Cykling i Portugal?

Hej,
Är det någon som har ett bra tips på en trevlig cykel-rutt i Portugal (ca 14 dagar, totalt ca 75 mil)? Vill se mycket natur men har tänkt färdas med tävlingscykel (23 mm däck) och skulle föredra relativ jämn asfalt?

Mvh
Leif

Hej,
Är det någon som har ett bra tips på en trevlig cykel-rutt i Portugal (ca 14 dagar, totalt ca 75 mil)? Vill se mycket natur men har tänkt färdas med tävlingscykel (23 mm däck) och skulle föredra relativ jämn asfalt?

Mvh
Leif

Ett trevligt land att trampa igenom och här var min rutt och reflektioner !

Trampade in i sydöstra delen ifrån Spanien och första stopp blev staden Evora, bra camping och en mycket vacker liten stad med kulturhistoria och gamla byggnader så att det räcker till. Vidare upp småvägar till Coimbra och därifrån till mysiga Penacova, vägen Coimbra - Penacova (25km) är en otroligt vacker väg med berg, grönska och en slingrande flod hela tiden vid ens sida, området är väl värt ett besök.

Härifrån gick färden vidare upp igenom Estrella bergen till staden Guarda, också mycket fina vyer, ifrån Guarda trampade jag in i Spanien.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rekomenderas!

DSC01191.JPG

Gjorde för några år sedan en fjorton dagars cykeltur i Morernas fotspår från Lisabon via Sevilla, Cordoba, Grenada med hemresa från Malaga. Flög ner och hem med SAS Snowflake, som ifs försökte ta betalt för cykeln tre gång trots uppvisande av kvitton, utan större problem. Passerade även Evora och instämmer att det är en förtjusande stad! Vacker mini-katedral, välbehållen senromersk akvedukt och flera bra restauranger som serverar utmärkt Baccala. Körde visserligen på en MTB-tourer med racerstyre, 1,5" Marathon däck, styrväska, campingutr. bak och vildcampade i korkekslundar. Men utan packning skall inte vara några problem att hoja på racerdäck även om asfalten ibland är lappad och grov. Välj dock bort huvudleder då vägarna är smala och tungt trafikerade. Skillnad i bredd och kvalité på beläggningen mot B-routs är marginell och där var trafiken oftast gles! Har inte varit i norra delen av Portugal, men vad jag läst så är landskapet mer kuperat och frodigare med en rad intressanta medeltida städer. Lissabon - Santiago de Compostela...?
Mer info:
http://www.crazyguyonabike.com/doc/locales/?geoname_id=172&doctype=journal

Senast ändrad:
Hej,

skriv gärna senare hur din resa gick. Jag har börjat fundera på min nästa cykeltur och Portugal är ett ev. mål. Det vore trevligt att läsa din reseberättelse.

Lycka till med planering och go tur!
Terje

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips