Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen)

Jag har funderingar på att låta cyklandet under sommaren bära mot Norge (Jotunheimen, lite närmare bestämt).

Men funderar lite på hur det är att cykla i Norge, får man plats på vägarna? Finns det några cykelleder? Nåt annat tips? Nån som kanske cyklat sträckan Jotunheimen-Göteborg?

Jag har i princip bara cyklat "Den Store Styrkeprøven" i Norge men min uppfattning är att även Norge är ett klart bättre land att cykla i än vad Sverige är.
Jag är lite skeptisk till cykelleder i allmänhet, men det kanske beror på att jag sett hur usla en del sådana kan vara i vårt cykel-U-land.
Mina favoritcykelländer är Frankrike och Italien.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag och min fru kom förra veckan tillbaka från en cykelsemester i Jotunheimen. Kanonfint, rekommenderas starkt. Vi tog vägen utmed Klarälvsdalen förbi Trysil när vi cyklade in. Härifrån och till Sognefjorden var det inga problem att hitta fantastiskt fina vägar. Tillbaka cyklade vi över Oslo. Runt Oslo och söderut mot Bohuslän var det inte alls särskilt lätt att hitta bra vägar att cykla på. Svårt att komma undan de högtrafikerade E-vägarna. Denna delen rekommenderas inte. I Norge finns ju också en del vägar med långa tunnlar där det inte går att cykla alls. Dessa får man hålla koll på. Vi undvek området sydost om Oslo och cyklade tillbaka norrut från byn Ås till Lilleström och sedan rakt österut så vi passerade Sverigegränsen vid Charlottenberg. Men som sagt, där vi cyklade från Trysil över Ringebufjället, Gudbrandsdalen och Sognefjället var fantastiskt fint.

Mange

Jag hade tänkt att cykla Stockholm - Jotunheimen, eller närmare bestämt till Galdhöpiggen :)
Blir ju inte alls samma väg dock. Kan jag låna tråden lite och fråga om någon här har några tankar på den sträckan?

Jag hade tänkt att cykla Stockholm - Jotunheimen, eller närmare bestämt till Galdhöpiggen :)
Blir ju inte alls samma väg dock. Kan jag låna tråden lite och fråga om någon här har några tankar på den sträckan?

Det borde väl bli bra att cykla över Sälen till Trysil-Koppang-Akreströmmen-Atna bru-Ringebu-Otta-Lom-Flåklypa-Galdhöpiggen. Mest trafik var det från Trysil och några mil norrut. Sedan kunde vi ta vänster så vi fortsatte utmed Trysilälven på en fantastiskt fin grusväg.I dalgångarna kan man nästan alltid ta mindre vägar på andra sidan älven. Detta gäller t ex sträckorna Ringebu till Otta och Otta till Lom.
/Mange

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips