Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du föredrar att vara blöt hela tiden, i stället för att vara blöt en kortare tid?
Nja, det beror väl på hur länge regnet håller i sig, men om det regnar under flera timmar, förerdar jag nog att bli lite fuktig på insidan än fullständigt genomdränkt, ja.

Jag vet inte var du bor, men här i Blöteborg kan det vara synnerligen ihållande regn, (som igår). Sedan bör jag väl nämna att enligt specifikation var fuktgenomsläppet på 14 000 gr (14 liter !!) /m2/dygn på de plagg jag länkade till. Om det stämmer med verkligheten låter jag vara osagt.

Om det är samma tillverkare som gör den svarta M90 som den gröna som länkas ovan så är det rätt dålig kvalitet på dem. Har en svart själv, två dragkedjor gick sönder första tillfället jag använde dem. (...)
Där ser man - trodde det var äkta vara. Familjens två par (dryga 15 år bägge och flitigt använda) verkar närmast outslitliga.

lätta arbetsbrallor

jag har alltid vandrat/rest/bestigit i jeans eller manchesterbyxor. inte alltid det mest funktionella, men jag trivs. nu alternerar jag dom med arbetsbyxor i 2/3 polyester + 1/3 bomull. Dickies gör en klassisk arbetsbyxa med hög midja som heter 874. jag älskar den. rejäl och slitstark, snygg och väldigt lätt. har inte testat den på längre turer än, mest kortare ute i skogen. eftersom jag har använt mindre praktiska byxor förr så får man väl ta i beaktande att den här byxan har sina kortakommanden jämfört med seriösa friluftsbyxor.

anyway, snygga och rejäla. och lätta!

http://www.pricerunner.se/sp/dickies-874-work-pant.html

Jag slog till på byxorna från Stormberg som jag länkade till i trådstarten. Fick hem dem igår och tror det blir kanon. Mycket bekväma och lagom tjocka. Och för 300:- (efter nyhetsbrevs-rabatten) så ser jag det som ett fynd.

//lasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips