Byta Iphone mot kniv?

Om du är jägare som ditt login antyder kan du ju också låta dig inspireras av Gustaf Schröder. Fina jakt- och vildmarkshistorier bland annat från Sunne-trakten. I boken "Med hund och bössa" finns en fin beskrivning av en tjäderjakt med övernattning under bar himmel.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Har jagat sedan barnsben, men iår får jag gå med bössan själv ;)
Tack för tipset, hört namnet förut :)
 
Det smidigaste är att bara ta er till en närliggande vandringsled. Antar att ni kan be om skjuts av någon förälder till vart ni nu vill starta och bli hämtade när ni är klara. Går ni på en markerad led med ordnade vindskydd blir allt väldigt lätt. Låna ett trangiakök av någon ni känner och ta med lättlagad mat. Typ pulversoppa med nudlar, mackor, gröt, soldatens ärtsoppa osv. En av mina favoriter är färdiggrillade revbensspjäll som man bara lindar in i folie och värmer vid elden. Är man bara ute en helg och det är på våren där temperaturen kan sjunka ner till kylskåpsvärme på nätterna håller sig det mesta.

Om det gäller en tur i skogen nära er hemtrakt skulle jag säga att inte krångla till det så mycket vad gäller packning. Ni kommer inte ge er ut på en expedition där ni måste klara er helt på egen hand flera månader. Ta ett regnställ, gympaskor, några arbetsbyxor som ni lånar av farsan och en fleecetröja så räcker det långt. Om ni sen sitter och fryser på kvällen eller har skavsår kommer ni snabbt lista ut vad ni ska ändra på till nästa gång.

Som sagt krångla inte till det, ge er bara ut. Det löser sig och om det inte gör det kan ni ju alltid plocka upp den telefon ni tar med i nödfall och blir upphämtade! ;)
Bara att skicka PM om du vill ha fler tips eller bara bolla idéer.
 
aleec har en stark poäng, vilket man får lära sig i fm och på överlevnadskurser världen över: krångla inte till det.

prova er fram, jag har inte riktigt fått grepp om vad det är ni vill ha tips om. Vad är målet och vad ska ni göra?

Skog och vildmark är underbart, men tänk på att kunna larma om det händer något. jag får intrycket att ni inte riktigt har rutin på att vara ute själva?
 
Det smidigaste är att bara ta er till en närliggande vandringsled. Antar att ni kan be om skjuts av någon förälder till vart ni nu vill starta och bli hämtade när ni är klara. Går ni på en markerad led med ordnade vindskydd blir allt väldigt lätt. Låna ett trangiakök av någon ni känner och ta med lättlagad mat. Typ pulversoppa med nudlar, mackor, gröt, soldatens ärtsoppa osv. En av mina favoriter är färdiggrillade revbensspjäll som man bara lindar in i folie och värmer vid elden. Är man bara ute en helg och det är på våren där temperaturen kan sjunka ner till kylskåpsvärme på nätterna håller sig det mesta.

Om det gäller en tur i skogen nära er hemtrakt skulle jag säga att inte krångla till det så mycket vad gäller packning. Ni kommer inte ge er ut på en expedition där ni måste klara er helt på egen hand flera månader. Ta ett regnställ, gympaskor, några arbetsbyxor som ni lånar av farsan och en fleecetröja så räcker det långt. Om ni sen sitter och fryser på kvällen eller har skavsår kommer ni snabbt lista ut vad ni ska ändra på till nästa gång.

Som sagt krångla inte till det, ge er bara ut. Det löser sig och om det inte gör det kan ni ju alltid plocka upp den telefon ni tar med i nödfall och blir upphämtade! ;)
Bara att skicka PM om du vill ha fler tips eller bara bolla idéer.

Okej!
Så om jag skulle ta med mitt trangia och nått paket nudlar och lite varma koppen, havregryn och salt till en stadig frukost (äter redan varje morgon så nej, jag borde inte bli trött på det ;) )
Sedan rycka med en telefon för nödlägen (självklart en av enkel modell, utmaningen är ju att klara sig utan ;) Sedan mina jaktkläder, eller arbetsbyxor? Tack för svar//Grabben
 
aleec har en stark poäng, vilket man får lära sig i fm och på överlevnadskurser världen över: krångla inte till det.

prova er fram, jag har inte riktigt fått grepp om vad det är ni vill ha tips om. Vad är målet och vad ska ni göra?

Skog och vildmark är underbart, men tänk på att kunna larma om det händer något. jag får intrycket att ni inte riktigt har rutin på att vara ute själva?

Okej!

Enkelt är alltså lösningen?
Målet är väll i slutet bara att njuta av skogen, men grundideen är ju att visa att vi klarar oss i skogen och att internet inte är allt vi lever för.

Mest rutin utav de som ska med har jag, har flera gånger sovit själv i skogen och hajkat på massa olika ställen. Det mest "extrema" jag gjort är nog turen jag och pappa genomförde i sommras: Fem dagar i skogen, och vi klarade det...jag njöt varje sekund!

Men grejjen nu är ju att jag ska ha kompisar med...och ingen vuxen? (Nej, vi kommer inte sitta på en öde ö och käka rötter och kasta ölburkar) Och eftersom jag har mest erfarenhet antar jag att jag kommer få befälet, i allafall i början?//Grabben
 
Man kan ju börja med en "heldag" som lite uppvärmning, gärna en dag med pissigt väder. Sen får de som inte är vana lära sig hur man ser till att man är i lika bra skick i slutet av dagen som i början (d.v.s. hur man håller sig varm, torr och mätt).
 
Tände har den förberedde med sig i en fryspåse. Sen skördar man nytt i skogen till nästa gång, Yngve Ryds Eld är läsvärd och bildande. En heldag är bra början. Se till att matpåsarna är tillräckligt stora. Torr startved är ett ok fusk.
Att taken vid bickareing inte läcker och att ingen fryser eller blir törstig elller hungrig. Att hitta i skogen med hjälp av karta och kompass är grunden att hitta tillbaka till målpunkten.
go tur
 
Mest rutin utav de som ska med har jag, har flera gånger sovit själv i skogen och hajkat på massa olika ställen. Det mest "extrema" jag gjort är nog turen jag och pappa genomförde i sommras: Fem dagar i skogen, och vi klarade det...jag njöt varje sekund!

Förstår alvarligt talat inte frågeställningen. Om du har den erfarenheten som du säger är det väl bara att göra samma sak igen men skita i telefonen!? Hur svårt kan det va?
 
Kanske planera en vandring i Lapplandsfjällen i framtiden, där finns det ändå ingen mobiltäckning;)

Då du är intresserad av jakt kanske inte fiske ligger långt bort? Lätt utrustning att ta med sig på turen och halstra över öppen eld om fiskelyckan är god:)
 
Kanske planera en vandring i Lapplandsfjällen i framtiden, där finns det ändå ingen mobiltäckning;)

Då du är intresserad av jakt kanske inte fiske ligger långt bort? Lätt utrustning att ta med sig på turen och halstra över öppen eld om fiskelyckan är god:)

Tack!

fin ide, blev fiskesugen nu ;)
 
Förstår alvarligt talat inte frågeställningen. Om du har den erfarenheten som du säger är det väl bara att göra samma sak igen men skita i telefonen!? Hur svårt kan det va?

Nej men va bra!!!! då kan jag ju lägga ned denna tråden eftersom jag tydligen inte behöver någon hjälp och är fullfjädrad vildmarksguru? (För övrigt dödar du intresset rätt ordentligt, om du stör dig på min fråga...BRY DIG INTE DÅ???? jag har iallafall inte tvingat dig att svara....vill ju bara ha lite tips av folk med erfarenhet?)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.