Cykeltur Skåne-Holland-Skåne

Jag har planer på att ge mig ut på en liten cykeltur om ett par veckor (1-18 juli) och undrar om någon har några tips och kommentarer på mitt upplägg med mera.

Resan börjar i Lund med cykling till Malmö och tåg över till Köpenhamn. Därefter tar jag mig till Esbjerg och hoppar på båten till Harwich i England och vidare till Hoek van Holland. Cyklingen därifrån går via Haag, Amsterdam, Groningen, Bremerhaven till Lübeck. Från Travemünde tar jag färjan tillbaka till Skåne.

Jag cyklar 8-15 mil om dagen (förutom någon vilodag) och tältar på campingplatser. Jag hoppas hinna med denna tur på 17 dagar, men vet inte om det är möjligt. Det är svårt att beräkna sträckan, kan bli 120-150 mil.

Någon som vet om det är möjligt att ta med sig cykeln på tågen i Holland och Tyskland om det skulle bli nödvändigt?
Någon som tänker cykla i de här trakterna samtidigt som jag och som kanske har lust att sällskapa en bit?

Tack på förhand /Tobias

Det ser ut som ett mycket trevligt upplägg:) Holland är ett cykelvänligt land, inga problem att ta med cykeln på tågen. Dessutom går tågen ofta. Alla större vägar har cykelbanor eller så finns det parallella mindre vägar man kan cykla på och det är vanligen välskyltat. Även mer avlägsna mål brukar vara angivna.

Den del av Tyskland du ska igenom har också rätt bra med cykelbanor. Här kan det dock vara bra att ha ADFC:s kartor som visar trafikmängd på vägarna samt vilka vägar som har cykelbanor. Kan köpas över nätet: http://www.adfc.de/shop/
Man brukar kunna ta med cykeln på lokaltågen, men jag tror det är dåligt med järnvägar längs den sträcka du har tänkt dig.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips