Cykel på tåg genom Europa?

Tänkte cykla ner till södra Frankrike och sen ta tåget hem. Nån som vet om det går bra att ta med cykeln på tåget genom Frankrike, Tyskland, och Danmark?

Jag har aldrig provat, men...

...det borde gå bra. Om du stoppar cykeln i en cykeltransportväska så är du nog på den säkra sidan. Det funkar ju t.o.m. i Sverige... :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det kan kanske funka[1], men jag tycker att det är onödigt utmanande. Varför är det så viktigt att inte behöva en väska?
Ju mer plats något tar desto större risk är det ju att det "tar stopp"...
Hur bra det går beror en nog hel del av hur tågvagnen ser ut. Det måste nog finnas en bra plats att stuva undan cykeln om det ska accepteras.

[1] Frankrike och Danmark är klart cykelvänliga och jag själv har lyckats mellan Oslo och Göteborg(!) men det berodde nog mest på att det gick att ställa cykeln så att den inte var ivägen för någonting annat.

Tyskland gar det bra att ta med cykeln utan att reservera, i alla fall pa regional tagen. De brukar oftast ha en avdelning i vagnarna där cykeln far sta. Pa snabbtagen (ICE) vet jag ej... möjligt att man maste reservera i förväg.

/stefan

Jag har provat...

I Frankrike var det inga problem enligt tågpersonalen(dock trasslade mitt kreditkort så jag gjorde det aldrig). I tyskland precis som påpekat ovan så går det bra på regionaltåg, men inte på vanliga tåg.
I sverige blev man tvungen att skicka cykeln som gods, dvs komma fram en vecka senare än mig själv :-(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips