Byta Roder - Navigator till Seal Line

Den delen är väldigt tjusigt gjord och åtminstone svår att göra likadan. Det jag kapade på kajaken kommer jag aldrig att sakna, och ingen kommer att se att det saknas. Jag slipade bort ett litet hörn och kom ju nätt och jämnt igenom gelcoaten. Täckte bara detta med svart lack, topcoat kan man ju använda om man vill (krångla till det).

Kan ju tänkas att en annan kajakindivid kräver mer kapning eller ingen kapning...


(Det kan möjligen gå att flytta hålet tillräckligt på befintliga plattan istället.)
 
Jag har samma modell som dig så det ska nog gå bra. Någon millimeter hit eller dit kvittar. Skickar iväg en beställning snarast.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har haft kontakt med Seal Line ang. deras roder till just en XP. Jag fick monteringsanvisningar för "short pin housing" av deras support. Anvisningarna ger att man skall gjuta in en "ID nylon bushing" med innerdimensioner 3/8", d.v.s. som pinnens tum dimensioner. Kräver dock att man borrar ett hål ca 18-20mm brett och 45-50mm djupt, och gjuter in bussingen med epoxy/polyester (eller gelcoat). Det låter enklare att använda den redan befintliga bussningen och anpassa pinnen i stället, som beskrivet ovan.

Jag är definitivt intresserad av en beställning. Kanske gemensam? Jag bor i Uppsala.

Jag klipper in deet fullständiga svaret från Seal Line när jag kommer till min dator hemma ikväll.
 
Såg just dit svar samtidigt som jag svarade på ett e-mail om nästan samma sak!!

Det stämmer att det är lättast att byta axel. Jag har just gjort det, och strax innan det monterat bussning (rostfri) på en kajak som inte hade roder sedan tidigare. Om det är rätt gjort är det mycket svårt att få bort den befintliga hylsan från XP:n.

Det är fler som är på gång att göra samma roderbyte, så ni kanske kan tillverka axlar tillsammans, för det är en dum sak att göra styckvis, jag hade ju kunnat gjort två på nästan samma tid som jag gjorde en, men det var lite tidsödande eftersom jag hade lite otympligt utgångsmaterial.
 
Svaret från Seal Line:

"I've seen three Point65 kayaks, but I'm not sure of the model names.
All three that I looked at would take the Top Mount Short Pin SmartTrack
System, so I'm guessing you're on the right track. Below I've detailed
the three SmartTrack mounting options so you can get a better feel for
each one.

Top Mount Long Pin: This version has a 3.875" long, 3/8" diameter,
stainless pin that drops completely through a molded hole or a bracket
on the stern of the kayak. Then, it is secured from below with a circle
cotter pin. Examples of this mounting style are seen on all Perception
Kayaks, many Dagger Kayaks, and all Wilderness Systems boats. If your
kayak does not have the molded hole or stern bracket to accept the 3/8"
pin, then you would need to contact the manufacturer to see if they
build such a bracket for the boat.

Top Mount Short Pin: This version, usually specific to composite
kayaks, uses a 1.875" long, 3/8" diameter stainless pin. To mount it,
you need to notch a flat horizontal shelf on the stern of the kayak and
then drill out an oversize 2+" deep cavity down into this flat shelf
(hence the need for composite construction). Then, you place a 3/8" ID
nylon bushing over the stainless rudder pin, fill the cavity with epoxy
or gel coat, and set in the rudder (with pin and bushing). Then, you
tape in proper alignment and let the epoxy harden. You usually also
place a 1/4 x 20 truss head screw or bolt just in front of the rudder
tiller to keep the rudder in place when the boat is upside down.
Examples of this mounting style can be seen on all Current Design
composite kayaks, as well as composite kayaks by Pacific Water Sports
and Boreal.

Rear Mount: This version mounts onto an angled stainless bracket that
has been bolted to a flat, vertical section of the stern. This flat
vertical surface needs to be about 3" tall by about 1" wide to support
this bracket. Once the bracket has been bolted to the stern, then the
rudder just slips over this bracket and is secured by a pin. Examples
of this mounting style can be seen on all Necky kayaks, as well as many
kayaks by Seaward.

Thanks, and let us know if you have further questions.

Jon Almquist
Cascade Designs, Inc."
 
Har nu provpaddlat (igår). Paddlade 22 km i ganska gynnsamma vindförhållanden så testen var inte så där jättegrundlig. Hade dessutom ändrat pedalarrangemanget så det var svårt att objektivt säga hur det kändes.

Styreffekten var bra, möjligen bättre än med Navigator. Känns ju i och för sig som om båda rodren klarar att hålla kursen. Möjligen var maxstyrförmågan högre även om jag måste säga att den inte är nåt som kommer till användning frekvent. Möjligen är det störst skillnad i hastigheter över 8 km/h, men det kan jag inte säga objektivt.
Om strömningsmotståndet är lägre kan jag inte heller bedöma på ett hållbart objektivt sätt (inte subjektivt heller!).

Min paddelkompis tyckte att själva roderhuset mer eller mindre släpade i vattenytan. Deplacementet lär ha varit ca 95 kg, trim "normalt".
Kan alltså åtminstone konstatera att rodret inte hamnade för högt. Återstår att kontrollera närmare om det hamnat lite för lågt. Det går att shimsa upp en aning, men om man vill höja det t ex 10 mm, måste ny axel tillverkas.

(Jag paddlade med skäddan helt uppfälld.)
 
Anders,

jag hoppas på att du testar rodret lite till och meddelar oss andra hur det går, innan jag beställer. Kan vara bra att veta om t.ex. axeln skall justeras/shimsas som du beskrev. Jag håller på att installera Seal Line's pedaler, och nöjer mig med att tills vidare åtgärda rodret enligt Point's anvisningar med "resårsnöre".

Pedalerna skulle vara ett 30 minuters jobb att installera, men distansplattan visade sig vara någon halv millimeter kort borrad mellan hålen, vilket gjorde det svårt att montera bultarna i pedalskenorna utan att dra snett i gängan. Jag fick också borra nya hål i plattan för montering i kajaken, för att få pedalerna lika långt in som tidigare. Behövs med mina långa ben. Orginalbultarna för montering av skenan/distansplattan i kajaken blev för korta, och jag fick jaga rätt på nya.

Allt som allt inga svåra eller kostsamma problem att lösa, men drar ut på tiden. Vore lämpligt att Point hade koll på dessa små detaljer från början, så att man kan skaffa alla småprylar innan man sätter igång.
 
Jag ska vid nästa tillfälle kontrollera höjden, framförallt under paddling.

När det gäller funktionen så är det svårare. Jag är nöjd med den detaljkvalitet rodret gör intryck av att ha.
Jag tror det styr lika bra eller bättre.

Strömningsmotståndet är rimligen för litet i båda fallen, för att man ska kunna känna skillnaden. Med åstskilliga paddeltimmar under lika förutsättningar skulle man säkert kunna försöka se på tiderna vilket roder som är bäst, men det kommer tyvärr att finnas många felkäller i en sån bedömning för att den ska kännas pålitlig. Jag kunde inte momentant känna skillnad men hade inte heller förväntat mig det.

Paddlar man t ex 4 mil, kanske det är så att vem som helst får bättre tid med det ena (eller andra), men då måste man ju ändå klara av att kolla det. Har en sommarträningsrunda, som tar 2,5 timme ungefär, möjligne skulle en subtil skillnad ändå märkas på klocka. En annan modell är väl att mäta i tank.
 
Vid paddling i lugnt vatten tror jag inte att någon skillnad på fart kommer märkas. Navigatorrodret borde göra störst motstånd när rodret släpar i lite högre fart och suger luft på undertrycksidan vid roderutslag, men huvudorsaken till lägre fart är:

-Kanotisten måste ta styrtag för att korrigera kursen.

-Kraftiga roderutslag ger sämre paddelställning och däremd paddlingseffektivitet.

Dessa bidrar till sämre fart och uthållighet.

Därför är det intressant att testa XP:en med vind, minst 6-7 m/s snett bakifrån, från sidan och snett framifrån.

Paddla gärna i lite vågor så att kanoten slingrar sig.

Undrar ifall någon skulle köpa en segelbåt med ett roder som fälls upp vid lite fart?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips