Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ?

Hejsan,

Ska upp till Sylarna i slutet av oktober och vandra. Misstänker att det kan vara snudd på vinter och temperaturer under nollan.

Brukar alltid vandra i mina älskade Lundhags Traverse men de är nog inte så lämpliga med tanke på att stretchpanelerna inte bidrar med särskilt mycket värme.

Efter sommarens inköp av två ryggsäckar och ett tält är kassan naggad i kanten och har inte möjlighet att lägga en massa pengar på nya ultramoderna och funktionsspäckade byxor.

Så antingen får jag göra det enkelt och köra på underställ, jeans och regnbyxor som en trelagerslösning. Jag har inget emot att vandra i jeans så det är i sig inga problem. Dock så tar det en hiskelig lång tid för jeans att torka om de blir blöta vilket gör dem mindre lämpliga. Anledningen till att jag tänker jeans och inte Traverse är att jeansen är varmare än Traversen och jag vill helst slippa att använda regnbyxorna då de får mig att svettas en hel del (även om de enligt Stormberg "andas"....)

Eller så lyssnar jag mer er mina vänner här på Utsidan. Har ni några förslag på "billiga" byxor som ni tycker funkar bra när det är lite kallare ute? Tar tacksamt emot alla era förslag, både för en-lager och fler-lagerlösningar.

//lasse
 
Jag begriper inte varför du inte skulle kunna använda dina Lundhags Traverse??? Naturligtvis skall du ha underställ under, men jeans kan ju aldrig vara ett alternativ! Vilka byxor som helst med hög andel syntetmaterial fungerar ju till vandring, både sommar och vinter. Man behöver inte ha speciellt tjocka byxor vintertid, det är ju bra om de är någorlunda vindtäta, men du måste ju ändå ha regnkläder för regn eller blötsnö.
 
Anledningen till att jag räknat bort Traverse-brallorna är just att jag har märkt att stretchpanelerna inte är särskilt vindtäta. Regnbyxorna (som är av det mer rejäla slaget) vill jag hellst undvika att använda så länge det inte är nederbörd. De är utmärkta att använda i regnväder, men har inte tänkt på dem som annat än just regnbyxor. Alltså så bör underställ och vandrarbyxor vara tillräckligt varma för årstiden.

Är det bara jag som tycker att jeans både är bekvämt och värmande? Nackdelen som sagt är att de torkar mycket långsamt.

Men å andra sidan så kanske det är bättre att skaffa ett par smidigare regn/vind-byxor istället som ytterlager även när det inte regnar? Hmmmm, ingen dum idé.

/lasse
 
Anledningen till att jag räknat bort Traverse-brallorna är just att jag har märkt att stretchpanelerna inte är särskilt vindtäta. Regnbyxorna (som är av det mer rejäla slaget) vill jag hellst undvika att använda så länge det inte är nederbörd. De är utmärkta att använda i regnväder, men har inte tänkt på dem som annat än just regnbyxor. Alltså så bör underställ och vandrarbyxor vara tillräckligt varma för årstiden.

Är det bara jag som tycker att jeans både är bekvämt och värmande? Nackdelen som sagt är att de torkar mycket långsamt.

Men å andra sidan så kanske det är bättre att skaffa ett par smidigare regn/vind-byxor istället som ytterlager även när det inte regnar? Hmmmm, ingen dum idé.

/lasse

Du har inga vindbyxor som du använder när du springer då? Annars brukar jag komplettera med något under om jag tycker att det är lite dragit genom ytterlaget. Du kanske bara kan ha ett par extra långkalsonger om det blir kallt.

Antagligen blir ju jeansen fuktiga fort, o då är de ju inte så varma.
 
Jag använder mina Lundhags Ahke till höst / vinter.

Perfekta, membran i rumpan och knän så dom är vattentäta, ventilations dragkedjor osv.

Lundhags i järpen har rea på dom, 1000kr kostar dom nu. Dom har tidigare kostat 2000kr
 
Du har inga vindbyxor som du använder när du springer då?

Jag har aldrig haft så bråttom till något att jag känt mig tvungen att springa...... :)

Nej, vindbyxor äger jag inga. Jag har perfekta kläder för att vandra när termometern är på plus, dvs vår-sommar-höst, och perfekta för att stå stilla i pulkabacken när det är -15. Men inget som jag ser som lämpligt för fysiska aktiviteter när det är minusgrader.

När jag googlade runt lite så hittade jag softshell-byxor. Kan det vara något möjligen? Exempelvis http://www.stormberg.com/se/lende-softshell-byxa-hoved.html#6334 ?

//lasse
 
Jag är ingen van fjällvandrare, men tänker mig att hösten i fjällen är rätt likt vintern i mälardalen/skärgården.

Min "vanliga" vinterstass är underställ och polycotton brallor som är hyfsat vindtäta, och anorak på överkroppen. Värmelager anpassat efter verksamhet mellan underställ och anorak.
Om grejerna är någorlunda impregnerade funkar detta i de flesta situationer om vi inte pratar regn eller drivande blötsnö.

Vilka no-name lätta vindtäta byxor som helst borde funka för dig. Handlar mer om passform och annat.
Jeans och gamla m59 i 100% bomull har man ju gjort misstaget att använda någon gång. Aldrig igen.

Jag är lite nyfiken på att testa ylle, typ m39-byxor på längre vinterturer, men har inte kommit mig för.
 
Jag har samma dilemma och efter att ha läst den här tråden så blev det inte lättare.

Till skillnad från TS är jag intresserad av jacka/byxor som är lämpade för utomhusaktiviteter liknade de TS tänkt använda sina plagg, men jag tänker att det är framförallt för höst/vinter/vår.

Naturligtvis vill jag ha plagg som är både vatten och -vindtäta. Utifrån de tidigare svaren drar jag slutsatsen att det är svårt att ge ett bra svar på frågan, men jag försöker i alla fall. Har varit inne på klättermusen och tittat, men med tanke på prisbilden känns det inte helt hundra att handla på nätet utan att man får klämma ochkänna först.
 
Om stretchpanelen är bekymret så finns det ju andra som tillverkad i liknande/likvärdigt tyg, t.ex. Pinewood, http://www.go-nature.se/se/art/pinewood-kilimanjaro-friluftsbyxa-kampanj.php

Det finns andra också men det tar lika lång tid för mig att googla som för dig. Det är ett tips om du är nöjd med traverse byxan i övrigt förutom stretchmaterialet på vintern och kyla.
Jag utgår från att svaret inte är riktat till mig, men jag skriver ändå. Om man läser specifikationerna för detta set så får man säga att det är ett fynd i jämförelse med "märkesfabrikaten".

Själv har jag ett underställ i fleece från pinewood sedan många år, och det fungerar hur bra som helst, men någon annan erfarenhet av detta fabrikat har jag inte. Det skulle vara intressant att få ta del av de erfarenheter som någon som har eller har använt någon av de produkter som redovisas för här. Om det stämmer som det står i specifikationerna, så får detta ställ klassas som ett fynd för de pengarna !!

Sedan måste jag också fråga vad för slutsatser man kan dra av detta med s.k vattenpelare ? Hur skall man tolka "vattenpelare 10 000 mm " ?
 
Senast ändrad:
Jag utgår från att svaret inte är riktat till mig, men jag skriver ändå. Om man läser specifikationerna för detta set så får man säga att det är ett fynd i jämförelse med "märkesfabrikaten".

Själv har jag ett underställ i fleece från pinewood sedan många år, och det fungerar hur bra som helst, men någon annan erfarenhet av detta fabrikat har jag inte. Det skulle vara intressant att få ta del av de erfarenheter som någon som har eller har använt någon av de produkter som redovisas för här. Om det stämmer som det står i specifikationerna, så får detta ställ klassas som ett fynd för de pengarna !!

Sedan måste jag också fråga vad för slutsatser man kan dra av detta med s.k vattenpelare ? Hur skall man tolka "vattenpelare 10 000 mm " ?
10 000mm vattenpelare så kan du tolka det som ett svettigt regnställ. Jag ger inte så mycket för andningsförmågan annat än att det är bättre än ett galonställ.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
http://www.garderoben.se/militarklader/byxor/ovriga-marken/m90-pro-byxa
eller, om man vill slippa camo:
http://www.garderoben.se/militarklader/militarbyxor/militarbyxor-ovriga-marken/m90-byxa-olivgron
På sommarturer tycker jag absolut att de är för tunga och täta, men annars mycket funktionella, välskurna, slittåliga, och vad jag fattar precis vad TS är ute efter för sin senhöst-tur(?)

PS Själv gör jag som flera andra som svarat i tråden: stoppar mer inunder mina vanliga lätta året-runt-brallor. men så har de inga stretchpaneler...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
joask202 Stärkning till byxor Kläder 2
DavidBark Byxor till vinterturer?! Kläder 12
glimmen gtx-byxor till turskidåkning mm Kläder 5
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...