Cykla i Kina

Hejsan alla cykelfantaster!

Nu till sommar bär det iväg till västra Kina för fyra veckors cykling, bland fantastiskt höga berg och stekheta dalar. Det blir förmodligen rätt så roligt, hihi, men jag undrar hur det kommer att bli med bränsle till köket. Bäst vore ju om det går att få tag på T-Röd till mitt gamla spritkök, men det känns ganska lönlöst om jag ska vara ärlig?

Faktiskt så var jag i Kina för några månader sedan, men då utan att tälta. Det var så att säga inte högsta prioritet att leta efter bränsle då, men eftersom jag inte såg en enda friluftsbutik i andra städer än megastäder så förstod jag att kan komma bli svårt.

Är det någon som vet vad som "gäller" i Kina? Ett enkelt och billigt i drift, kinesiskt-kök för Kina vore perfekt, ett sådant borde finnas?

En annan fråga är hur mycket det kostar att ta med sig cykeln på flyget till Kina, och om man kan ta med sig den på inrikes flyg där.

Tackar för svar

Mvh, Jimmy
 
Jag flög med min cykel + packning till Australien utan att det kostade något... hade 35 kilo med mig utan att betala något ... är olika på olika företag .. hör dig runt !

En jag träffade där nere hade fått betala ungefär 2000:- för att ta med cykeln men hade också runt 50 kg utrustning. Flög med ett annat företag också.

Angående gasen... du har ju varit därnere... känner du någon där som kan svara på det... någon som ska ner dit ?
Ring till något vandrarhem och fråga... testa dig fram
 
Mmm, där sade du något! Visst känner jag en svensk kille som bor där, han skulle jag ju kunna fråga.

Så enkelt var det :)
 
Ang. Kina

tainio; sa:
Hejsan alla cykelfantaster!

Nu till sommar bär det iväg till västra Kina för fyra veckors cykling, bland fantastiskt höga berg och stekheta dalar. Det blir förmodligen rätt så roligt, hihi, men jag undrar hur det kommer att bli med bränsle till köket. Bäst vore ju om det går att få tag på T-Röd till mitt gamla spritkök, men det känns ganska lönlöst om jag ska vara ärlig?

Faktiskt så var jag i Kina för några månader sedan, men då utan att tälta. Det var så att säga inte högsta prioritet att leta efter bränsle då, men eftersom jag inte såg en enda friluftsbutik i andra städer än megastäder så förstod jag att kan komma bli svårt.

Är det någon som vet vad som "gäller" i Kina? Ett enkelt och billigt i drift, kinesiskt-kök för Kina vore perfekt, ett sådant borde finnas?

En annan fråga är hur mycket det kostar att ta med sig cykeln på flyget till Kina, och om man kan ta med sig den på inrikes flyg där.

Tackar för svar

Mvh, Jimmy

Har använt bensin eller multifule kök(Optimus Svea eller Nova) utan problem under mina resor i sydost Asien och södra Kina, så jag har ingen koll om det finns bränsle till Trangia kök. Men detta par använde båda delar och rapporterar om vissa problem:
http://www.mark-ju.net/juliette/meths.htm
Läs även deras informativa reseskildring:
http://www.mark-ju.net

Såg små fotogen kök på de lokala marknaderna och hörde av de turister jag mötte att det finns gott om frilufts utrustning i storstäderna. Se dock upp med dåliga kopior. Så du kan nog tjäna en slant på att handla på plats om du nu inte bara måste ha en viss modell.

Har inte haft några större problem när jag flygit t/r samt innom Asien. De lokala bolagen brukar knappt kolla vikt eller paketering av hojen. Problemet är oftast utresan(Arlanda) så packa allt tungt i handbagaget, klä på dig så mycket som möjligt av de kläder du behöver och köp resten på plats så borde du hamna omkring 25 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallemoberg Letar efter resekompanjon(er) för att cykla i Kina Långcykling 2
nyteboda Cykla i norra Laos och Kina i vår Långcykling 1
Josefine H Cykla till KIna Långcykling 3
rockhopper cykla i kina Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.