• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Byta sadelstång pga fastrostad sadelpinne...

Det som måste till är en glidhammare, brukar lösa liknande problem på nolltid.

Går naturligtvis att tillverka en själv om man har en tung klump med hål i mitten och gängstång med några muttrar.

 
Knepigt. Kan nog vara läge att såga bort och svetsa på ett nytt sadelrör eller helt enkelt kassera ramen. Du kan ju använda resten med en ny begagnad ram.

Thure
Eftersom röret uppenbarligen inte rubbas öht så sågade jag av det ner till ramkanten, och köpte ett smalare rör som passade okej, men behöver fila lite på kanten för att få det slätt.

Däremot så har jag för mig att någon föreslagit att smörja in sadelstolpen i någon form av smörjfett, för att det inte ska bli samma problem i framtiden. Vad ska man köpa för sort i så fall? Hittade av en slump CRC Multigrease på närmsta mack, någon sorts universalfett för hjullager, sen finns det tydligen andra som kopparpasta som ska förhindra fastrostning o dyl. men lite dyrare.

Vill ju inte gärna slänga pengarna på nånting som är för överambitiöst. Tvivlar på att det kommer användas till något annat...
 
Innan Du börjar med allsköns våld borde Du göra som någon skrev tidigare: Värm ramen.
Komplettera med tunnflytande olja, kallades förr för symaskinsolja. Försök att inte värma så mycket att sadelröret också blir varmt.
Kanske får Du hålla på flera gånger, men efter ett tag borde olja ha krupit ner och börjat lösa upp rosten
 
De timmar som rost tar vid service, sparas lätt in med de få minuterna det tar att smörja med fett vid montering. Cyklar har så låga rotations hastigheter att alla vardags och motionscyklar kan smörjas med långtrådigt chassiefett.
 
Senast ändrad:
Innan Du börjar med allsköns våld borde Du göra som någon skrev tidigare: Värm ramen.
Komplettera med tunnflytande olja, kallades förr för symaskinsolja. Försök att inte värma så mycket att sadelröret också blir varmt.
Kanske får Du hålla på flera gånger, men efter ett tag borde olja ha krupit ner och börjat lösa upp rosten
Våldet är redan gjort, som sagt. Nu är det ny sadelpinne som ska i, och ev fettas in...
 
De timmar som rost tar vid service, sparas lätt in med de få minuterna det tar att smörja med fett vid montering. Cyklar har så låga rotations hastigheter att alla vardags och motionscyklar kan smörjas med långtrådigt chassiefett.

Det är den här varianten jag köpt. Är den lämplig för ändamålet tro? Eller ska det hellre va nån annan? Aldrig använt sånt här (vilket säkert märkts)
 
Var väldigt försiktig med att spänna fast ramen eller på annat sätt ansätta den med stor kraft. Rören är mycket mer tunnväggiga än man kan ana, särskilt stålrör av hög kvalitet. Om inget annat hjälper kan man såga av sadelstolpen vid ramen, för att sedan med ett bågfilsblad såga på längden inuti röret, tills det blir delat. En tigersåg fungerar säkert, men då är det lätt att såga även i ramen. Man behöver ofta inte såga hela vägen ned, då det är inträngande regnvatten uppifrån som orsakat korrosionen. Den blir då en spärr för mer vatten att tränga ned djupare. När sadelstolpen väl är delad i sin övre bit, kanske 5-10 cm, går det att "rulla upp" den med en tång och sedan vrida ur den. Lite som när man öppnar en makrillburk. - Lycka till!
 

Liknande trådar

Logga in