comfort cykel

Jag vet inte hur missvisande bilden är, men det ser ut som Skeppshulten har skumma ramvinklar.
Med dessa ramvinklar misstänker jag att den blir sävlig i tempramentet och svår att svänga med.
En cykel för långfärd bör vara kedjeväxlad.

Märkligt sammanträffande med din signatur. Crescent hade förr en cykel som hette just Hamra. I dag har den det välklingande namnet LTC700. Just denna cykel tror jag kan vara aktuell som långfärdscykel för dig.
Den har en dämpad gaffel vilket gör att styrhuvudet skickas upp en bit i luften. Man kan sen tänka sig att byta ut styrstammen till en kort freeride-variant samt att lägga till ett downhillstyre.
Med dessa knep gör man cykeln kortare och lyfter styret ännu en bit.

Du skall gå till en kompetent cykelhandlare som kan hjälpa dig att få den optimala körställningen för just ditt fall.

//Martin

http://www.cykelforum.se
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej.
Jag har idag en hamra men jag får ont i nacke och axlar när jag cyklar längre stäckor, jag har funderat på att byta styre så att jag sitter mer upprätt, jag har cyklat ganska mycket med den så jag får byta lite slit delar på den om den skall bli bra igen. Jag har tittat på liggcyklar men dom är så dyra.

Stefan
 
Om ni vill ha en cykel som ni aldrig får ont i nacke och axlar av så bör ni titta på liggcyklar.

Jag har haft så ont i nacken att jag fick sluta cykla på vanliga cyklar men med liggcykeln har jag nu gjort cykelsemestrar de senaste 4 åren.

De är visserligen dyra men tänk vad en cykelsemester utan ont i nacke och axlar kan vara värd.

Mer information hittar ni på:

http://www.liggister.org
 
hej.
Jag kommer ej ihåg exakt när jag köpte den, Men den är röd och vit i färgen men jag bytt vevpartiet vevlager andra fälgar mm.Men om jag skall gissa hur gammal den så ungefär 6 år.

Stefan
 
Komfortstyre

Min sambo har också problem med sina axlar jag monterade på ett Modolo Yuma Comfort på hennes cykel tillsammans med en kortare styrstam, se bild. Resultatet var mycket positivt. Styret köpte jag på http://www.veloform.se

tk_image.php


Om du vill laborera med styrstam kan du köpa en för under hundringen på Biltema och när du hittat rätt läge så köp en fast.

Själv har jag en rygg som krånglar och jag har lagt ner mycket tid (och pengar) för att hitta rätt position på cykeln. Det handlar om millimetervetenskap om man är känslig i rygg och nacke.
I sommras på vår cykelsemester bytte jag sadelrörets snabblåsningen på min cykel till en fast dito. Jag har markerat läget på sadelröret och var noga med att det hamnade rätt igen. Men det kändes inte som vanligt då vi cyklade vidare och jag fick lite känningar i min rygg. På kvällen så undersökte jag sadeln och det visade sig att sadeln trots allt hamnat 5mm för lågt!
Så tävlingscyklisternas råd att man bara skall justera sin sadel i 5mm intervaller är inte bara överdrivet nys.

Håkan har alldeles rätt gällande liggcyklar, har själv testat ett antal hos http://www.cykel-optimisten.dk/page.php?pageId=pages/5_0.html&language=0

Liggcyklarna erbjuder ju ingen billig paketlösning men i Holland går det att göra fynd. Se länkar på http://www.liggister.org

/Benny
 
Lite utanför scopet.
Jag tänker statisk belastning. Kanske felaktig statisk belastning (med åtgärder/resonemang) som ovan.

Men ett annat tänk är möjligen att gå till en bra idrottsjukgymnast och få ett träningsprogram där de väsentligaste musklerna får nog med (dynamiska) resurser för (den statiska) belastningen.

En förlupen tanke som man glatt får ignorera... ;-)
 
hej.

Jag skall kolla lite på olika styren mm.
Men räcker pengarna så skall jag kolla efter en ny cykel. Jag går under behandling för mina axlar och nacke så jag vet att det är mitt arbete som är boven i dramat har jobbat med armarna ovanför axlarna för länge.

Stefan
 
Angående skeppshullten så kan jag säga attd et är nog ingen vidare värst bra långdistans cykel, den har så välldans breda däck så de blir mycke frikton, och över lag är jeu skeppshullts cyklar ganska tunga, och detta är inte ett undantag. Däremot är det välldigt fin kvalitet på skeppshults cyklar...

Vissa av deras cyklar kommer med utanpåliggande växlar, STC`n (årets cykel), och elit är två modeller där det går att välja mellan navväxel och utanpåliggande.
 
Ambitionen

Jag antar att det är ambitionen som avgör vilken hoj som är en bra långfärdshoj.

Skeppshulten fungerar säkert bra, dock kan det vara svårt att få till det med "low-riders" när det saknas fästen på framgaffeln. Kanske en pakethållare som ser stadigare ut bak ocm det skall vara tunga packväskor på.

Vad beträffar hjulen så ger "breda däck" en rejäl luftkammare och är enligt kamrater med framdämpade hojar väl så bra för komforten som en dämpad gaffel allra helst på grusväg. Breda däck skall som vilka andra cykeldäck som helst vara rejält pumpade, maxtrycket skall vara tangerat. Då rullar de lätt, dämpar bra och man är skyddad mot genomslagspunka, ger god komfort och pålitlighet helt enkelt.

Rejäla bromsar är bra att ha på en cykel som man skall färdas med packning på, det är ju liksom fler kilon man skall hejdas.

När det gäller växeleriet, så beror väl valet av typ och utväxlingarnas antal och fördelning bl.a. på topogrfien man avser färdas i, hur fort och hur långt man avser färdas per dag etc. Då finns det ju liksom inget rätt eller fel utan det, valet alltså, är helt behovsstyrt.

Det bör också påminnas om att "Stålfarfar" på sin tid vid mogen ålder gjorde en imponerande cykling genom Sverige på en enpetad herrcykel i stål. Han Mikael Strandberg hojade längs hela de Amerikanska kontinenterna på en tre växlad Monark med den klassiska ballongdäcksdimentionen och avverkade en del rätt avancerade stigningar under sin väg får man anta.

Skeppshulten är gjord i stål, vilket enligt många är det ända gångbara materialet i en ram på en långfärdshoj.
[Ändrat av klippen 2006-08-19 kl 08:45]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips