Cykelväska på bara en sida?

Jag undrar kort om någon upplevt/känner till att hållbarheten i bakhjulet skulle bli lidande av att man har väska på bara ena sidan pakethållaren (med icke försumbar dagpendlingslast)? Snedfördelningen av krafterna kan ju tänkas påverka ekerspänning, nav etc. Nån som har en aning?
Tjipp /Erik

Tjena

Skulle inte tro det. Däremot så kommer kanske inte pakethållaren må helt 100 om det inte är en rejäl sak.

Fast jag spekulerar bara och har inte så mycket belägg för vad jag skriver..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För att nu skippa teorin och gå på praktiken för så lastar väl de flesta dagscykelpendlarna. I ena bakre sidoväskan en påse med, handlingar, regnplagg och belysning samt reparationsgrejor inlusive pump. I mitt fall varierande vikt mellan 3 och 10 kg.
Inga hjulproblem alls, men jag har noterat att de som inte har rejäl pakethållare och rejäla väskor, får problem med tiden.
Att skillnaden mellan fördelade 10 kg och allt på ena sidan märks på cykelegenskaperna är väl uppenbart. Men inte svårt att vänja sig vid.
De dagar skafferiet skall fyllas på blir det jämnare last hemåt.
[Ändrat av johankse 2007-06-06 kl 09:20]

Semestererfarenhet

I ett mycket tidigt åttiotal cyklade jag och min lillebror runt i East Anglia, kan varmt rekomenderas, vi köpte ett Tor-Line paket med cyklar av holländskt ursprung.

Cykelväskor hade vi inga, utan vi nyttjade ryggsäckar som hängdes på pakethållaren bak samt last ovanpå. Lillebror en Haglöfs Åre och jag en Haglöfs Vagabond. Denna kombination med utpräglad snedlast fungerade väl i ett hundra svenska mil och hjulen höll sig raka.

Tilläggas bör att vi ej heller avskräcktes från att cykla med packning ehuru vi numer båda har mer adekvat utrustning och piffigare cyklar.

Re: Semestererfarenhet

klippen; sa:
I ett mycket tidigt åttiotal cyklade jag och min lillebror runt i East Anglia, kan varmt rekomenderas, vi köpte ett Tor-Line paket med cyklar av holländskt ursprung.

Cyklarna som ingick i Tor-Line paketet har jag hört många hemska historier om! De var ju inga kvalitetscyklar direkt! Flera tappade t ex en trampan!

Re: Re: Semestererfarenhet

KLAGER; sa:
klippen; sa:

Cyklarna som ingick i Tor-Line paketet har jag hört många hemska historier om! De var ju inga kvalitetscyklar direkt! Flera tappade t ex en trampan!

Det är nog sant att det inte var några högkvalitativa cyklar, men båda fungerar än och mitt exemplar bör ha rullat ca 5000 km. Dock skall erkännas att de numer nog bara rullar handfullen kilometer per år. Högst kvalitet har nog Sturm&Archeys treväxlade baknav utan fotbroms.

Jag cyklar även i dag holländskt, Batavus M'Prove den har rullat 20 020 km i skrivande stund.

När det gäller holländarna kanske man skulle slakta dem och bygga en klassiska roadsters med dessa baknav.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips