Byxor till tuiliq?

Jag har tänkt köpa en tuiliq (från Reed). Men vad ska man ha på nedre delen av kroppen? Främst gäller det vinterpaddling, och det ska funka även i minusgradigt vatten.

Jag har en roll som är tillräckligt idiotsäker för normala situationer, men trots allt kan ju extravaganta saker göra att man hamnar i sjön (kramp, ryggskott, arm som går ur led, kollision med båt, kajaken knäcks på mitten mot stenar etc.). Och då vill jag ju helst inte dö av nedkylning direkt, utan ha ungefär samma chanser som i en torrdräkt. Hur bra funkar egentligen Reeds byxor?

Och en liten extrafråga: borde man satsa på vintertuiliq eller året-runt-varianten?

Tuiliq fungerar jättebra så länge man inte behöver göra en wet exit. Är det så att du vill gardera dig för en sådan så tycker jag att det är en torrdräkt du bör skaffa istället. Går du i vattnet med en tuiliq så har vattnet fritt inträde underifrån och den skyddar inget längre. Reeds har sådana också eller så går du in på Wetsuit outlet eller PeakUK där de har bra priser nu.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo, men en torrdräkt har jag redan. Känner mig dock lockad av tuiliqens ökade flexibilitet, rörelsefrihet och enkelhet. Tänkte därför kolla om det finns erfarenheter av torrbyxor liknande Reeds (eller andra alternativa benplagg) - blir det hastig nedkylning direkt i vintervatten eller kan man klara sig en stund (och i så fall hur länge)? (Jag förstår att det givetvis är dumt att bara ha vanliga vardagsbrallor till tuiliqen, omutifall att det skulle gå illa.)

Har precis köpt en Tuiliq från Brooks .
Har även en Reedstuiliq men om det är kallt vatten blir man ganska kall i den .
Förra vintern hade jag en extra neoprenhuva över när jag rollade men tycker nog att brookstuiliqen är lite bekvämare att paddla runt i pga att med den har jag flytvästen under och får bättre luftväxling. Jag har provat både med vanliga paddelbyxor och våtdräkt under .
Vid vanlig paddling föredrar jag paddelbyxor eller om det är varmt i vattnet långkallingar i ylle eller badbyxor
Skall jag rolla länge och många gånger så funkar våtbyxorna bäst (efter 20-30 rollar så har det oftast kommit in en del vatten )
Vinterpaddling med tjock våtdräkt värmer så man kan vara i vattnet ganska länge
Har själv testat att vara i vattnet längre än tjugo minuter vid nollgrader i vattnet och 4 minus på land

Bilagor

• kajak på vintern 005.jpg
    kajak på vintern 005.jpg
    46.5 KB · Visningar: 586
  • kajak på vintern 003.jpg
    kajak på vintern 003.jpg
    46.5 KB · Visningar: 588

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg