Byta Iphone mot kniv?

Hej!

Jag är en ganska ung kille som gillar detta med skog och mark,
så jag fick en ide! Jag och ett gäng kompisar pratade lite om att alla vuxna ("äldre generationen")
tycker att allt vi gör är sitta framfär dataskärmen, peta på telefonen eller glo på teven.
Vi insåg...-:Ja, så är det kanske?

Jag kände direkt att de skulle va kul att ta en skogstur och bevisa motsatsen...
alla har grundläggande erfarenhet av skogen och vi har varit ute förut. ( 3 nätter förra sommaren)
Men vi fick inte nog! Nu är min ide att dra ut i skogen någon gång i vår/sommar? (Ja, vet att det är tidigt men)

Iden är att försöka klara oss utan våra telefoner/datorer för ett tag! (Ingen är extremnörd)

Hur ska vi gå tillväga?//Grabben
 
Börja med "sök funktion" på forumet

Läs igenom "utsidan" finns massa trådar om dvs. information i ämnet...

Mvh troswe
 
Undrar du hur ni ska göra för att klara er ifrån era datorer eller hur ni ska göra för att komma ut i skogen?

-cake
 
Kul att ni vill ut!

Lite frågor att ställa sig:
1. Hur länge ska ni vara ute?
2. Vill ni bo i tält/tarp eller mest i stuga?
3. Gå på led eller ospårat?
4. Vildmark eller hyfsat nära civilisationen?
5. Budget? Hur mycket får resan kosta?
6. Hur många ska ni vara?

I princip kan ni ju på sommaren klara er med mycket enkel utrustning. Pengar borde inte vara ett bekymmer.

Mitt initiala tips är att låna några tält och dra ut till närmaste natursköna plats och övernatta där. I princip kan man laga samma mat ute som hemma (bortsett från ugnsrätter som är ett mer avancerat kapitel.). Med erfarenhet märker man dock att vissa saker är lättare att både bära och laga. Knorr Spaghetteria är ett billigt och enkelt tips. Tortellini med ost likaså.

Sedan finns det massvis med roliga böcker att läsa. Min favorit hittills är "Camping and Woodcraft" av Horace Kephart. Ray Mears bok "Bushcraft" är också trevlig.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
På svenska finns ju fina böcker av Lars Fält också. Har inte läst dessa, men de verkar bra. Lars Monsens "stora vildmarksboken" är också bra.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Kul att ni vill ut!

Lite frågor att ställa sig:
1. Hur länge ska ni vara ute?
2. Vill ni bo i tält/tarp eller mest i stuga?
3. Gå på led eller ospårat?
4. Vildmark eller hyfsat nära civilisationen?
5. Budget? Hur mycket får resan kosta?
6. Hur många ska ni vara?

I princip kan ni ju på sommaren klara er med mycket enkel utrustning. Pengar borde inte vara ett bekymmer.

Mitt initiala tips är att låna några tält och dra ut till närmaste natursköna plats och övernatta där. I princip kan man laga samma mat ute som hemma (bortsett från ugnsrätter som är ett mer avancerat kapitel.). Med erfarenhet märker man dock att vissa saker är lättare att både bära och laga. Knorr Spaghetteria är ett billigt och enkelt tips. Tortellini med ost likaså.

Sedan finns det massvis med roliga böcker att läsa. Min favorit hittills är "Camping and Woodcraft" av Horace Kephart. Ray Mears bok "Bushcraft" är också trevlig.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Tack för seriöst svar!!!

1.Siktar på några dagar (inte bestämmt än)
2.Senast sov vi i vindskydd men tält eller vindskydd.
3.Spelar inte så stor roll, har inte tänkt och dra ut 3 mil i skogen heller...de skulle inte bli bra om nått hände...
4.Bor i skogen ute i Värmland så de får väll bli vildmark ;)
5.Vet inte, vill ju inte lägga ned 3-4000kr på de iaf ;)
6.4-5 personer, alla med mer eller mindre vildmarksvana.

tack på förhand!//Grabben
 
Glöm inte nån form av regnställ, o tunn mössa.

Svarar du på gusbos frågor är det nog lättare att komma med fler tips.
 
Om du är jägare som ditt login antyder kan du ju också låta dig inspireras av Gustaf Schröder. Fina jakt- och vildmarkshistorier bland annat från Sunne-trakten. I boken "Med hund och bössa" finns en fin beskrivning av en tjäderjakt med övernattning under bar himmel.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.