Canon EOS 400D eller Nikon D60?

Jag ska köpa en systemkamera och undrar vilken ni skulle rekommendera, Canon EOS 400D eller Nikon D60? I de fotoaffärer jag har frågat har dom sagt att kamerorna är ungefär lika bra men dom har ändå rekommenderat D60 trots att den inte har någon inbyggd AF-motor... Då är ju prblemet att det inte finns så många objektiv att välja mellan om man vill ha Autofokus, men köper man tex ett macroobjektiv kanske inte Autofokusen är så viktig?
Vill gärna veta hur ni skulle gjort, och det kanske finns något annat märke som har en bättre/lika bra kamera i samma prisklass? Dom här kostar runt 5.500 på elgiganten.
Hoppas någon vill hjälpa mig :)

Nikon eller Canon, det funderar nog den allsmäktige också på. Det är två bra kameror, det är givetvis en fördel att kunna välja och vraka mellan otaliga objektiv såväl med som utan af motor. Samtidigt kanske det är viktigt att verkligen tänka efter före vilka objektiv som man vill ha i sin framtida utrustning. Det finns en tendens att många lägger flera tusen på huset och sen kör en billig kit optik(det finns givetvis även bra sådana) och sen blir det inte så många fler objektiv . Sammantaget fundera på vilka objektiv du vill ha och välj hus efter det, du lär troligen byta hus oftare än objektiv. Alternativt kan du ju snegla på D80 vilken är väldig prisvärd för tillfället, och då får du inbyggd af motor.

P.S kolla gärna med cyberphoto eller scandinvavianphoto innan du handlar, bra service även om ngt går fel, vilket händer ibland.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Okej, det är det att jag inte vet än vilket/vilka objektiv jag kommer köpa... Kameran ska jag få i konfirmationspresent så det är mamma som betalar och hon vill inte gå upp för mycket i pris. Just nu klarar jag mig med Kit-optiken till båda kamerorna, undrar bara om det är någon som rekommenderar den ena mer än den andra :)

Jag har märkt på Tradera att begagnade objektiv verkar vara snäppet billigare till Canon än till Nikon. Vad det beror på vet jag inte, kan ha att göra med att det finns fler Nikon-ägare i Sverige (kanske).

Därför skulle det kanske vara bättre med en Canon även om jag själv kör med Nikon.

Kvalitétsmässigt och funktionsmässigt tror jag inte att det spelar någon roll för en glad amatör vilket märke du väljer.

Senast ändrad:
Prova/Känn

Jag kan säga att både Nikon och Canon är tillräckligt bra så det spelar ingen roll i den aspekten. Det som är viktigare är vad du tycker om. Vilken kamera du tycker ligger bäst i handen, har bäst menysystem osv. Så lägg lite tid på att känna och pilla på dem hos tex elgiganten!
//Henrik

Jag har märkt på Tradera att begagnade objektiv verkar vara snäppet billigare till Canon än till Nikon. Vad det beror på vet jag inte, kan ha att göra med att det finns fler Nikon-ägare i Sverige (kanske).

Därför skulle det kanske vara bättre med en Canon även om jag själv kör med Nikon.

Kvalitétsmässigt och funktionsmässigt tror jag inte att det spelar någon roll för en glad amatör vilket märke du väljer.

Okej, problemet när man ska köpa begagnade objektiv till Nikon D60 är att dom flesta objektiv som säljs begagnat inte har någon inbyggd AF-motor så då kan man ju inte fota med automatisk fokus med det objektivet...

Okej, problemet när man ska köpa begagnade objektiv till Nikon D60 är att dom flesta objektiv som säljs begagnat inte har någon inbyggd AF-motor så då kan man ju inte fota med automatisk fokus med det objektivet...

För att köra med äldre objektiv som inte har AF-motor, måste du gå upp till D80, som fungerar både på äldre (ej AF-motor) och nyare (med AF-motor)

Kan ej kommentera Canon-kameran men läste tidigare inlägg om beg objektiv till Nikon. Om det är aktuellt så kolla alltid med den info som finns på Nikons hemsidor gällande vilka objektiv som passar till vilken kamera. Speciellt knepigt är det för de enklare modellerna medan det för D100 och uppåt finns mera alternativ.

Lite svårt att hitta detta hos Nikon kanske men här är en länk: http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?&p_faqid=19077&p_sid=dV3cyKh

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips