Har du begränsat med tid, typ 3 - 4 veckor, kan jag rekommendera att du börjar vid chilenska kusten i Vina del Mar (Valparaiso) och korsar Anderna över till Mendoza och sedan vidare mot San Luiz, Buenos Aires, färja till Colonia del Sacramento i Uruguay och avslutar trippen i Montevideo eller i Punta del Este.
Ett all inclusive för alla smaker; fina stränder i Vina del Mar och Uruguay. Ett otroligt vackert bergspass genom Anderna med favoriter som Las Cuevas, Punta del Inca och Uspallata. (De spelade in "Sju år i Tibet" i Uspallata, en plats där solen skiner 364 dagar om året) och dessutom häftiga storstäder som vinmetropolen Mendoza och Buenos Aires.
Om du har några veckor till i bagaget kan du börja i San Carlos de Bariloche lite längre söderut och följa "Camino de siete Lagos" (en av planetens vackraste vägar!) till San Martin de los Andes. Sedan korsa Anderna över till Chile och följa dess kust till Vina del Mar. Därifrån följer du nyss nämnda rutt mot Buenos Aires eller Montevideo.
Jag har själv inte cyklat efter den södra kustvägen i Brasilien, bara bussat där. Det är en mycket vacker sträcka och jag tror inte det ska vara några problem att cykla där. Till skillnad mot norra Brasilien har vägarna i södra delen normalt sett en högre standard.
Tror att du får en fin resa om du cyklar typ till Porto Alegre eller Florianopolis och även en bit norrut. Cykla INTE i Sao Paulo.
Just do it!
/Anders Forselius
www.bikingviking.se