Cykelsemester med barn

Hej
Planerar sommarens cykelaktiviteter. Är det ngn som har bra förslag på områden för cykelresor med barn 1-2 veckor.
Har funderat på klassiska mål som Bornholm/Åland. Ngn som varit där eller kan ge förslag på andra turer.
 
Gotland

Har cyklat mycket på Gotland både med och utan barn.
Om man skippar cykelkärra kan man ta cyklarna på bussarna vid dåligt väder eller om vill börja cykla på tex fårö och ta sig söderut. Tycker att Gotland är roligare att cykla på än tex åland.

//Peter
 
miyata; sa:
Hej
Planerar sommarens cykelaktiviteter. Är det ngn som har bra förslag på områden för cykelresor med barn 1-2 veckor.
Har funderat på klassiska mål som Bornholm/Åland. Ngn som varit där eller kan ge förslag på andra turer.

.....kan också rekommendera Danmark, då jag cyklat Esbjerg västkusten upp till Frederikshavn, platt, cykelleder, campingar överallt, imponerande sanddynor, trevlig tur.....
 
Göta kanal

Jag, sambo + 2barn (4år, 9år)
Vi åkte bil till Sjötorp där vi lastade av cyklar samt parkerade bilen. (man kan även hyra cykel där om man vill) sedan bar det av mot Karlsborg längs kanalen.
Hemresan tog vi en kanalbåt från Karlsborg till Töreboda och sedan cykel återstående sträcka mot Sjötorp.

Vi hade 4-åringen i en cykelkärra och jag hade en kärra med packning/tält. 9-åringen cyklade själv.

Vi hade kanonflyt med vädret strålande sol hela tiden. Jag kan varmt rekomendera denna turen med mysiga ställen längs hela kanalen.
 
Jag har cyklat Uppsala-Halmstad via Ludvika, Nora, Hjo och några andra ställen. Det var riktigt fint att cykla in i Bergslagen. Förändringen i landskapet sker snabbt även om man färdas långsammare än i bil.
Om ni vill ha mer komfort skulle jag rekommendera (liksom ovan nämnt) Göta Kanal. Det var i det området jag träffade de första andra som cyklade. Vandrarhemmet i Älgarås är en pärla med underbar personal. Det finns olika cykelpaket att köpa där man själv bestämmer hur mycket service man vill ha (allt från cykelhyra till lunchpaket som görs i ordning på vandrarhemmen).

Lycka till
 
Tack för alla fina turförslag. Det jag tycker är svårt är att hitta bra områden men låg trafik. Vi tältar alltid. Har med barnen varit på Bornholm, rallarvägen i norge samt vissa delar av Götakanal. Områden med ingen trafik eller cykelbana. Hur är det i fastlandet i danmark? Kan man räkna med cykelvägar? Nordtyskland? Åland rekomenderar ni detta?
göran
 
miyata; sa:
Hur är det i fastlandet i danmark? Kan man räkna med cykelvägar?

Hela Nordjylland har i varje fall underbara cykelvägar med många olika möjligheter till övernattningar: på bondgårdar, i vindskydd, campingplatser.
Perfekta cykelkartor finns att tillgå - och god öl.

HåkanF
 
cykla utan bilar

Det har restaturerats långa sträckor med banvall. Jag tror det är i södra Sverige (Småland och Halland). Det verkar lovande tycker jag och säkert för barn att cykla på.
På svenska cykelframjandet kan du säkert hitta mer information.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
dabac cykelsemester med support i Norrland? Långcykling 2
bergdahl.olle Cykelsemester med småbarn Långcykling 5
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
upnorth Cykelsemester i höst Långcykling 0
Avskum Cykelsemester i Skåne 15 - 23 juli Långcykling 0
Christian1 Cykelsemester 16:e - 20:e Juni Dalsland Långcykling 1
Christian1 Cykelsemester 9-13:e Juni - Dalsland Långcykling 4
n.damra Cykelsemester till Amman, Jordanien. Långcykling 9
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
Bohak Hund + Cykelsemester Långcykling 4
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
j_stellan Bilder från cykelsemester Långcykling 8
avslutad131104 Vad kostar en cykelsemester? Långcykling 20
Anders V Vardag och cykelsemester... Långcykling 1
j_stellan Bilder fraan cykelsemester Långcykling 3
mejsel ekonomi under cykelsemester Långcykling 6
rohubi 7-växlad cykelsemester Långcykling 15
Anders V Cykelsemester i Dalarna (Uppdaterad hemsida) Långcykling 0
Pixel Cykelsemester på Åland Långcykling 6
Biomed Cykelvagn för 2 barn + hund Långcykling 7
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
hannessandahl Barn på färd. Långcykling 10
enghult Tandemcykel med barn Långcykling 9
mipert Cykelkärra för varor, ej barn..? Långcykling 3
hs-ranger Cykelkärra + barn Långcykling 6
Fabrikören Bilfria turer med barn ? Långcykling 2
bredberg Cykelkärra för barn Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.