Cykelväska på bara en sida?

Jag undrar kort om någon upplevt/känner till att hållbarheten i bakhjulet skulle bli lidande av att man har väska på bara ena sidan pakethållaren (med icke försumbar dagpendlingslast)? Snedfördelningen av krafterna kan ju tänkas påverka ekerspänning, nav etc. Nån som har en aning?
Tjipp /Erik
 
Tjena

Skulle inte tro det. Däremot så kommer kanske inte pakethållaren må helt 100 om det inte är en rejäl sak.

Fast jag spekulerar bara och har inte så mycket belägg för vad jag skriver..
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
För att nu skippa teorin och gå på praktiken för så lastar väl de flesta dagscykelpendlarna. I ena bakre sidoväskan en påse med, handlingar, regnplagg och belysning samt reparationsgrejor inlusive pump. I mitt fall varierande vikt mellan 3 och 10 kg.
Inga hjulproblem alls, men jag har noterat att de som inte har rejäl pakethållare och rejäla väskor, får problem med tiden.
Att skillnaden mellan fördelade 10 kg och allt på ena sidan märks på cykelegenskaperna är väl uppenbart. Men inte svårt att vänja sig vid.
De dagar skafferiet skall fyllas på blir det jämnare last hemåt.
[Ändrat av johankse 2007-06-06 kl 09:20]
 
Semestererfarenhet

I ett mycket tidigt åttiotal cyklade jag och min lillebror runt i East Anglia, kan varmt rekomenderas, vi köpte ett Tor-Line paket med cyklar av holländskt ursprung.

Cykelväskor hade vi inga, utan vi nyttjade ryggsäckar som hängdes på pakethållaren bak samt last ovanpå. Lillebror en Haglöfs Åre och jag en Haglöfs Vagabond. Denna kombination med utpräglad snedlast fungerade väl i ett hundra svenska mil och hjulen höll sig raka.

Tilläggas bör att vi ej heller avskräcktes från att cykla med packning ehuru vi numer båda har mer adekvat utrustning och piffigare cyklar.
 
Re: Semestererfarenhet

klippen; sa:
I ett mycket tidigt åttiotal cyklade jag och min lillebror runt i East Anglia, kan varmt rekomenderas, vi köpte ett Tor-Line paket med cyklar av holländskt ursprung.

Cyklarna som ingick i Tor-Line paketet har jag hört många hemska historier om! De var ju inga kvalitetscyklar direkt! Flera tappade t ex en trampan!
 
Re: Re: Semestererfarenhet

KLAGER; sa:
klippen; sa:
I ett mycket tidigt åttiotal cyklade jag och min lillebror runt i East Anglia, kan varmt rekomenderas, vi köpte ett Tor-Line paket med cyklar av holländskt ursprung.

Cyklarna som ingick i Tor-Line paketet har jag hört många hemska historier om! De var ju inga kvalitetscyklar direkt! Flera tappade t ex en trampan!

Det är nog sant att det inte var några högkvalitativa cyklar, men båda fungerar än och mitt exemplar bör ha rullat ca 5000 km. Dock skall erkännas att de numer nog bara rullar handfullen kilometer per år. Högst kvalitet har nog Sturm&Archeys treväxlade baknav utan fotbroms.

Jag cyklar även i dag holländskt, Batavus M'Prove den har rullat 20 020 km i skrivande stund.

När det gäller holländarna kanske man skulle slakta dem och bygga en klassiska roadsters med dessa baknav.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips