Cykelval - Nishiki vs. Scott

Om du kollar hemsidorna för respektive cykel igen och jämför hjulen så ser du skillnaden.

Sportstern har 700C landsvägs/racing-fälgar medan Tampicon har 26" mtbfälgar som är tåligare/tyngre normalt. Det är inget som hindrar att du sätter slicks eller mindre mönstrade däck på Tampicon och får ungefär samma rullmotstånd.
Det bästa sättet att jämföra cyklarna på är att provcykla dem. Då kan man också få en känsla av deras olika egenheter.
Skall man köra i skogen på stigar med rötter etc så är en Mountain bike nästan självskriven. På landsväg, grusväg eller vanlig stadsåkning är det en smaksak.

;)
Larry
 
Re: Re: NIshiki Hybrid

Om du haft en cykel med dämpare så hade du kanske inte haft så ont i armarna ;-) [/QUOTE]

Sorry Mikael, men dämpad eller inte dämpad framgaffel har inget samband med smärtor i arm och händer. Det hänger helt på sittställning och val av styre.

Jürg
 
Kompromisser

Det är svårt att hitta EN cykel som motsvarar alla krav. För långcykling finns det ju fantastiska cyklar i stål från England (bl a Thorn) men dom är asdyra.

Sportstern är en bra kompromiss men jag skulle spara lite mer pengar och satsa på en P2 eller hellre en P1:a. Ska du cykla mycket på vintern och i ur och skur är det viktigt med så god kvalitet som möjligt på lager, växlar och andra "rörliga" delar.

Har själv försökt få en Sportster men dom verkar slut i år. Köpte en Specialized Sirrus Comp som jag är helnöjd med.
 
Äta kakan och ha den kvar?

Som vanligt så vill man ju gärna både äta kakan och ha den kvar. Om man satsar på en hybrid med lockout (som t.ex. Scott Sportster P2) får man då en cykel med dämpning och en utan dämpning? eller finns det något negativt med lockout?
 
Jag köpte precis en 501:a och måste säga att den är annorlunda mot min tidgare "noname" MTB. Känns helt ok och jag ville ha en cykel utan dämpare (har fått för mig att de blir nedlastade vid packning samt att man får en ernergiförlust som inte är värd den obefintliga dämpningen som behövs på landsväg).

Flickvännen köpte en 401 och även hon är nöjd med sin. Sen tycker jag 501:a slår Scotts hybrider när det gäller den estetiska delen. Silver och svart tilltalar mig. :)
 
nishiki- skeppshult

Tja,jag ska köpa en ny cykel, den ska både användas som touringcykel,dock inte så seriöst, och som cykel till skolan varje dag. Jag funderar på en skepshult- http://perssonscykelaffar.se/stc-arets-cykel-2006-2/ Men jag har också tänkt på en nishiki hybrid xc7 eftersom jag åker tre km genom skogen varje dag! dessutom en hel del grusväg på fritiden. Jag undrar vad ni anser? fins det fler bra allternativ? Jag har hört att skepshult ska vara för tung, det har jag dock inget problem med,jag har cyklat på oväxlad wiklunds dam cykel från förtiotalet, den har jag cyklat 87 mil me på fyra fem månader jag har ägt den... skeppshult ska ha väldigt hög kvalité och starka ramar. Strämmer de?
Ber om ursäkt om de blev lite rörigt, skrev i två omgångar :)
Mvh jonatan
 
de Blev en crescent sport 707, begagnad av en cykelhandlare...
Nishikin var slutsålt överallt där jag kollat, och jag kan inte vänta tills nästa vår... : / Crescenten stod sig bättre när jag provåkte.
Men jag är faktiskt nöjd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RDu Ännu ett tråkigt inlägg om cykelval.. Långcykling 70
Homie Cykelval i Umeå Långcykling 3
Grus grus Cykelval Långcykling 2
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MartinaL Rimligt pris för beg Nishiki? Långcykling 21
bjornet Nishiki 601. Långcykling 3
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
nurmiranta lowrider passande nishiki SL's fästen? Långcykling 1
Oskar R. Nishiki Hybrid XC7 Långcykling 4
salgo60 Packväskor till en Nishiki Ultra pro Långcykling 6
Nordenberg Nishiki 522 Långcykling 3
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
.Nisse. Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL? Långcykling 25
wacker Nishiki Pro SL och BOB-kärra, hjuldimension, akut! Långcykling 12
umemorgan Nishiki Country Sport Långcykling 4
Ingarö-Stefan Nishiki cykel Långcykling 2
froilan Fuji Royale eller Nishiki Bigfoot Race?? Långcykling 3
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
Grus grus Nishiki Långcykling 2
mavve Nishiki hybrid Långcykling 2
barend Nishiki Hybrid pro Långcykling 6
4fun Vad tål Nishiki Ultra Pro? Långcykling 5
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
sutcher Scott Sportster TOUR?? Långcykling 4
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.