Clogging på tunnare statiskt rep.

Efter att ha blivit av med mitt vanliga klätterrep så har jag funderat på om man kan clogga på ett statiskt grottrep. Jag har ett tunnare 9 millimeters grottrep liggandes i garaget. Cloggern är en vanlig "Petzl Basic".

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En snabb koll på Petzls hemsida gör gällande att Basic skall fungera på rep mellan 8 och 13 mm. Alltså bör det gå bra. Att repet är statiskt bör inte spela någon roll, snarare blir det väl effektivare att klättra i det. Eller har jag tänkt fel?

Jag har bl.a. just ett 9 mm grottrep som jag cloggat en hel del på med min Basic. Fungerar bra. Ett statiskt rep är bättre än vanligt klätterrep i och med att du slipper "gunget" om du skulle falla (med mitt Beal Top Gun har jag åkt ner runt 3 meter någon gång pga elasticiteten, men med grottrepet blir det inte alls samma "fall"). I och med att grottrepen är "halare" så glider det lättare genom Basic´en under klättringen (man kan ju fundera om det innebär större risk att den inte låser vid fall också, men jag har aldrig varit med om det). Nackdelen med grottrepet tycker jag är den dåliga friktionen vid firning (har använt BD ATC mest).

Faror med statrep

Tänk på att risken att chockbelasta systemet ökar vid användning av statiska rep. Det är mycket viktigt att du hela tiden ser till att repet löper genom cloggern. Om det inte gör det och du faller tar du ett i det närmaste statiskt fall och manteln på repet kan slitas sönder av cloggern (kan det iofs göra på ett dynamiskt rep också men där har du ju en del dynamik som tar upp fallkrafterna). Fick precis höra om ett scenario där man skulle spänna upp ett statisk rep (helt nytt) för en linbana. Man hade en utväxling på ca 4:1 och fyra personer drog. Manteln brast och ca 3 meter av kärnan blev så att säga bar! Se upp!

Klättra lugnt.

Om du äger ett statiskt rep, så finns det ingen anledning till att använda ett dynamiskt rep. Äger både ett dynamiskt och ett statiskt rep, men cloggar enbart med det statiska. Tycker det känns konstigt med ett dynamiskt rep vid cloggning m.m.

Tänk bara på att hänga någon sorts vikt längst ner på repet när du klättrar, så repet löper lätt genom bromsen.

Ett 9mm rep är inga problem, det står i instruktionerna till din broms vad som funkar.

//Gustav\\

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips