Cobra R8 Bindning/skida till dessa?

Hej

Har hittat Rottefella Cobra R8 till bra pris. Är dessa bindningar något att ha och vilken skida bör jag välja

Är väl en normalduktig telisåkare som mest åker pist och en del pistnära offpist.
Toppturande står inte högst på agenden...
Har ett par Crispipjäxor som jag tänkt ha något år till.

Uffe

Jag har åkt ungefär 400 dagar med Cobra, en mycket bra telisbindning.
Blir mest puder och nån topptur då och då. Inga problem varken uppför lr nerför.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Nja jag åker knappt någon pist så där kan jag nog inte hjälpa till så mycket. Vill du carva vill du ha så kort svängradie som möjligt 10-12 meter helst, gillar du sladdsvängar så tänk på att skidan ska vara rätt mjuk.

Völkl Mantra, underbara både på pist och offpist (kanske inte på det lättaste pudret men jag gillar inte att köra i snö som känns som bomull ändå, det blir så långsamt) och inte så extrema (inga rockers och mellanbreda) hyfsat styva med hyfsad vikt. Om du inte är riktigt duktig skall skidorna vara minst lika långa som dig själv, gjorde själv felet som nybörjare och körde upp mina 170 skidor på fel sida ibland... är 174 cm.

Men i ärlighetens namn finns det en hel skog av skidor där ute.

R8 som bindning kommer säkert att bli bra. Gillade den mycket bättre än min G3-bindninga som jag hade först.
Nu har det ju hänt en hel del på årets Völkl Mantra. Skidan är helt omgjord med rocker. Har du möjlighet så hyr/låna skidor. Personligen så har jag alltid gillat längre skidor. Även när jag var nybörjare så fördrog jag en längre skida. Men som sagt var så är de personliga preferenserna väldigt olika och undviker man de mest extrema varianterna av skidor när det gäller bredd, skärning och hårdhet så lär det nog inte bli fel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips