Cykling i Tyskland

Hej

Jag planerar att ge mig ut på en tur i norra Tyskland i sommar. Jag har inte bestämt exakt hur jag ska köra, men funderar på att starta i Travemunde och köra "Saltvägen" ner till Lauenburg och därefter till Hamburg. Jag har också funderat lite på att därefter fortsätta västerut längs Elbe och därefter köra längs Kielkanalen till Kiel. Det jag undrar över är ifall någon kört någon/några av dessa sträckor och vad ni tyckte?

Det jag framför allt är intresserad av är i vilken utsträckning man kör på separata cykelvägar. Jag vill nämligen så långt som möjligt undvika biltrafik. Jag har adfc:s karta över området, men om jag har förstått det rätt är det inte alltid separata cykelvägar bara för att det är ifyllda röda markeringar?

Ni som har cyklat mycket i Tyskland, och använt adfc:s kartor: i hur stor utsträckning (generellt) är de vägar utmärkta som "Haubtroute/Nebenroute auf ruhiger strasse" , "Hauptroute/Nebenroute auf mässig strasse", separata cykelvägar? Hur är det att köra på de vägar som ej är separata? Finns det mkt utrymme längs vägrenen, mkt trafik osv?

mvh Henrik
[Ändrat av _henke_ 2005-05-27 kl 22:51]
 
hej hej...själv kommer jag från rostock och har kört en del runt i den norra delen...om man är i den westra delen då är det egentligen rätt skön att cykla,ofta finns det extra cykelväga och annars är det rätt lugna bilväger-försök att hålla dig till din karta....och det är ingen kul grej att cykla på semester på de storra B-väga då de aldrig är lika bred som svenskar och man få köra 100,som betyder att lastbila kör så fort och vanliga offta fortare och det brukar vara mycket trafik där...men som sagt,om kör efter din adfc-karta...det brukar vara bra

jag kommer att vara en del under sommaren i mina gammla hemmatrakter...skriv ett mail om du åka förbi där eller om du undra nåt....ciao philiipp
 
Jag och min hustru cyklade delar av den väg du planerar för 5 veckor sedan. Gå gärna in på vår hemsida och läs detaljer om turen http://www.cykeltur.se

Jag ska försöka ge lite snabba erfarenheter här också.

Vi körde från Travemünde-terminalen öster om Lübeck. Bra utmärkt och väldigt vacker. Här hade vi en detaljkarta över Lübeck (Falkplan Extra del 9) som vi hade stor nytta av. Vi anslöt till Elbe-Lübeckkanal vid Krummesee.

Första dagen längs kanalen på "Saltvägen" var helt fantastisk medan den andra dagen var lite besvärligare. Man höll på att muddra kanalen och delvis var cykelvägen belagd med rätt mycket grus. Sista biten till Launeburg var ganska besvärlig eftersom det regnade och det blev slirigt i gruset.

Vi fortsatte ner till Lüneburg och korsade sedan heden västerut mot floden Weser. Här var det fantastisk bra cykling även om det inte var utsatt på ADFC-kartan. Stor väg men cykelvägen gick helt separat 10 meter ifrån den stora vägen och var belagd med jämn och fin asfalt.

Under vår cykeltur cyklade vi snett igenom hela tyskland från Travemünde till Speyer och använde i stort sätt bara ADFC kartor kombinerade med separata cykelvägsbeskrivningar för Weser och Fulda Radweg. Genomgående är det fantaststiskt bra kartor och man kan bara hoppas att vi får något liknande i Sverige sås småningom.

Vår erfarenhet är att cykelvägarna på landet ofta är helt separarerade från biltrafik medan man i tätorter ofta slingrar sig fram gland gångtrafikanterna på trotoarerna! Det känns lite avigt för oss Svenskar men är helt normalt här nere. Oftast är de asfalterade och av god kvalitet men inte alltid.

Vårt bästa råd är nog att försöka undvika större städer och istället hålla till på landet och bo Zimmer Frei eller "Bett und Bike" ställen.

Lycka till!
 
Ledsen för gammal länk... vår hemsida ligger nu på http://falke.nu

Vi har flyttat de äldsta cykelturernas beskrivning ett antal gånger och vid något tillfälle har bilderna försvunnit men texterna är ju kvar i alla fall... ;o) Jag ska se om jag kan hitta bilderna någonstans och bifoga dem igen....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9
tony5811 Cykling Skellefteå-Kebnekaise-Nordkap t.o.r 2006 Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.