Cykelkläder på vintern

Vintercykelkläder

Jag använder en kombination av cykelkläder och friluftskläder, mest för att jag investerat i bra friluftskläder innan jag började cykla. Min tur till jobbet tar 10-15 minuter och ca dubbelt så lång tid hem. Har alltså nedför till och uppför hem. Detta gör att jag behöver mer kläder till jobbet än hem från jobbet. På ditvägen är det mest rulla, rulla, rulla. På hemvägen trampa, trampa, trampa. För mig handlar det mycket om att variera klädseln och att lära mig att hitta rätt klädsel för olika temperaturer. Till jobbet måste jag ha något vindtätt och på hemvägen ofta något mer diffunderande material. Överkropp: (när det är kallt) växlar mellan Klättermusens Einride och Mithril. Byxor: vanliga cykelbyxor, ett par Goretex-regnbyxor alt. Mt Borah Freedom Pant (från cyclecomponents.com). Förstärkning: ullfrotté och ev. en vanlig fleece-tröja. Handskar: ett par såna wind-täta Windstopper + försvarets fingervantar. Huvud: vindtät cykelmössa i nåt syntetmaterial. Har testat balaklava i ullfrotté, men den blåser det rakt igenom. Jag har med andra ord inte svarat på frågan eller tillfört något annat än att det gäller att variera sin klädsel för att inte svettas och för att få fartvindsskydd när det behövs och material med större diffusionsegenskaper när det behövs.

Re: Re: Re: Ullkalsonger

niking; sa:
Jo, att blodomloppet på de kroppsdelar som kommer i direktkontakt med sadeln påverkas av sadelns utformning kan jag begripa.

Men nu gällde det snarare blodcirkulationen i höften + nedre ryggen och inte blodomloppet i skrevet! Hur ska cykelsadeln vara utformad för att öka blodgenomströmningen i dessa regioner?

Här kan jag inte hänvisa till några undersökningar.

Min spekulation är att det är bra att kunna variera positionen lite genom att sitta ibland lite längre fram på sadeln ibland lite längre bak för att inte stelna till i musklerna vilket kan försvåra cirkulationen. Till viss del kanske det räcker med att variera handpositionen på styret.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det man (jag) fryser mest om är de perifera delarna, dvs fötter, händer och huvud. Där bör man lägga lite extra krut eller nåt värmande i alla fall. Varma skoöverdrag (med extra lager av uppklippta sockor i), vantar och mysse är en bra början.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips