Cumulus sovsäckar korta?

Hej

Har upptäckt en märklig sak med Cumulus längduppgifter.
T.ex ska en Panyam 450 vara 208 cm lång och kunna hysa en 190 cm lång person.
Själv är jag 186 cm och vet av erfarenhet flertalet tillverkares sovsäckar för personer upp till 185 cm, t.ex. Marmot och Mountain Equipment, inte räcker till för mig. Marmot och Mountain Equipment uppger 211 respektive 212 cm sovsäckslängd för regular storlek, alltså för personer upp till 6 fot respektive 185 cm.
Det verkar med andra ord osannolikt att Panyam 450 skulle kunna hysa en 190 cm lång person, 180 cm skulle stämma bättre.

Finns det några ägare till Cumulus sovsäckar där ute som kan bekräfta att Cumulus sovsäckar är små i storlekarna?

Jag har en Panyam 450, och jag tycker nog den är lite kort ja. Nu kollade jag ju inte måtten innan jag beställde, så får skylla mig själv lite. men hade jag beställt idag hade jag lagt till 10 cm tror jag.

Christian

BTW, Jag är 190

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tror det beror på hur man mäter sovsäckens totallängd, dvs med huvan åtdragen och fomad eller utvikt?

Om man mäter med huvan åtdragen som formad runt huvudet är det ganska rimligt med kroppslängd + ca 20cm för att ta hänsyn till loftet i huven och fotändan.
Med huvan fullt utvikt blir ju sovsäcken betydligt lägre.

Själv har jag Marmot säckar i strl long (ligglängd 198cm) då jag är 193cm. Jag upplever att deras angivna max ligglängd är ganska exakt angiven, dvs jag har ganska behaglig marginal.

Jag har en Mysterious Traveller 500, som enligt Cumulus hemsida också ska vara 208 cm. Själv är jag någonstans runt 185-88 (minns inte exakt, mätte nog senast för tjugo år sen, typ...) och har aldrig upplevt den som kort. Men det är ju såklart individuellt hur man upplever sånt, jag är sällan särskilt kinkig.

Tack för svaren.

Jag jämförde även Cumulus quiltar med andra tillverkares.Cumulus uppger 177cm som quiltens längd för max personlängd 185 cm. Enlightened equipment uppger quiltens längd till 198 cm för personlängd upp till 6 fot!

Finns det någon ägare till en Cumulus-quilt som har något att säga om Cumulus längder?

(...) Finns det några ägare till Cumulus sovsäckar där ute som kan bekräfta att Cumulus sovsäckar är små i storlekarna?
Jag har tagit fram och mätt på min LiteLine 400. Det på hemsidan angivna längdmåttet 202 cm verkar avse längden mellan den runda fotsömmen och huvans kant på ryggsidan. Eftersom kanten är lite invikt även i öppet tillstånd, är det totala längdmåttet lite längre - jag mätte det till ca 210 cm. Det kortaste måttet - ändsömmen till huvudöppningens framsida - är lite drygt 180 cm.
Det är ju detta minsta mått som är dimensionerande. Mät alltså din kroppslängd upp till hakan och lägg på marginal för loft, rörelsemån etc, så får du koll om det verkar ligga inom rimliga marginaler. Sover du som jag på magen med fötterna utsträckta, får du ju lägga till det måttet också.

Bästa sättet är ju annars att helt enkelt maila Cumulus och fråga - de är duktiga på att reda ut sånt och inte främmande för att måttanpassa till rimlig merkostnad.

Har en Panyam 450 sedan ett par år, är 187 cm och skulle nog vilja ha säcken några centimeter längre. Tror det beror lite på hur man ligger och vilka krav man har på att kunna dra åt huvan. Det är svårt att dra åt den så att man bara har ett andingshål. I stort tycker jag det funkar bra men det finns inget extra utrymme.
Har för mig att Cumulus förlänger en baffel vilket är c:a 16 cm. Har en LiteLine som är förlängd en baffel och den är rätt lång.

Comforter L500

Jag har en Comforter L500 och den anger dom max användarlängd 195 cm. Det kan nog stämma ganska bra. Jag är 190 cm och har lite marginal.

Har nu beställt en Panyam, men en förlängd version, 220 cm, som dessutom var litet nedsatt, så det blev samma pris som för en normal storlek. Hittade den av en slump på www.trekking-lite-store.com. Där finns även Lite Line 400 XL till nedsatt pris, om någon skulle vara intresserad. Behövde alltså inte åbäka mig med en specialbeställning från Cumulus.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips