Cyckelförbud i fjällen...

Re: Bort med Mountain-bikes från fjällen

navis; sa:
Dessutom hör på något sätt en cykel inte naturligt hemma ute i fjällterräng på samma sätt som en vandrare/fotgängare.
T.A.

....men det gör samernas motorcyklar och fyrhjulingar och alla skotrar?? Eller... ;-)
 
Re: Bort med Mountain-bikes från fjällen

navis; sa:
Oberoende av vad forskningsrapporter visar är min brestämda uppfattning - av vad jag sett - att spår efter Mountain-bike orsakar större skador, förslitning och erosion än fotspår. I synnerhet i sankare och lerigare partier. Därför anser jag det helt riktigt att söka begränsa. Dessutom hör på något sätt en cykel inte naturligt hemma ute i fjällterräng på samma sätt som en vandrare/fotgängare. Sedan kan man lägga vilka aspekter som helst på det hela.

Mvh.

T.A.

Att börja prata om vad som "naturligt" hör hemma i fjällen känns dödfött. Är det naturligt med Gore Tex kläder? Är det naturligt med ryggsäck? Är det naturligt med skor? Det mest naturliga vore väl att gå in i fjällen naken, utan utrustning och sedan klara sig på vad naturen har att ge...
 
Re: Bort med Mountain-bikes från fjällen

navis; sa:
Oberoende av vad forskningsrapporter visar är min brestämda uppfattning - av vad jag sett - att spår efter Mountain-bike orsakar större skador, förslitning och erosion än fotspår.

Visst och om du tittar riktigt noga kan du konstatera att jorden är platt som en pankaka.

Per
 
Ta det lugnt nu gubbar.

Hej, alla.

Fjället är STORT, det räcker till åt både vandrare och cyklister.
Så ta det lite lugnt och avvakta ett tag för att se efter om cyklisterna förstör. Om fallet är så, kan man diskutera saken.

Ta det lugnt nu gubbar, le och var glad! Ingen ska ta fjället ifrån er!

mtb cyklist, Anders Kulin.
 
Kul med åsikter :)

"Jojoleden (Sven Svensson)
Glädjande att det tagits fram en god sed bland MTB:are.
Försök att formulera om detta med folks trädgårdar eftersom det inte stämmer med den svenska allemansrätten"

Kul att se att du tycker det är ett bra initiativ. Ordföljden kanske inte är 100% rätt, men genereltl talat så bör man (väl?) undvika folks trädgårdar :) Jag skrev det för där vi cyklar så är det på vissa ställen väldigt lätt att komma in på folks trädgårdar. Husägarna blir inte särskilt glada, så vi har ursäktat oss och kommit överens med dom att inte störa...

"ipg289h (Per Löwdin)
Detta stämmer inte. Varje reservat har egna skötselföreskrifter. I någa är det förbjudet att cykla på stig i andra inte. Vidare finns olika typer av reservat. Vissa är högskyddade, andra är mindre skyddade."

Per, generellt så gäller /vad jag har förstått efter samtal med naturvårdsverket och andra myndigheter) att om inget annat sägs så är cykling tillåten på just anlagda vägar. Fast vad sjutton är en anlagd väg? Puunkt 1 heter ju just "Cykla bara där det är tillåtet" och vi diskuterar i den att man skall skaffa de tillstånd som behövs och att man skall ta reda på vad som gäller i just det området som man cyklar i. Men jag förstår vad du menar och jag skall försöka skriva om den punkten lite grann.

"hensa (Henrik Sahlström)
Lämna inga spår.... Cykla över istället för runt...
Jag har ett ställe där jag cyklar ibland som går mitt emellan två stora traktorspår. Vad lämnar mest spår eftersig? Mina smala MTB däck eller en skogsbruksmaskin/traktor?
I skogar där det bedrivs skogsbruk tycker jag att det är helt irrelevant att prata om slitskador på naturen från en MTB."

Det finns alltid två argument som kommer upp när man diskuterar dom här frågorna och dessa är att cyklister sliter mer än vandrare och att cyklister beter sig oansvarigt.
Slitagefrågan tycker jag är intressant, för det man säger är att det är ok att vandrare sliter på terrängen, men det är inte ok att cyklister sliter på terrängen?
Du har rätt i att dina smala däck lämnar försumbara spår efter sig, där just du cyklar. Cyklar man ofta i samma område, och om många cyklar i samma område så blir det slitage. Just det slitaget slängs upp i ansiktet på oss när vi diskuterar tillgänglighet, oavsett om man bedriver skogsbruk 100 meter därifrån eller ej. När det gäller skogsbruk så är det kommersiella intressen där avverkningen ingår i en större plan för markägaren att maximera sin vinst (inget ont med det). Cyklar vi i samma område så är vi ofta ett störande moment som många markägare vill bli av med.
Men jag håller med dig, vi lämnar mindre spår än en skogsmaskin, men tyvärr så finns inte det perspektivet hos alla användargrupper. Därför kan det vara en bra ide att försöka lämna så få och små spår som möjligt.

/Mattias
 
Uppmärksamhet?

"navis (Torsten Andersson)
Bort med Mountain-bikes från fjällen
Oberoende av vad forskningsrapporter visar är min brestämda uppfattning - av vad jag sett - att spår efter Mountain-bike orsakar större skador, förslitning och erosion än fotspår. I synnerhet i sankare och lerigare partier. Därför anser jag det helt riktigt att söka begränsa. Dessutom hör på något sätt en cykel inte naturligt hemma ute i fjällterräng på samma sätt som en vandrare/fotgängare. Sedan kan man lägga vilka aspekter som helst på det hela."

Du fick uppmärksamhet med din rubrik i alla fall.

För det första, I Sverige, Kanada och på Nya Zeeland (blöt urskogsliknande natur samt "fjälltundra") har man utfört vetenskapliga undersökningar samt publicerat resultaten av dessa. Att kategoriskt avvisa dessa undersökningar baserat på vad du sett...

Till viss del håller jag däremot med dig Torsten.
Det finns områden där det vissa perioder är mindre lämpligt att man cyklar. Just i sådana områden är det dessutom otrevligt att vandra, så därför bygger vi spång vid sådana områden. I sådana områden stödjer jag öppet att man skall begränsa cyklingen till vissa leder/partier/delar.

Ofta bygger man spång som enbart är gjord för att gå på i dessa områden, trots att cykling är tillåten. Man använder breda plankor som man lägger så att det är ett brett mellanrum mellan dom och man bygger dom så att dom är en bra bit (40-60 cm) ovanför marken. Det är nästan livsfarligt för oss cyklister att cykla på en sådan spång, så jag kan förstå (men jag stödjer det inte) de som väljer att cykla på sidan om spången. Dessutom så förstår jag inte varför man väljer att bygga den typen av spång då det är mycket svårt att kliva upp på den typen av spång när man som vandrare kommer med full packning (jag pratar av egen erfarenhet).

Att prata om vad som är naturligt på fjället kan vara en riktigt rolig diskussion. Är flygplan som flyger över fjället naturligt? Är en vandrare med high-tech kläder, gps, mobiltelefon och så vidare naturligt? Är en cykel naturligt?
Jag tror inte att vare sig du, jag eller någon annan har rätt att definiera vad som är "naturligt" på fjället. Men en diskussion runt det skulle kunna vara intressant.

Fast jag tror att det är en diskussion som inte riktigt hör hemma i den här tråden. Vill du diskutera den så tar jag gärna upp det via epost eller om du postar en ny tråd här på utsidan?

/Mattias
 
Re: Kul med åsikter :)

mlindstrom; sa:
"Jojoleden (Sven Svensson)
Per, generellt så gäller /vad jag har förstått efter samtal med naturvårdsverket och andra myndigheter) att om inget annat sägs så är cykling tillåten på just anlagda vägar. Fast vad sjutton är en anlagd väg?
/Mattias

Det förhåller sig så här, att för varje naturreservat eller naturskyddsområde fastställs reglerna för vad som är förbjudet i en skötselplan. I några få har man uttryckligen förbjudit cykling. Hur reglerna blir är huvudsakligen en produkt av ett samspel mellan kommun och länstyrelse. Det är just en sådan skötselplan, som föranledde denna tråd, och den berörda kommunen och länsstyrelsen skulle mycket väl kunna skriva "cykling vid sidan av stig är förbjudet" eller något annat.

Om området har nationalparkskaraktär och anses vara en nationell angelägenhet kommer med största sannolikhet även högre instanser in i bilden. Det vanliga är att man vill förbjuda hästar. Eftersom de anses förstöra stigarna, något som dessvärre stämmer om de är många, och det kan också (antar jag) hända att de mumsar i sig fridlysta blommor och plantor.

Per
 
Suger i mig kunskapen

Tack Per. Jag har tagit det till mig och kommer att ändra så det SAMS säger reflekterar vad som gäller.

/Mattias
 
SAMS

Matthias,
Jag tycker SAMS är inte bara ett skitbra initiativ utan också något som fyller ett alldeles nödvändigt behov. Vi som åker MTB måste organisera oss och komma på rätt sida om miljöfolket. I grund och botten har vi väldigt mycket gemensamt med dem.
Per
 
Re: Bort med Mountain-bikes från fjällen

navis; sa:
Oberoende av vad forskningsrapporter visar är min brestämda uppfattning - av vad jag sett - att spår efter Mountain-bike orsakar större skador, förslitning och erosion än fotspår. I synnerhet i sankare och lerigare partier. Därför anser jag det helt riktigt att söka begränsa. Dessutom hör på något sätt en cykel inte naturligt hemma ute i fjällterräng på samma sätt som en vandrare/fotgängare. Sedan kan man lägga vilka aspekter som helst på det hela.

Mvh.

T.A.

Ja......forskare ska man ju inte lyssna på....
såg att du skrev så här i din profil:

Har en ödmjuk inställning: inser mina begränsningar och att det alltid finns de som är duktigare.

m.v.h
Niklas
 
Re: Ta det lugnt nu gubbar.

Kulin; sa:
Hej, alla.

Fjället är STORT, det räcker till åt både vandrare och cyklister.
.................................................

Lite mera fakta om slitaget hur STORT fjället än må vara!

Armerad stig
En stig är en av vandrare eller vilda djur tillplattad mark där inga örter kan växa. Ytan är ofta täckt av förna, och någon eller några centimeter ner i marken finns en tät rotväv som bildats av kringväxande träd, buskar och perenna örter. Dessa rötter binder marken och fungerar som en armering vilket ger mekanisk hållfasthet. Än viktigare är att rotväven effektivt tar upp vatten som sedan transporteras upp genom stammar ut i bladen där vattnet avdunstar till atmosfären. Följden blir en stig med fast mark där man kan gå torrskodd.

Om rotväven förstörs genom för kraftigt mekaniskt slitage, exempelvis genom cykling, hästhovar eller ändå värre genom motorcykelåkande, händer det som vi alla allt oftare upplever ute i markerna, där människor av tanklöshet förstör den ena stigen efter den andra, speciellt runt tätorter. Det vore tragiskt om detta nu också skulle drabba nationalparker och fjällen där många hitintills idkat friluftsliv på naturens villkor.

MVH
Torkel Nilsson
 
Re: Re: Ta det lugnt nu gubbar.

Tarfala; sa:
Armerad stig
En stig är en av vandrare eller vilda djur tillplattad mark där inga örter kan växa. Ytan är ofta täckt av förna, och någon eller några centimeter ner i marken finns en tät rotväv som bildats av kringväxande träd, buskar och perenna örter. Dessa rötter binder marken och fungerar som en armering vilket ger mekanisk hållfasthet. Än viktigare är att rotväven effektivt tar upp vatten som sedan transporteras upp genom stammar ut i bladen där vattnet avdunstar till atmosfären. Följden blir en stig med fast mark där man kan gå torrskodd.

Om rotväven förstörs genom för kraftigt mekaniskt slitage, exempelvis genom cykling, hästhovar eller ändå värre genom motorcykelåkande, händer det som vi alla allt oftare upplever ute i markerna, där människor av tanklöshet förstör den ena stigen efter den andra, speciellt runt tätorter. Det vore tragiskt om detta nu också skulle drabba nationalparker och fjällen där många hitintills idkat friluftsliv på naturens villkor.

MVH
Torkel Nilsson

Vilka fakta då? Jag tycker bara att det verkar vara ett påstående från din sida. Om man inte slirar loss med bakhjulet eller låser bakhjulet uppstår ingen "mekanisk" slitning med MTB.

Jag rekommenderar att du läser följande från Nya Zeelands "Department of Conservation":
http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/index.htm

Deras slutsats:
"To date, however, there has been little solid evidence to suggest that mountain bikes are any more damaging to bridleways than many pairs of feet or horses hooves though in some cases they can contribute further to problems caused by over-use. The major problem would appear to stem from perceptions of the countryside and hence that mountain bikes are not an acceptable form of countryside recreation." (Ruff and Mellors 1993: 105)

/Jonas U
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.