Cykelkärra till kajaken.

Funderar på att fixa cykelkärra till kajaken, men har några saker jag undrar över.

Fungerar det att köra med biltemas kajakvagn?
Och ge gärna olika förslag på hållare att fästa kajaken i till cykeln.
 
Större hjul om man ska cykla sträckor

Höll ett tag på och cyklade rätt mycket med kajaken. Här finns ritning över cykelkärra för normalstora cykelhjul - de där små vagnarna för att dra för hand, har alldeles för små hjul för cykling.

På bilderna ihop med ritningen ser du också min hemgjorda lösning för att surra kajakens nos till cykelns pakethållare. Kan tyckas lite primitivt, men har fungerat hur bra som helst, både på egen kajak och på hustruns.

Lycka till med bygge, hör av dig om jag kan bistå med något ytterligare råd.

Kunde Sven Yrvind cykla med en segelbåt, kan vi väl cykla med kajaker!

hälsar Jens
 
Höll ett tag på och cyklade rätt mycket med kajaken. Här finns ritning över cykelkärra för normalstora cykelhjul - de där små vagnarna för att dra för hand, har alldeles för små hjul för cykling.

På bilderna ihop med ritningen ser du också min hemgjorda lösning för att surra kajakens nos till cykelns pakethållare. Kan tyckas lite primitivt, men har fungerat hur bra som helst, både på egen kajak och på hustruns.

Lycka till med bygge, hör av dig om jag kan bistå med något ytterligare råd.

Kunde Sven Yrvind cykla med en segelbåt, kan vi väl cykla med kajaker!

hälsar Jens

Tack vad bra .Precis sånt jag har gått o grubblat på
 
Tack för svar Jens.

Men hur fungerar det när man åker i brantare backar, bromsar osv, åker kajaken ikapp då?
 
Bra bromsar behövs

Kajaken sitter ganska stumt med denna koppling. Det är inte ett ryckande och slängande, om det är det du syftar på. Det halva rör som med band är surrat till kajaken förstäv, är på sin andra sida rätt hårt surrad till pakethållarens bakre tvärslå, Om det inte var begripligt ska jag ta ett detaljfoto när jag är hemma och visa dig.

Det krävs bra bromsar på cykeln, men vanliga bromsar räcker. Viktigt är att framlasta kajaken så man får lite tyngd på cykelns bakhjul - eller rättare sagt för att undvika att hjulet lyfts. Med sådan riggning har vi använt ekipagen även i ganska rejäla backar, inklusive den hemska (lååååånga..) backen på ön Jura. En mördare att ta sig uppför och absolut en nervkittlare att några dagar senare ta sig nedför... *L* Men det funkade utan problem.

Jens
 
Lite alternativ

Jag har aldrig ens testat en vanlig dragvagn, men jag tror definitivt inte de klarar cykling särskilt bra. Jag har också tittat på Jens ritning, men som mindre händig har jag kört med lite andra alternativ:

1) Seattle sports PB flyer. Färdig kajakvagn. Oerhört smidig att hantera och köra, men kostar en slant och klarar inte särskilt långa farkoster. Min motionsbåt på 5.20 är snäppet för lång, vore den tyngre skulle jag inte köra den på Flyern. De tillverkar inte den längre, men har en som heter Go! Cart nu (http://www.seattlesportsco.com/productcart/pc/viewPrd.asp?idproduct=1898&idcategory=78) som om något ser stadigare ut. Flyern syns olastad på http://www.flickr.com/photos/erik_rask/5859030705/in/photostream

2) En uttjänt cykelkärra för barn där jag rivit av överdelen, satt dit takräckesvaggor på skenorna och sedan skaffat VKVs drag för nosen. Stadigt och fint. VKV-draget är dock rätt dyrt, så kan man bygga eget är det ju en vinst. Syns på http://www.flickr.com/photos/erik_rask/5707270517/in/photostream och http://www.flickr.com/photos/erik_rask/8700338351/in/photostream

Lycka till, cykla med kajak är en kanonidé. Finns ingen anledning att krångla med bil de flesta tillfällen.

MVH /Erik
 
Tack för svar.

Det blir nog en vagn liknade din Jens.
Skicka gärna bilder på fästes anordningen till kajak och cykeln.

Nu är det bara att börja bygga ;)
 
Kul att du gör en vagn

Tack för svar.

Det blir nog en vagn liknade din Jens.
Skicka gärna bilder på fästes anordningen till kajak och cykeln.

Nu är det bara att börja bygga ;)

Jamen va kul!

Glad att idén att dra kajaken efter cykel sprider sig! Kan berätta att du kommer att få en oväntad bonus: Efter en dags sittande i kajaken är det faktiskt både skönt och nyttigt att sätta dig på cykel och motverka den likstelhet som börjat sprida sig i benen... *L*

Jag är just nu på resande fot, men hemma igen måndag. Fixar bilder snarast.
 
Bilder på min "busenkla" kärra finns här!

https://picasaweb.google.com/107185...authkey=Gv1sRgCImGh9aqwoamqQE&feat=directlink

En rektangulär aluminiumprofil, två framgafflar med 20 tumshjul, några plåtbyggprofiler från biltema, en 50 mm tjock platt luminiumprofil som kajaken får vila på. 2 meter 4tum4 regel, lite spännen mm mm. Iom att allt sitter med vingmuttrar går det att plocka ned käran i kortare delar.

Har funkat för mitt kajakande i ett 10 tal år. Och billigt blev det :)

Vill man så kan man välja att skippa dragstången och istället sätta en draglina i stäven på kajaken. Inte lika stabilt men funkar om man är försiktig. Alternativt så spänner man fast en kortare stång på 1 meter i kajaken med fastsättning i cykeln.

Lycka till.
//Dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rogerj Cykelkärra för kajak Paddling allmänt 12
Kajakob Cykelkärra för att frakta en kajak. Paddling allmänt 7
Anette Grinde Cykelkärra önskas.... Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.