Byta vevlager på en äldre MTB

Dags att byta vevlager på en äldre MTB. frågan är då vilka specialverktyg man behöver för att få loss vevlagret? På vänstersidan ser det ut att vara en låsring med tre stycken spår i, se fotografiet nedan:
FOTOGRAFI

Är det ett sånt här låsringsverktyg man ska ha till låsringen?
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...lager-2/parktool-hcw5-lasnyckel-vevlager.html

Behövs det ytterligare verktyg för att få loss vevlagret?

Tacksam för hjälp.

//TB
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har bytt vevlager tidigare på andra cyklar så jag är medveten om att grejerna kan sitta hårt åt.
Det är dock en djungel av olika standarder och just den här låsanordningen har jag inte träffat på tidigare.
Att lämna in cykeln avvaktar jag med. Det kommer kosta mer än vad cykeln är värd.
 
Först måste du demontera veven det kan krångla rejält. Håller med Ture är nog enklare att lämna in cykeln speciellt om du inte har verktygen.
 
Det är ju inte verktygen som gör jobbet. Har du vana vid tyngre reparationer? Din frågeställning tyder på att du inte är så erfaren. Om det är din cykel du visar på bilden skulle jag direkt råda dig att byta objekt.
Du måste först få av vevarna, det kräver tunnväggig sexkant och handlag, för även de är sannorlikt lika rostiga som låsringen. Sen behöver du en vevarmsavdragare.
Om ytterdiametern på din låsring stämmer med innerdiametern på det förevisade verktyget så kan de vara samma förutsatt att haken fylls väl.
Du måste kunna spänna fast verktyget i ett stabilt skruvstycke, på en rejäl arbetsbänk och bruka ramen som vridarm. Vare sig ofarligt eller säkert att det lyckas. Kemisk rostlösare kommer att ta tid att få in i så rostiga gängor, du kan behöva gasvärme.
Jag skulle i dina kläder finna ett annat objekt att arbeta vidare med.
go tur
 
Du behöver en vevarmsavdragare (men det vet du redan då du bytt vevlager förut), och till låsringen behöver du en haknyckel. Verktyget på bilden bör passa om diametern är rätt. Det finns massor med haknycklar. Biltema har haknyckel för cykel men den är rätt klen och som du vet sitter det ofta fast som as.
 
Vevarmsavdragare finns sedan tidigare.
Biltema har en låsringsnyckel för bara 40:-. Ska kolla på den nästa gång jag har vägarna förbi.
Det är som sagt var värt ett försök att byta vevlagret (som är helt slut). I annat fall blir det skroten för cykeln.
 
Jag har knackat loss sådana där fastrostade låsringar med hjälp av ett dorn och en hammare i kombination med rostlösare och en myckenhet tålamod och fult språk. Haknyckeln vek sig och jag blev förbannad. :) Ersatte skiten med ett kassettvevlager som fortfarande rullar fint flera år senare trots åretruntpendlingsmisshandel.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips