Cykelvagn till kajak

Hej alla! Till följd av en kommunikationsmiss (assumption is the mother of all fuck-ups...) så har jag plötsligt inte tillgång till kajakförvaring nära vattnet.
Därför behöver jag tämligen snabbt få fram en kajakvagn att dra bakom cykel.
Kajaken är en Hobie Adventure som väger sina modiga 42 kg plus utrustning, så klena doningar går bort. Jag hinner inte ordna något hemmabygge före säsongens slut så jag behöver tips på hur jag löser det.
Avståndet från mitt garage till sjösättningsplatsen är ca 2 km och det är asfaltsvägar. Tacksam för förslag!
 
Tyvärr har VKV inga dragstänger kvar nu. Kanotcentrum i Göteborg ska tydligen ha en modell fortfarande fast till ett betydligt högre pris (480 vs 1299). Med tanke på konstruktionen är det säkert inget överpris.

Frugan är lite skeptisk hur ofta vi kommer dra kajakerna med cykel eftersom vi har bil med höglastare.

Tycker dock att tanken på att ta med kajaken efter cykeln är en högst tilltalande tanke. :)
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Så här ser deras cykelfäste ut; http://www.kajak.nu/2013/11/cykeldrag-och-kajakvagn-for-kajaktransport/ och deras gamla som de ev har något kvar på vinden om jag inte missminner mig: http://kajak.nu/wp-content/uploads/2008/12/jannesvagn11.jpg

Tycker den gamla ser intressant ut. Problemet som jag har stött på med att separera hjul och fäste är att det blir väldigt känsligt om hjulen kommer något snett. Då drar kajaken åt sidan när man cyklar.
 
Testa utan cykelfäste

Jag cyklade till isätt under en period för några år sedan. Det var enklast att ta sig fram i stadsmiljö utan fäste till cykeln. Dvs hjul långt bak under kajaken och främre bärhandtaget i högerhanden. Bäst med fotbromsad cykel med pakethållare, men helt ok med mtb också. Det gick att vila fören lite på pakethållaren. Upplevde att kajaken åkte mjukare när armen kunde kompensera för gupp, trottoarkanter och annat som behövde forceras. Dessutom enklare att manövrera farkosten runt kniviga hörn och stolpar de gånger det behövdes. Cyklade som mest 12 km enkel väg. Det var i längsta laget. Men 4 km var inga problem alls. Skönt att slippa lyfta högt av och på bilen. Dessutom kom cykeln närmare isättsplatsen än vad bilen kunde.

Kör hårt!

Edit: Nu såg jag att du har en rätt stöddig kajak. Jag cyklade bara med normal havskajak...
 
Tack för tipsen

Jag tackar för tipsen och fortsätter att fundera på saken. Just nu lutar jag åt en Hobie original kajakvagn, ev omgjord med större hjul, alternativt något hembygge som utnyttjar Hobiens hål i skrovet för stabilisering och fixering och baserat på riktigt stabil cykelkärra.
 
En dragstång till cykelns bakaxel ger minst vingel.

Dag Lundén som skriver här då och då har gjort en utmärkt kajakkärra med stora cykelhjul som han cyklar långt med.

Han har lagt upp ett par bilder i en av flera äldre trådar med samma frågeställning.

www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67488

Thure
 
Senast ändrad:
Jag cyklade till isätt under en period för några år sedan. Det var enklast att ta sig fram i stadsmiljö utan fäste till cykeln. Dvs hjul långt bak under kajaken och främre bärhandtaget i högerhanden. Bäst med fotbromsad cykel med pakethållare, men helt ok med mtb också. Det gick att vila fören lite på pakethållaren. Upplevde att kajaken åkte mjukare när armen kunde kompensera för gupp, trottoarkanter och annat som behövde forceras. Dessutom enklare att manövrera farkosten runt kniviga hörn och stolpar de gånger det behövdes. Cyklade som mest 12 km enkel väg. Det var i längsta laget. Men 4 km var inga problem alls. Skönt att slippa lyfta högt av och på bilen. Dessutom kom cykeln närmare isättsplatsen än vad bilen kunde.

Kör hårt!

Edit: Nu såg jag att du har en rätt stöddig kajak. Jag cyklade bara med normal havskajak...

Intressant att tänka lite utanför det vanliga.

Får mig att fundera på två olika och relaterade varianter. Bägge med kajaken på en konventionell kajakkärra och med kajaken som sin egen dragstång.

1. Att fixa en utriggare till cykelns bakpakethållare ungefär som de årtullar som sitter en bit ut från skrovet på tävlingsroddbåtar. Fäste till kajakfören typ i höjd halvvägs mellan "årtullens position och baknavet på cykeln. Nån som testat en liknande lösning?

2. Låta fören vila i en klyka ovanpå ett vridfäste med vertikal axel ovanpå cykelns bakpakethållare ungefär som en lastbils "boggidragpunkt". Vridaxel vertikalt centrerad ovan cykelns bakaxel. Hittade http://www.biltema.se/sv/Bat/Komfort/Snurrplatta-till-batstol-2000033146/ som kanske kan funka.

Synpunkter välkomnas.

Thure
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips