Cykling i Tyskland

Hej

Jag planerar att ge mig ut på en tur i norra Tyskland i sommar. Jag har inte bestämt exakt hur jag ska köra, men funderar på att starta i Travemunde och köra "Saltvägen" ner till Lauenburg och därefter till Hamburg. Jag har också funderat lite på att därefter fortsätta västerut längs Elbe och därefter köra längs Kielkanalen till Kiel. Det jag undrar över är ifall någon kört någon/några av dessa sträckor och vad ni tyckte?

Det jag framför allt är intresserad av är i vilken utsträckning man kör på separata cykelvägar. Jag vill nämligen så långt som möjligt undvika biltrafik. Jag har adfc:s karta över området, men om jag har förstått det rätt är det inte alltid separata cykelvägar bara för att det är ifyllda röda markeringar?

Ni som har cyklat mycket i Tyskland, och använt adfc:s kartor: i hur stor utsträckning (generellt) är de vägar utmärkta som "Haubtroute/Nebenroute auf ruhiger strasse" , "Hauptroute/Nebenroute auf mässig strasse", separata cykelvägar? Hur är det att köra på de vägar som ej är separata? Finns det mkt utrymme längs vägrenen, mkt trafik osv?

mvh Henrik
[Ändrat av _henke_ 2005-05-27 kl 22:51]
 
hej hej...själv kommer jag från rostock och har kört en del runt i den norra delen...om man är i den westra delen då är det egentligen rätt skön att cykla,ofta finns det extra cykelväga och annars är det rätt lugna bilväger-försök att hålla dig till din karta....och det är ingen kul grej att cykla på semester på de storra B-väga då de aldrig är lika bred som svenskar och man få köra 100,som betyder att lastbila kör så fort och vanliga offta fortare och det brukar vara mycket trafik där...men som sagt,om kör efter din adfc-karta...det brukar vara bra

jag kommer att vara en del under sommaren i mina gammla hemmatrakter...skriv ett mail om du åka förbi där eller om du undra nåt....ciao philiipp
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag och min hustru cyklade delar av den väg du planerar för 5 veckor sedan. Gå gärna in på vår hemsida och läs detaljer om turen http://www.cykeltur.se

Jag ska försöka ge lite snabba erfarenheter här också.

Vi körde från Travemünde-terminalen öster om Lübeck. Bra utmärkt och väldigt vacker. Här hade vi en detaljkarta över Lübeck (Falkplan Extra del 9) som vi hade stor nytta av. Vi anslöt till Elbe-Lübeckkanal vid Krummesee.

Första dagen längs kanalen på "Saltvägen" var helt fantastisk medan den andra dagen var lite besvärligare. Man höll på att muddra kanalen och delvis var cykelvägen belagd med rätt mycket grus. Sista biten till Launeburg var ganska besvärlig eftersom det regnade och det blev slirigt i gruset.

Vi fortsatte ner till Lüneburg och korsade sedan heden västerut mot floden Weser. Här var det fantastisk bra cykling även om det inte var utsatt på ADFC-kartan. Stor väg men cykelvägen gick helt separat 10 meter ifrån den stora vägen och var belagd med jämn och fin asfalt.

Under vår cykeltur cyklade vi snett igenom hela tyskland från Travemünde till Speyer och använde i stort sätt bara ADFC kartor kombinerade med separata cykelvägsbeskrivningar för Weser och Fulda Radweg. Genomgående är det fantaststiskt bra kartor och man kan bara hoppas att vi får något liknande i Sverige sås småningom.

Vår erfarenhet är att cykelvägarna på landet ofta är helt separarerade från biltrafik medan man i tätorter ofta slingrar sig fram gland gångtrafikanterna på trotoarerna! Det känns lite avigt för oss Svenskar men är helt normalt här nere. Oftast är de asfalterade och av god kvalitet men inte alltid.

Vårt bästa råd är nog att försöka undvika större städer och istället hålla till på landet och bo Zimmer Frei eller "Bett und Bike" ställen.

Lycka till!
 
Ledsen för gammal länk... vår hemsida ligger nu på http://falke.nu

Vi har flyttat de äldsta cykelturernas beskrivning ett antal gånger och vid något tillfälle har bilderna försvunnit men texterna är ju kvar i alla fall... ;o) Jag ska se om jag kan hitta bilderna någonstans och bifoga dem igen....
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips