Caravan Skvader

Jag har fått min mammas gamla sovsäck.

Det är en Caravan Skvader, den är från ca 80-talet.

Jag hittar ingen märkning på komforttemperatur. Är det någon som kan hjälpa mig? Ska sägas att det är en dun sovsäck.

/Gustaf

Hej!
Har själv sådan säck. Vad jag kan minnas är undersidan fiberfylld och ovansidan dunfylld. Komforttemperatur vet jag inte men min.temp var på den tiden -15.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
och vad tror du nu efter att den har legat ned packad i ca 20 år och är använd sparsamt???

/Gustaf

Skvader :)

En gammal klassisk säck. Jag har använt den med gott resultat ner till ca - 10-15 grader. Vikten var, om jag inte missminner mig, ca 1500 gr.

Mvh,

J

Tvätta säcken.

Hej,

även jag har en Skvader som jag fortfarande använder. Den låg också i dvala länge och var lite sunkig och kompakt men efter en tvätt i duntvättmedel och lite impregneringsskölj så blev den riktigt bra igen. Ta och tvätta din du också.

Mintempen på -15 får nog ses som en ren överlevnadstemp. Jag har sovit gott i den i sådär -5.

Fast säcken som man egentilgen ville ha var väl Caravan Wings? Den med ärmarna.... å kamouflagefärgad....

Lev!

//OlaO

Re: Tvätta säcken.

OlaOrädd; sa:
Fast säcken som man egentilgen ville ha var väl Caravan Wings? Den med ärmarna.... å kamouflagefärgad....
//OlaO

Jag kom halvvägs, då på 70-talet, en kamouflagefärgad skvader ;-)

Örjan

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har en röd Skvader, och även jag har fått den av min mamma. :) Funkar jättebra strax under nollan trots att den inte är så fluffig längre. 1600 g. Letar nu efter något lättare och mindre skrymmande.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.