Byxa för fjällvandring?

Jag är en typisk strl 54 (Large) på byxor (eller 34x34 på jeans) och upplever att både Lundhags och Haglöfs i strl 54 passar mig fint. Däremot Fjällräven verkar köra sin egen storleksguide och strl 54 är lagom på längden men alldeles för stor i midjan, säkert 5cm vidare än de andra fabrikaten. Att gå ner till strl 52 fungerar bättre, men då blir de för korta i benen:(

Alla märken kör egna storlekstabeller, alla har sin egna kroppsproportioner de kör mot. Storlekssystemet är standardiserat, men bara kroppsmåtten i det, rörelsevidden kan man sätta hur man vill, och dessutom har det, speciellt på damsidan gått inflation i storlekar, där man sätter mindre storlekar för att kunden ska känna sig mindre. Fjällräven har väl visserligen gjort tvärtom på herrsidan kanske.
 
Alla märken kör egna storlekstabeller, alla har sin egna kroppsproportioner de kör mot. Storlekssystemet är standardiserat, men bara kroppsmåtten i det, rörelsevidden kan man sätta hur man vill, och dessutom har det, speciellt på damsidan gått inflation i storlekar, där man sätter mindre storlekar för att kunden ska känna sig mindre. Fjällräven har väl visserligen gjort tvärtom på herrsidan kanske.

Det är korrekt, än mer uppenbart är det om man jämför olika marknader. Jag köper mycket kläder i USA och där får jag gå på Large istället för XL (som jag drunknar i). Tydligen en flört med de amerikanska konsumenterna som blir allt större...
 
Tack! Dom ser sköna ut. Men kanske inte så stryktåliga?
Kan man lämna regnbrallorna hemma med dom här på sig?
 
De är mycket stryktåliga kan jag säga dig. Gå in på en butik och testa.
Tyget är som sagt i stretch men otroligt starkt trots detta. Klarar av regn ett bra tag men inte som ett par renodlade regnbyxor dock (då är det bara att komplettera ovanpå isåfall).

/Anders
 
De är mycket stryktåliga kan jag säga dig. Gå in på en butik och testa.
Tyget är som sagt i stretch men otroligt starkt trots detta. Klarar av regn ett bra tag men inte som ett par renodlade regnbyxor dock (då är det bara att komplettera ovanpå isåfall).

/Anders

Hur är det med myggen :) Jag antar att det är tjockare stretch än panelerna i tex Lundhags byxor så att myggen ej biter igenom ?

Mvh / Johannes
 
Nu blev det till slut Haglöfs Rugged Mountain Pant. Hittade en modell med korta ben som sitter som smäck. Ni är ju några som rekommenderat dem, och jag har en fråga till er: hur tycker ni att man ska tänka kring att ta med ett par regnbrallor? Är det överflödigt? Dom verkar tåla en del vatten..
 
Nu blev det till slut Haglöfs Rugged Mountain Pant. Hittade en modell med korta ben som sitter som smäck. Ni är ju några som rekommenderat dem, och jag har en fråga till er: hur tycker ni att man ska tänka kring att ta med ett par regnbrallor? Är det överflödigt? Dom verkar tåla en del vatten..

Ta med regnbrallor. Jag iofs aldrig inpreg. eller gjort något annat på alla åren, knappt tvättat dem heller :) Så mina andas bra men suger åt sig vatten.
Jag har kört med Bergans väldigt tunna Drilite eller va de nu heter. och funkar kanon i regn och till vad.
 
Beställde hem Haglöfs Mountain Rugged Pant från Naturkompaniets webbutik (som STF-medlem får man dom nu för en tusenlapp, rabattkod finns i senaste Turist). Deras storlekar passar dessvärre inte mig, bredd går inte ihop med längd, så det blir dessvärre ett återköp. Annars gillade jag dom, väldigt rejält intryck. Känner ni till någon byxa med motsvarande egenskaper?

Så här står man på ruta ett igen.. Ska in till butikerna i helgen och kolla vad som hittas. Chevallier verkar för övrigt intressanta, ska kolla upp vart dom säljs nånstans.

Hade exakt samma problem denna modell..
 
Jag har inte tittat på vad de andra har svarat, men här kommer mitt svar på din fråga:

Jag har ett flertal olika vandringsbyxor, från fjällräven har jag Vida Pro, Keb-trouser och Gaiter No 1. Helt klart är Gaiter dom slitstarkaste, men de är över din budget. Keb byxorna är riktigt sköna när du skall mycket uppför då de har stretch vilket jag anser hjälper mer än jag trodde när jag köpte dem.

Tänk dig ett par rätt tajta byxor som inte hindrar dina rörelser. Både på Keb och Gaiter sitter det fick fram på låret, vilket är perfekt för karta och annat smalt. Vida pros fickor tycker jag är riktigt dåliga, de är djupa och jag anser det jobbigt.

Fördel med Keb och Gaiter är att du kan vädra om det blir varmt, på Gaiter kan du även ta bort och bygga shorts eller göra en helöppning vid knäna och låta nederdelen var kvar på vaden.

Jag har 1 par byxor från ITAB av deras egna märke T&P, kvaliteten jämfört med fjärrävens (oavsett modell) byxor är ljusår skillnad.

Jag har även en Haglöfs tunnare vandringsbyxa/resebyxa, men den är mer till för lugnare äventyr och inte alls lika slitstark som fjällrävens.

Jag är ju naturligtvis färgad efter mina erfarenheter och användingsområden, men jag skulle absolut rekommendera Keb-trousers till dig!

Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
speedy Byxa för skog Kläder 11
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
TomasF Biege byxa Kläder 1
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
haja2043 Jacka byxa från T&P Outback Kläder 3
Vandringshyveln Jacka och byxa? Kläder 6
Schneeberger Någon som använt Engelsons Särna jacka/byxa Kläder 1
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
acr32 Byxa fjällräven vidda vs Domines ? Kläder 2
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
jomic3 Haglöfs T-mark Combo byxa.. Kläder 0
Jonik Byxa till allt (nästan) Kläder 14
spiff byxa för långa Kläder 2
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3
brandmansmicke Byxa i schoeller? Kläder 10
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
airgab Klättermusen Megin byxa till salu Kläder 2
fson Tierras Yukon byxa? Kläder 1
mafr Klättermusen Mithril byxa ! Kläder 13
Byxa Tierra Cassin Ridge? Kläder 10
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
andersftp Jacka till fjällvandring Kläder 12
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grottis Läderkängor för fjällvandring? Kläder 21
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.