Byta sadelstång pga fastrostad sadelpinne...

Har i stort sett, vilket jag fått lära mig nu, inte reglerat höjden på min cykelsadel sen jag fick cykeln för ett antal år sedan. Nu märker jag att det går tungt och ville höja sadeln men den har uppenbarligen rostat fast. Alla knep med rostolja, hammare, rörtång (vilket snarare tryckte ihop sadelpinnen mer) har inte hjälpt. Så sista alternativet tycks vara att såga av pinnen, försöka klämma och slita ut det som sedan sitter kvar och ersätta med en ny pinne.

Själva sadeln sitter direkt på pinnen och kläms fast med mutter och nån slags omvikningsklämma. Verkar vara mer vanligt med sadelstång som har en skena uppepå som sadeln skjuts på.

Är dock osäker på inköpet av sadelpinne/stång med skena. Mätte den till cirka 29 mm, men den lokala cykelverkstaden säger att det finns tydligen de som mäter mer exakt 29,4, 29,6 mm osv. Har det väldigt stor betydelse tro? Tänker om den börjar glida ner om man sitter på sadeln under färd.

Är det bättre att investera i en sadelstång med skena istället för en pinne? Och köpa en ny sadel samtidigt?
 
Ta loss sadeln, lossa skruven som låser sadelstången helt och försök vrida bort sadelstången med en rörtång. Ersätt det gamla sadelstången och sadeln med nytt i lämplig dimension och passform. En sadel på skena går att reglera lite mer (ex i lägsled) vilket kan vara en fördel, dessutom fler sadeltyper att välja mellan. Rätt dimension på sadelstången mäter du med ett skjutmått.
 
Ta loss sadeln, lossa skruven som låser sadelstången helt och försök vrida bort sadelstången med en rörtång. Ersätt det gamla sadelstången och sadeln med nytt i lämplig dimension och passform. En sadel på skena går att reglera lite mer (ex i lägsled) vilket kan vara en fördel, dessutom fler sadeltyper att välja mellan. Rätt dimension på sadelstången mäter du med ett skjutmått.
Som sagt, rörtång har jag redan provat. Är nog större risk att jag kommer vrida sönder röret snarare än lossa det. Själva stånghållar skruven är loss sedan länge, då det också var ett tips fifall upprepad belastning skulle få den att tryckas neråt...

Använt skjutmått för mätning och fick just 29 mm, dock svårt att avgöra hur många decimaler efter då den bara är graderad till mm. Kan ju ta en bild annars för referens...
 
Är i precis samma situation som du sen några veckor tillbaka. Har testat praktiskt taget allt inkl blåslampa för att hetta upp. Börja med att kolla om båda ram och stolpe är stål eller aluminium eller en av varje. I mitt fall är ramen stål och stolpa alu vilket tydligen är extremt svårt att lösa med vanlig rostlösning. Jag har cyklat med spännslruven uppskruvad några veckor nu i hopp om att min tyngd på sadeln en dag ska få det att släppa, dock utan framgång. Sista utvägen är att såga av stolpen och borra ur resterna i ramen.
 
Använt skjutmått för mätning och fick just 29 mm, dock svårt att avgöra hur många decimaler efter då den bara är graderad till mm. Kan ju ta en bild annars för referens...
?? Ett skjutmått ger ju lätt avläsning på 1/10 mm, det är ju därför den skalan finns. Vad är det för "skjutmått" du använder som bara ger jämn mm?
 
Rostlösare och värme (kanske inte rödvärme med gaslåga till att börja med...tänker mer varmluftspistol) spraya, värm, knacka med plast-/kopparhammare,låt verka, repetera (kanske väldigt många gånger, ägnade en gång flera dagar åt att övertala en pedal att lossna)
Men visst, ibland har rostfogen blivit ett med materialet, när man tar till maxvåld så delar det sig någon annanstans...
Lycka till iallafall
 
Några "brute force" metoder:
- Stadig skruvstäd, kläm fast sadelstolpen, vrid ramen, blir en seriös hävarm.
- Såga av sadelstolpen så långt upp som möjligt, sätt vevlagret på en stadig träkloss eller dyl. försök banka sadelstolpen loss/ner med en slägga.
-Såga av stolpen nästan i ramhöjd, såga sen en slits i stolpen

Enklaste sättet: Gå till en cykelmek som mekar med gamla recyclade cyklar. De är grymt att få loss skiten.
 
Ett tips är att se till att fetta in nästa sadelstolpe innan du drar fast den. Då slipper du förhoppningsvis samma problem i framtiden.

Sadelstolpar kan korrodera fast ordentligt. Det är inte alltid möjligt att få loss dem utan att något går sönder. Försök se till att det är stolpen som går sönder. Den är betydligt billigare att ersätta än ramen.

Det kan vara vettigt att lämna in till en kompetent cykelmek.
 
l brist på rejält skruvstycke kan en rejäl järnstång genom sadelstolpen ge behövlig hävstång. På en utomhusförvarad hoj fick vi med vinkelslip öppna sadelröret, ställa in rätt höjd och svetsa ihop skrotet, hojen lever än men sover numera under tak.
 
Rörtång, förlängningsrör att trä över rörtången och en kompis att hålla emot så cykeln inte roterar med. I västa fall skjuvar du av ett rör men slag brukar vara bättre på att lossa saker som fastnat än en jämsegt applicerad kraft.

Att kyla och spräcka riskera nog att ta sönder fel saker, dvs ramen.

Däremot ska du ju egentligen inte värma på själva sadelstolpen, då expanderar ju den och det är ju inte det du vill. Möjligen att den expanderar och sedan drar ihopa sig när den svalnar - om det kan leda till att rostförbandet lossnar. Annars vill du ju egnetligen får ramröret att expandera men då riskerar du nog färgen på ramen och då får du måla för rostskydd när sadelstolpen är loss.

/Patrik
 
Om sadelstolpen är i aluminium och ramen i stål så går det att lösa upp den med natriumhydroxid.
Inte min film, men jag vet att det funkar:
 
Knepigt. Kan nog vara läge att såga bort och svetsa på ett nytt sadelrör eller helt enkelt kassera ramen. Du kan ju använda resten med en ny begagnad ram.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.