Cold Steel Master Hunter :/

Tenacious..

Med vårat fiskars kniv bryne i köket (ett sånt man drar kniven fram o tillbaka i) fick jag min tenacious riktigt vass, rakar benen utan problem..vassare änn S1:an.

För alla er som går i tankar att köpa en CS Master Hunter
Som tur är så har den tanken aldrig slagit mig ;).

Skämt åsido. Inte för att jag vill försvara CS men det här testet säger egentligen ingenting. Resultatet hade varit liknande för de flesta knivar med den här typen av bladgeometri och ståltyp.

~Paul~

Med vårat fiskars kniv bryne i köket (ett sånt man drar kniven fram o tillbaka i) fick jag min tenacious riktigt vass, rakar benen utan problem..vassare änn S1:an.
Du menar att du har använt en Roll Sharp till din Tenacious? En sådan här som på bilden?

~Paul~

Bilagor

• 1877088062_6bd7dce895.jpg
    1877088062_6bd7dce895.jpg
    67.5 KB · Visningar: 668
Du menar att du har använt en Roll Sharp till din Tenacious? En sådan här som på bilden?

~Paul~

Aa det dåliga var att det efter täljandet i trät blev flisor i eggen, trots det i övrigt bra stålet.

Precis, är dom bra att bryna knivar med? Funkar dom till knivar med liten primär egg? Tänkte på min MIni hunter :)

Aa det dåliga var att det efter täljandet i trät blev flisor i eggen, trots det i övrigt bra stålet.

Precis, är dom bra att bryna knivar med? Funkar dom till knivar med liten primär egg? Tänkte på min MIni hunter :)
Du gör bäst i att undvika all kontakt med dessa typer av brynen. De har en förmåga att sabba eggen och dessutom repa bladet.

~Paul~

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.