Byxa för fjällvandring?

Jag har kollat lite på Haglöfs Rugged Mountain Pant, som verkar få bra omdömen överlag. Någon recensent här på Utsidan klagar dock på att dragkedjorna på benfickorna går "åt fel håll", och att de därför lätt hakar fast i kvistar och dylikt och öppnar sig. Låter lite konstigt kanske, men är det nåt någon märkt av? Sen klagas det också på rämmarna som ska spänna fast byxan över skon, är det något som andra håller med om är problem?

Jag vill gärna ha lite robust material, det är bra om materialet håller för (och skyddar mot) exempelvis möten med vassa stenar och dylikt. Så vet inte om jag vågar satsa på ITAB-byxan.

Vad tycker folk om Lundhags annars? Håller dom bättre än Fjällräven?

Har även sneglat på Fjällrävens Vidda-byxor. Ser bra ut med förstärkningar på knän mm. Men jag är som sagt inte säker på hållbarheten. Jag är ute mycket och vill att byxan ska stå pall för mer än 3-4 längre turer. Och att bältesöglorna ska hålla..
 
Jag har under många år vandrat i billiga typ marknadsbyxor och liknande. Men när det förra året blev aktuellt att införskaffa nya friluftsbyxor föll valet på klättermusens Gleipner (främst eftersom det var de enda byxorna som faktiskt passade), vilka jag är mycket nöjd med. De är slitstarka och ordentliga i materialet samtidigt som de torkar förvånansvärt fort. De är dessutom mycket sköna och trevliga att använda. Den enda nackdelen är att de kan bli varma under sommarvandringarna i sydsverige, men det går att lösa genom att "hissa upp" byxbenen.
Visst kostade de en del (något billigare tack vare "fyndlistan") men jag misstänker att det kommer dröja många år innan jag behöver köpa nya byxor igen.
 
Jag har haft mina Haglöfs Rugged Mountain Pant sedan -08 och har dem i vandring och jakt.
Tycker inte att de ens ser slitna ut.

Problem med dragkedjorna vid benen förstår jag inte. Har gått genom vide och annat ris utan problem. Remmen ner vid ankeln har väl öppnats någon gång i riset, men inte något problem skulle jag säga.

Dock så är de lite väl grova vid varma dagar och det har hänt att jag fått skav på insidan av låret, men då efter någon mils vandring och 24 grader.
Tycker att de torkar hyffsat fort också.

Hade köpt dem igen, men det lär nog dröja några år eftersom de tål en hel del.
Hade gärna sett en modell av dem med ett tunnare foder i för höst/vinter.
 
Angående Haglöfs Rugged Mountain så håller jag med föregående inlägg till 100%. Mycket bra byxa, om än något varm på sommaren. Kan dock öppnas för ventilation.

Dragkedjor som går åt fel håll har säkert någon läst att detska vara dåligt, i verkligheten tveksamt om det är ett problem.

Sen kan man alltid tycka vad man vill om priset, ganska högt om du köper till ordinarie butikspris. Har du tur kan du hitta erbjudanden på tillexempel XXL.

//Per
 
Jag vandrar i ett par brallor från svenska märket Chevalier. Byxorna heter Arizona Pro Pant och är som flertalet andra i tråden rekommenderade friluftsbyxor tillverkade i ett vaxat tyg av bomull- polyesterblandning. Har lite stretchpaneler bak och i knävecken men har aldrig upplevt att myggen biter igenom.

Chevalier marknadsförs ju främst som ett jaktmärke och det var också till det jag köpte dom men jag tycker dom är en perfekt friluftsbyxa i allmänhet. Förstår inte riktigt varför märket inte är mer populärt bland andra än jägare.

Dom är ganska luftiga och följsamma så dom funkar på sommaren men har ändå förstärkningar på de ställen som utsätts för extra slitage som benslut och nitade fickor och rejäla bälteshällor. Dock går dom inte att göra om till shorts, något som gjort att jag sluppit bära med mig ett par kortbyxor i packningen..

En stor bidragande orsak till mitt val var att dom ligger hyfsat i pris (typ 600-700kr) och har en närmare passform i nedre delen av benen utan att vara för tighta i lår.
Dom jag kollat på som går att zippa av till shorts och även tighta till runt vaden (Fjällräven Gaiter No.1 och Keb Gaiter) kostar 3-4 gånger mer..
 
Beställde hem Haglöfs Mountain Rugged Pant från Naturkompaniets webbutik (som STF-medlem får man dom nu för en tusenlapp, rabattkod finns i senaste Turist). Deras storlekar passar dessvärre inte mig, bredd går inte ihop med längd, så det blir dessvärre ett återköp. Annars gillade jag dom, väldigt rejält intryck. Känner ni till någon byxa med motsvarande egenskaper?

Så här står man på ruta ett igen.. Ska in till butikerna i helgen och kolla vad som hittas. Chevallier verkar för övrigt intressanta, ska kolla upp vart dom säljs nånstans.
 
Jag behöver ett par "vildmarksbyxor" (har tidigare vandrat i bomullsbyxor och damasker, och regnbyxor i ryggsäcken)

Ser att de flesta varianter är 65/35-blandning av bomull-polyster. Ungefär som i jackor då, antar jag. Typ G1000-tyg. Vad är poängen med just den blandningen? Min g1000-jacka torkar hyfsat snabbt, men den tål ju inte mycket vatten innan man blir blöt. Jag använder den för att jag tycker den andas bra.

Hur andas byxor av syntetmaterial i jämförelse? Tänker t ex på denna: http://idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17685&plats_id=1461
Vad är för- och nackdelar med stretch? Tål det vind? Tål det mygg?
 
En del syntetmaterial kan i längden vara otrevliga mot huden. Men det beror mycket på hur de är vävda också.

Det finns ju klassiska arbetsbyxor i 100% nylon, som nästan är omöjliga att slita ut, men de är ju inte så trevliga mot huden!
 
Jag är väldigt förtjust i mina G1000 som jag haft i flera år nu. Dock som du säger så slits den fort i bältsögglorna.
 
Storleken avgör urvalet

tyvärr har ju de flesta av ovan nämnda fabrikat tillverkats för långa smala personer. Inte många har storlekar typ D 100 osv. Är man kortare till växten och har några extra kg kring midjan passar inte vanliga storlekarna, 52 eller L...... de blir för smala runt midjan OM man inte vill ha flera dm för långa ben...... trist.
Några fab har dock storl D 100 å uppåt....
 
tyvärr har ju de flesta av ovan nämnda fabrikat tillverkats för långa smala personer. Inte många har storlekar typ D 100 osv. Är man kortare till växten och har några extra kg kring midjan passar inte vanliga storlekarna, 52 eller L...... de blir för smala runt midjan OM man inte vill ha flera dm för långa ben...... trist.
Några fab har dock storl D 100 å uppåt....

Jag är en typisk strl 54 (Large) på byxor (eller 34x34 på jeans) och upplever att både Lundhags och Haglöfs i strl 54 passar mig fint. Däremot Fjällräven verkar köra sin egen storleksguide och strl 54 är lagom på längden men alldeles för stor i midjan, säkert 5cm vidare än de andra fabrikaten. Att gå ner till strl 52 fungerar bättre, men då blir de för korta i benen:(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
speedy Byxa för skog Kläder 11
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
TomasF Biege byxa Kläder 1
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
haja2043 Jacka byxa från T&P Outback Kläder 3
Vandringshyveln Jacka och byxa? Kläder 6
Schneeberger Någon som använt Engelsons Särna jacka/byxa Kläder 1
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
acr32 Byxa fjällräven vidda vs Domines ? Kläder 2
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
jomic3 Haglöfs T-mark Combo byxa.. Kläder 0
Jonik Byxa till allt (nästan) Kläder 14
spiff byxa för långa Kläder 2
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3
brandmansmicke Byxa i schoeller? Kläder 10
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
airgab Klättermusen Megin byxa till salu Kläder 2
fson Tierras Yukon byxa? Kläder 1
mafr Klättermusen Mithril byxa ! Kläder 13
Byxa Tierra Cassin Ridge? Kläder 10
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
andersftp Jacka till fjällvandring Kläder 12
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grottis Läderkängor för fjällvandring? Kläder 21
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.