra fjäll. Man får nog räkna med att om man får detta igenom i ett område så kan det sprida sig.
Allt pga vad jag anser okunskap om cyklingens slitage som är klart överskattat!

Hoppas att det finns nån som kan kämpa för detta!

/ Matti
 
Komplett idiotiskt

Jokkmokkguiderna; sa:
Allt pga vad jag anser okunskap om cyklingens slitage som är klart överskattat!

Hoppas att det finns nån som kan kämpa för detta!
/ Matti

Det är komplett idiotiskt. Det borde väl ligga i kommunens intresse att få dit turister och MTB sliter sannerligen inte mer än en person med ryggsäck har den ena studien efter den andra visat:

http://www.uoguelph.ca/mediarel/01-08-16/biking.html
http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm

Särskilt intressant är en studie av Nya Zealänska miljödepartementet, som lyfter fram de kulturella missförstånden. De finns dessvärre där. Det är hög tid för svensk MTB att organisera sig och göra sig hörd.

http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/index.htm

Lycka till med kampen.

Per
 
Inför maxvikt

Förbjud totalvikt (kroppsvikt + ryggsäck) över 100 kg på alla vandringsleder! Dessa vandrare sliter mer på stigarna och trampar djupa sår i naturen! Förslaget utestänger alla personer som väger över 100 kg från naturen, men det är väl inte vårt problem (de får skylla sig själva)... ;-)
 
Snälla...

Snälla. Vad sägs om att försöka förstå varandra och samverka i stället för att kasta paj och skrika på förbud. Det är inte konstigt att det uppstår konflikter mellan användargrupperna då man inte ens här kan hålla sig sakliga.

Faktum är att tack vare allemansrätten har alla rätt att vistas i ett område. Sedan finns det begränsningar för vissa användargrupper och man kan även göra lokala avgränsningar (som i det här fallet).

Det löser ingenting att hålla på och kasta skit på varandra i det här forumet (eller någon annanstans för den delen). Vilka är beslutsfattarna i området?
Vilka äger mark? Hur mycket belastning är det till följd av cyklingen? Varför vill dom egentligen stänga området för cykling?

Det är bevisat i otaliga forskningsrapporter att cykling sliter på ett annat sätt än vad vandring gör. Dock sliter det inte mer på terrängen än vad vandring gör. Dessutom är det bevisat i forskningsrapport efter forskningsrapport att konflikterna mellan användargrupperna är stora och att kulturkrockarna ofta är det bakomliggande problemet.
Däremot finns det inga eller få (jag har letat och nte hittat) rapporter som visar att cykling sliter mer än vandring.

Men att berätta det här hjälper inte. Beslutsfattarna för det aktuella området sitter troligen inte och läser här och tänker "hmmm... skall vi ändra oss..."

Vilka är det som bestämmer (politiskt och över själva förvaltningsplanen) och vilka är dom? Först om man kontaktar dom kan man få dom att ändra sig.

/Mattias
 
Naturvårdsverket

Hej,

Om man ser till de nationalparker (och naturreservat?) som bildats de senaste 10 åren har alla förbud mot cykling (Ex Tyresta natpark och natres). I äldre nationalparker som ex Muddus finns inget förbud mot cyklar eftersom MTB inte var uppfunnet då den bildades.

Naturvårdsverket har nog den synen att cykel inte hör hemma i naturen, eller är det någon som kollat med dem?

Det bästa vore ju att göra parkerna förbjudna för även fotvandrare så slipper vi slitage överhuvudtaget ;-)

/Henrik
 
Kan man inte bara säga att alla mtb cyklister ska hålla sig i från surhål och vänta tills dess att stigarna är någotlunda torr. Då syns det inte att man har cyklat där

Det som folk stör sig på är nog raka och djupa hjulspår...

Eller vad är det en del stör sig på?

Eller är de bara anvundsjuka?!

/Gustaf
 
Spår som spår?

Ix; sa:
Det som folk stör sig på är nog raka och djupa hjulspår...

Nu är jag inte ägare till en terränggående cykel, men jag ställer mig också frågan. Borde all form av spår (stöveltramp, cykelspår...) störa lika mycket? Båda spåren är tecken på civilisation och inte orörd natur? Jag förutsätter då att cyklisterna inte kör om vandrare i tokfart...
 
Ix; sa:
Kan man inte bara säga att alla mtb cyklister ska hålla sig i från surhål och vänta tills dess att stigarna är någotlunda torr. Då syns det inte att man har cyklat där

Det som folk stör sig på är nog raka och djupa hjulspår...

Eller vad är det en del stör sig på?

Eller är de bara anvundsjuka?!

/Gustaf

Vad som stör mig är stigar med surhål där vandrare har gjort stigen 20 meter bred. På blöta ställen i Rapadalen ser det ju ut på det sättet. Varför skulle ett cykelspår vara värre än kängor?

/Jonas U
 
Spånga överallt..

utter; sa:
Vad som stör mig är stigar med surhål där vandrare har gjort stigen 20 meter bred. På blöta ställen i Rapadalen ser det ju ut på det sättet. Varför skulle ett cykelspår vara värre än kängor?
Jag tycker man skall bygga spång överallt så alla kan färdas utan att slita på naturen överhuvutaget :-D
Men faktum är att vi har ett slitage av marken, av vandrare, renar, cyklister, motocyklar och 4-hjulingar. Det som sliter minst på marken är skootern å den har det varit mest bråk om. Frågan är vad vi skall gör åt slitaget, finns det någon forskning kring detta. Ökar slitaget eller minskar det, i vilken omfattning och i vilka områden.
Vad beträffar Rahpávagge så tycker jag att man skall spånga där det är slitet. Vad beträffar cykel i nationalparker så fattar jag inte vad man skall dit med cykel, det är nog jävligt att gå. // Roland
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.