Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Cykelkärra till kajaken.
- Trådstartare Jesperr97
- Start datum
Större hjul om man ska cykla sträckor
Höll ett tag på och cyklade rätt mycket med kajaken. Här finns ritning över cykelkärra för normalstora cykelhjul - de där små vagnarna för att dra för hand, har alldeles för små hjul för cykling.
På bilderna ihop med ritningen ser du också min hemgjorda lösning för att surra kajakens nos till cykelns pakethållare. Kan tyckas lite primitivt, men har fungerat hur bra som helst, både på egen kajak och på hustruns.
Lycka till med bygge, hör av dig om jag kan bistå med något ytterligare råd.
Kunde Sven Yrvind cykla med en segelbåt, kan vi väl cykla med kajaker!
hälsar Jens
Höll ett tag på och cyklade rätt mycket med kajaken. Här finns ritning över cykelkärra för normalstora cykelhjul - de där små vagnarna för att dra för hand, har alldeles för små hjul för cykling.
På bilderna ihop med ritningen ser du också min hemgjorda lösning för att surra kajakens nos till cykelns pakethållare. Kan tyckas lite primitivt, men har fungerat hur bra som helst, både på egen kajak och på hustruns.
Lycka till med bygge, hör av dig om jag kan bistå med något ytterligare råd.
Kunde Sven Yrvind cykla med en segelbåt, kan vi väl cykla med kajaker!
hälsar Jens
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Höll ett tag på och cyklade rätt mycket med kajaken. Här finns ritning över cykelkärra för normalstora cykelhjul - de där små vagnarna för att dra för hand, har alldeles för små hjul för cykling.
På bilderna ihop med ritningen ser du också min hemgjorda lösning för att surra kajakens nos till cykelns pakethållare. Kan tyckas lite primitivt, men har fungerat hur bra som helst, både på egen kajak och på hustruns.
Lycka till med bygge, hör av dig om jag kan bistå med något ytterligare råd.
Kunde Sven Yrvind cykla med en segelbåt, kan vi väl cykla med kajaker!
hälsar Jens
Tack vad bra .Precis sånt jag har gått o grubblat på
Bra bromsar behövs
Kajaken sitter ganska stumt med denna koppling. Det är inte ett ryckande och slängande, om det är det du syftar på. Det halva rör som med band är surrat till kajaken förstäv, är på sin andra sida rätt hårt surrad till pakethållarens bakre tvärslå, Om det inte var begripligt ska jag ta ett detaljfoto när jag är hemma och visa dig.
Det krävs bra bromsar på cykeln, men vanliga bromsar räcker. Viktigt är att framlasta kajaken så man får lite tyngd på cykelns bakhjul - eller rättare sagt för att undvika att hjulet lyfts. Med sådan riggning har vi använt ekipagen även i ganska rejäla backar, inklusive den hemska (lååååånga..) backen på ön Jura. En mördare att ta sig uppför och absolut en nervkittlare att några dagar senare ta sig nedför... *L* Men det funkade utan problem.
Jens
Kajaken sitter ganska stumt med denna koppling. Det är inte ett ryckande och slängande, om det är det du syftar på. Det halva rör som med band är surrat till kajaken förstäv, är på sin andra sida rätt hårt surrad till pakethållarens bakre tvärslå, Om det inte var begripligt ska jag ta ett detaljfoto när jag är hemma och visa dig.
Det krävs bra bromsar på cykeln, men vanliga bromsar räcker. Viktigt är att framlasta kajaken så man får lite tyngd på cykelns bakhjul - eller rättare sagt för att undvika att hjulet lyfts. Med sådan riggning har vi använt ekipagen även i ganska rejäla backar, inklusive den hemska (lååååånga..) backen på ön Jura. En mördare att ta sig uppför och absolut en nervkittlare att några dagar senare ta sig nedför... *L* Men det funkade utan problem.
Jens
Lite alternativ
Jag har aldrig ens testat en vanlig dragvagn, men jag tror definitivt inte de klarar cykling särskilt bra. Jag har också tittat på Jens ritning, men som mindre händig har jag kört med lite andra alternativ:
1) Seattle sports PB flyer. Färdig kajakvagn. Oerhört smidig att hantera och köra, men kostar en slant och klarar inte särskilt långa farkoster. Min motionsbåt på 5.20 är snäppet för lång, vore den tyngre skulle jag inte köra den på Flyern. De tillverkar inte den längre, men har en som heter Go! Cart nu (http://www.seattlesportsco.com/productcart/pc/viewPrd.asp?idproduct=1898&idcategory=78) som om något ser stadigare ut. Flyern syns olastad på http://www.flickr.com/photos/erik_rask/5859030705/in/photostream
2) En uttjänt cykelkärra för barn där jag rivit av överdelen, satt dit takräckesvaggor på skenorna och sedan skaffat VKVs drag för nosen. Stadigt och fint. VKV-draget är dock rätt dyrt, så kan man bygga eget är det ju en vinst. Syns på http://www.flickr.com/photos/erik_rask/5707270517/in/photostream och http://www.flickr.com/photos/erik_rask/8700338351/in/photostream
Lycka till, cykla med kajak är en kanonidé. Finns ingen anledning att krångla med bil de flesta tillfällen.
MVH /Erik
Jag har aldrig ens testat en vanlig dragvagn, men jag tror definitivt inte de klarar cykling särskilt bra. Jag har också tittat på Jens ritning, men som mindre händig har jag kört med lite andra alternativ:
1) Seattle sports PB flyer. Färdig kajakvagn. Oerhört smidig att hantera och köra, men kostar en slant och klarar inte särskilt långa farkoster. Min motionsbåt på 5.20 är snäppet för lång, vore den tyngre skulle jag inte köra den på Flyern. De tillverkar inte den längre, men har en som heter Go! Cart nu (http://www.seattlesportsco.com/productcart/pc/viewPrd.asp?idproduct=1898&idcategory=78) som om något ser stadigare ut. Flyern syns olastad på http://www.flickr.com/photos/erik_rask/5859030705/in/photostream
2) En uttjänt cykelkärra för barn där jag rivit av överdelen, satt dit takräckesvaggor på skenorna och sedan skaffat VKVs drag för nosen. Stadigt och fint. VKV-draget är dock rätt dyrt, så kan man bygga eget är det ju en vinst. Syns på http://www.flickr.com/photos/erik_rask/5707270517/in/photostream och http://www.flickr.com/photos/erik_rask/8700338351/in/photostream
Lycka till, cykla med kajak är en kanonidé. Finns ingen anledning att krångla med bil de flesta tillfällen.
MVH /Erik
Kul att du gör en vagn
Jamen va kul!
Glad att idén att dra kajaken efter cykel sprider sig! Kan berätta att du kommer att få en oväntad bonus: Efter en dags sittande i kajaken är det faktiskt både skönt och nyttigt att sätta dig på cykel och motverka den likstelhet som börjat sprida sig i benen... *L*
Jag är just nu på resande fot, men hemma igen måndag. Fixar bilder snarast.
Tack för svar.
Det blir nog en vagn liknade din Jens.
Skicka gärna bilder på fästes anordningen till kajak och cykeln.
Nu är det bara att börja bygga![]()
Jamen va kul!
Glad att idén att dra kajaken efter cykel sprider sig! Kan berätta att du kommer att få en oväntad bonus: Efter en dags sittande i kajaken är det faktiskt både skönt och nyttigt att sätta dig på cykel och motverka den likstelhet som börjat sprida sig i benen... *L*
Jag är just nu på resande fot, men hemma igen måndag. Fixar bilder snarast.
Bilder på min "busenkla" kärra finns här!
https://picasaweb.google.com/107185...authkey=Gv1sRgCImGh9aqwoamqQE&feat=directlink
En rektangulär aluminiumprofil, två framgafflar med 20 tumshjul, några plåtbyggprofiler från biltema, en 50 mm tjock platt luminiumprofil som kajaken får vila på. 2 meter 4tum4 regel, lite spännen mm mm. Iom att allt sitter med vingmuttrar går det att plocka ned käran i kortare delar.
Har funkat för mitt kajakande i ett 10 tal år. Och billigt blev det
Vill man så kan man välja att skippa dragstången och istället sätta en draglina i stäven på kajaken. Inte lika stabilt men funkar om man är försiktig. Alternativt så spänner man fast en kortare stång på 1 meter i kajaken med fastsättning i cykeln.
Lycka till.
//Dag
https://picasaweb.google.com/107185...authkey=Gv1sRgCImGh9aqwoamqQE&feat=directlink
En rektangulär aluminiumprofil, två framgafflar med 20 tumshjul, några plåtbyggprofiler från biltema, en 50 mm tjock platt luminiumprofil som kajaken får vila på. 2 meter 4tum4 regel, lite spännen mm mm. Iom att allt sitter med vingmuttrar går det att plocka ned käran i kortare delar.
Har funkat för mitt kajakande i ett 10 tal år. Och billigt blev det
Vill man så kan man välja att skippa dragstången och istället sätta en draglina i stäven på kajaken. Inte lika stabilt men funkar om man är försiktig. Alternativt så spänner man fast en kortare stång på 1 meter i kajaken med fastsättning i cykeln.
Lycka till.
//Dag
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg