Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass?

Var ute en natt nyligen och det kröp sig ner till 4 °C och jag kände ordentlig markkyla med min icke isolerade(R 1.6) Nemo Tensor Regular Wide. Har försökt leta via Google men hittar ingen väl isolerande cellplast som är 65 cm brett.. Kan kanske gå ner till 60 cm men hittar aldrig nåt R-värde på de olika cellplast underlagen. Någon med erfarenhet av liknande combo för hösten?

https://cdon.se/hem-tradgard/liggunderlag-exklusiv-190x60x1-4-cm-p43774322

Någon som kan höfta hur låg temp som skulle funka med detta?

Eller är det dags att ge upp och försöka lära sig att sova på ett smalt isolerat liggunderlag..?

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Av ren nyfikenhet, hur lågt har du gått som mest med den, frös du?

Oj, kan inte svara på hur långt jag har gått, den har varit med ett tag.. Har även frusit några gånger men det handlar ju om ett helt system. Håller bättre än billiga liggunderlag helt klart.
Den är varm för att vara cellplast och på min som är den silvriga reflekterande sorten känns det som det kommer värme från den när man sitter på den. Sen så är ju de här åsarna och dalarna som är på den bra på så sätt att de kan svälja lite fukt och gör att den känns mjukare att ligga på.

Finns även lightversion men den har jag inte provat.

Innan jag skaffade uppblåsbart använde jag ridgerest ensamt på sommaren och tillsammans med ett kortare tunt liggunderlag på vintern (södra sverige). Tillsammans med sovsäck med komfort runt nollan frös jag runt nollan ungefär. Nu har jag ett varmt uppblåsbart som skyddar mig mot både kyla och små ojämnheter. Och en mycket varmare sovsäck. Har haft kalla nätter men då beror det på annat än sovsäck och liggunderlag.
Ibland tar jag med det tunna korta cellplastunderlaget att lägga under som extra värme och skydd samt rastunderlag. När jag sover under tarp eller i tält utan golv har jag ofta cellplastunderlaget för mitt uppblåsbara kan dra in lite fukt om det blir blött.
Har hört att det är bättre att lägga cellplasten överst men jag har mindre cellplast än uppblåsbart och vill även skydda det uppblåsbara så jag har det under.

Att använda ridgerest och mitt varma uppblåsbara samtidigt har jag aldrig känt behov av. Men tror det blir bra för dig med ditt Nemo!
 
Oj, kan inte svara på hur långt jag har gått, den har varit med ett tag.. Har även frusit några gånger men det handlar ju om ett helt system. Håller bättre än billiga liggunderlag helt klart.
Den är varm för att vara cellplast och på min som är den silvriga reflekterande sorten känns det som det kommer värme från den när man sitter på den. Sen så är ju de här åsarna och dalarna som är på den bra på så sätt att de kan svälja lite fukt och gör att den känns mjukare att ligga på.

Finns även lightversion men den har jag inte provat.

Innan jag skaffade uppblåsbart använde jag ridgerest ensamt på sommaren och tillsammans med ett kortare tunt liggunderlag på vintern (södra sverige). Tillsammans med sovsäck med komfort runt nollan frös jag runt nollan ungefär. Nu har jag ett varmt uppblåsbart som skyddar mig mot både kyla och små ojämnheter. Och en mycket varmare sovsäck. Har haft kalla nätter men då beror det på annat än sovsäck och liggunderlag.
Ibland tar jag med det tunna korta cellplastunderlaget att lägga under som extra värme och skydd samt rastunderlag. När jag sover under tarp eller i tält utan golv har jag ofta cellplastunderlaget för mitt uppblåsbara kan dra in lite fukt om det blir blött.
Har hört att det är bättre att lägga cellplasten överst men jag har mindre cellplast än uppblåsbart och vill även skydda det uppblåsbara så jag har det under.

Att använda ridgerest och mitt varma uppblåsbara samtidigt har jag aldrig känt behov av. Men tror det blir bra för dig med ditt Nemo!
Okej men det låter ju som att det kommer funka helt okej, iaf nu på hösten. Bor i nivå med Stockholm.
Har också ett kortare cellplast jag använt nu när det börjat bli kallare. Men det är kanske 4 mm tjockt och med reflekterande plast på, funkar bra för vikten och storleken

Tack för ett så utförligt svar!

Skickat från min ELE-L29 via Tapatalk
 
För mig är minusgrader ner till ca fem och kallare att betrakta som normala vår och hösttemperaturer.
Att vakna med att det är kolsvart på morgonen fast det är ljust ute är också vanligt när det kommit lite snö under natten. I fjällen får man räkna med kyla även under sommaren.

Att ha utrustning som funkar då är för mig självklart. Vi har både cellgummi och uppblåsbart för komfort och säkerhet. En sovsäck som klarar neråt ca minus sju till nio är standard. Att frysa sig genom en natt behövs inte med dagens utrustning.
 
Ett problem med Ridgerest och andra liggunderlag med struktur är att strukturen förstörs när du legat på den. Då har du bara ett tunt liggunderlag, men det isolerar fortfarande bra. Jag har haft det under ett uppblåsbart liggunderlag med r-värde 1,9 i -20 C utan problem.
 
Bergans Sleeping Mat Extreme är 60 cm bred och skall ha R-värde 3,5

 
Bergans Sleeping Mat Extreme är 60 cm bred och skall ha R-värde 3,5

Jag har den väger 640g så den väger en del, men jag gillar den och den glider inte heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
statemachine extra bred cellplast liggunderlag Bo och sova 15
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.