Cumulus sovsäckar korta?

Hej

Har upptäckt en märklig sak med Cumulus längduppgifter.
T.ex ska en Panyam 450 vara 208 cm lång och kunna hysa en 190 cm lång person.
Själv är jag 186 cm och vet av erfarenhet flertalet tillverkares sovsäckar för personer upp till 185 cm, t.ex. Marmot och Mountain Equipment, inte räcker till för mig. Marmot och Mountain Equipment uppger 211 respektive 212 cm sovsäckslängd för regular storlek, alltså för personer upp till 6 fot respektive 185 cm.
Det verkar med andra ord osannolikt att Panyam 450 skulle kunna hysa en 190 cm lång person, 180 cm skulle stämma bättre.

Finns det några ägare till Cumulus sovsäckar där ute som kan bekräfta att Cumulus sovsäckar är små i storlekarna?
 
Jag har en Panyam 450, och jag tycker nog den är lite kort ja. Nu kollade jag ju inte måtten innan jag beställde, så får skylla mig själv lite. men hade jag beställt idag hade jag lagt till 10 cm tror jag.

Christian

BTW, Jag är 190
 
Senast ändrad:
Jag tror det beror på hur man mäter sovsäckens totallängd, dvs med huvan åtdragen och fomad eller utvikt?

Om man mäter med huvan åtdragen som formad runt huvudet är det ganska rimligt med kroppslängd + ca 20cm för att ta hänsyn till loftet i huven och fotändan.
Med huvan fullt utvikt blir ju sovsäcken betydligt lägre.

Själv har jag Marmot säckar i strl long (ligglängd 198cm) då jag är 193cm. Jag upplever att deras angivna max ligglängd är ganska exakt angiven, dvs jag har ganska behaglig marginal.
 
Jag har en Mysterious Traveller 500, som enligt Cumulus hemsida också ska vara 208 cm. Själv är jag någonstans runt 185-88 (minns inte exakt, mätte nog senast för tjugo år sen, typ...) och har aldrig upplevt den som kort. Men det är ju såklart individuellt hur man upplever sånt, jag är sällan särskilt kinkig.
 
Tack för svaren.

Jag jämförde även Cumulus quiltar med andra tillverkares.Cumulus uppger 177cm som quiltens längd för max personlängd 185 cm. Enlightened equipment uppger quiltens längd till 198 cm för personlängd upp till 6 fot!

Finns det någon ägare till en Cumulus-quilt som har något att säga om Cumulus längder?
 
(...) Finns det några ägare till Cumulus sovsäckar där ute som kan bekräfta att Cumulus sovsäckar är små i storlekarna?
Jag har tagit fram och mätt på min LiteLine 400. Det på hemsidan angivna längdmåttet 202 cm verkar avse längden mellan den runda fotsömmen och huvans kant på ryggsidan. Eftersom kanten är lite invikt även i öppet tillstånd, är det totala längdmåttet lite längre - jag mätte det till ca 210 cm. Det kortaste måttet - ändsömmen till huvudöppningens framsida - är lite drygt 180 cm.
Det är ju detta minsta mått som är dimensionerande. Mät alltså din kroppslängd upp till hakan och lägg på marginal för loft, rörelsemån etc, så får du koll om det verkar ligga inom rimliga marginaler. Sover du som jag på magen med fötterna utsträckta, får du ju lägga till det måttet också.

Bästa sättet är ju annars att helt enkelt maila Cumulus och fråga - de är duktiga på att reda ut sånt och inte främmande för att måttanpassa till rimlig merkostnad.
 
Har en Panyam 450 sedan ett par år, är 187 cm och skulle nog vilja ha säcken några centimeter längre. Tror det beror lite på hur man ligger och vilka krav man har på att kunna dra åt huvan. Det är svårt att dra åt den så att man bara har ett andingshål. I stort tycker jag det funkar bra men det finns inget extra utrymme.
Har för mig att Cumulus förlänger en baffel vilket är c:a 16 cm. Har en LiteLine som är förlängd en baffel och den är rätt lång.
 
Comforter L500

Jag har en Comforter L500 och den anger dom max användarlängd 195 cm. Det kan nog stämma ganska bra. Jag är 190 cm och har lite marginal.
 
Har nu beställt en Panyam, men en förlängd version, 220 cm, som dessutom var litet nedsatt, så det blev samma pris som för en normal storlek. Hittade den av en slump på www.trekking-lite-store.com. Där finns även Lite Line 400 XL till nedsatt pris, om någon skulle vara intresserad. Behövde alltså inte åbäka mig med en specialbeställning från Cumulus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...