Campa med riktig säng?

Hej,

Tänker mig åka över till Baltstaterna nu under juli/augusti och tar bilen. Eftersom jag kommer att ha gott om plats funderar jag på att skaffa en enkel tältsäng och ta med en vanlig bäddmadrass samt ett duntäcke från sommarstugan. Är jag helt ute och cyklar och behöver man en sovsäck eller klarar man sig lika bra med vanliga innegrejor? Jag satsar på lyxcamping :)

-J

Jag är lite fundersam över om bäddmadrassen ger tillräcklig isolation på undersidan, och hur det blir med fuktighet (risk att den suger åt sig fukt från luften och aldrig torkar). Det är nog vettigare att ha ett liggunderlag på tältsängen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Sov i bilen. http://www.coolstuff.se/Uppblasbar-Bilsang

b0659ecf20dae2108092550b0a5b3a69.jpg

Jag är lite fundersam över om bäddmadrassen ger tillräcklig isolation på undersidan, och hur det blir med fuktighet (risk att den suger åt sig fukt från luften och aldrig torkar). Det är nog vettigare att ha ett liggunderlag på tältsängen.

Jag tänker att det blir samma som i en ej uppvärmd och oisolerad sommarstuga vid havet. Dvs, viss fukt kommer att ta sig in men eftersom det är varmare under dagen att den bör hinna torka.

Kanske någon form av syntet bäddmaddrass är smartare.

-J

Min uppfattning är att i tält blir det mycket fuktigare än i stuga, framförallt på grund av all fukt från marken (om man nu inte har ett footprint under hela tältet).

Men som sagt var, nåt jätteproblem blir det antagligen inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips