Caravan Skvader

Jag har fått min mammas gamla sovsäck.

Det är en Caravan Skvader, den är från ca 80-talet.

Jag hittar ingen märkning på komforttemperatur. Är det någon som kan hjälpa mig? Ska sägas att det är en dun sovsäck.

/Gustaf
 
Hej!
Har själv sådan säck. Vad jag kan minnas är undersidan fiberfylld och ovansidan dunfylld. Komforttemperatur vet jag inte men min.temp var på den tiden -15.
 
och vad tror du nu efter att den har legat ned packad i ca 20 år och är använd sparsamt???

/Gustaf
 
Skvader :)

En gammal klassisk säck. Jag har använt den med gott resultat ner till ca - 10-15 grader. Vikten var, om jag inte missminner mig, ca 1500 gr.

Mvh,

J
 
Tvätta säcken.

Hej,

även jag har en Skvader som jag fortfarande använder. Den låg också i dvala länge och var lite sunkig och kompakt men efter en tvätt i duntvättmedel och lite impregneringsskölj så blev den riktigt bra igen. Ta och tvätta din du också.

Mintempen på -15 får nog ses som en ren överlevnadstemp. Jag har sovit gott i den i sådär -5.

Fast säcken som man egentilgen ville ha var väl Caravan Wings? Den med ärmarna.... å kamouflagefärgad....

Lev!

//OlaO
 
Re: Tvätta säcken.

OlaOrädd; sa:
Fast säcken som man egentilgen ville ha var väl Caravan Wings? Den med ärmarna.... å kamouflagefärgad....
//OlaO

Jag kom halvvägs, då på 70-talet, en kamouflagefärgad skvader ;-)

Örjan
 
Jag har en röd Skvader, och även jag har fått den av min mamma. :) Funkar jättebra strax under nollan trots att den inte är så fluffig längre. 1600 g. Letar nu efter något lättare och mindre skrymmande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.